Sidor

lördag 17 november 2012

Världens lyckligaste folk?

Lördagen börjar som den ska.
Med äggmackefrukost! :-)
Sen kan det liksom inte blir fel!

Jag vaknade i morse av att det tassades runt i köket av någon som skulle åka och jobba..
Och det var jätte skönt att kunna sträcka på sig lite lojt under täcket och inte behöva gå upp! :-)

Dagen ska innehålla lite shopping. Lilleman behöver nya innegympaskor, luciakläderna jag inte riktigt fixade att köpa häromdagen ska med hem och lite kalaspresenter.
Förhoppningen finns om en låååång och snabb PW också.
Det är mörkt och tråkigt, men det är ändå ljus och frisk luft man får.

Jag försökte titta på Skavlan igår kväll, vilket inte var helt lätt. Jag hade två barn som hoppade och hängde på mig under tiden. (Varav en så småningom somnade..)
I all fall, där var Jeffrey Gedmin med och pratade om forskningen man gör över vilka länder som är bäst att bo i och var man hittar de lyckligaste människorna.(det sista blev en ren gissning..)
Som sagt, jag hörde inte allt, på grund av allt tjatter, men kontentan fick jag med.

Norge, sverige och danmark ligger i topp för vilka länder som är bästa att bo i.
Man går efter olika kriterier som att det inte är krig, vi har mat på bordet, tak över huvudet, demokrati, sjukvård osv.
USA låg på 16: plats numer efter att alltid funnits med bland topp 10.
Men sen är det inte säkert att världens lyckligasta människa finns i dessa länder. Den personen kan finnas i länder som inte alls har det lika bra.
Det man kom fram till var i alla fall att man troligen behöver tre saker för att vara lycklig, var i världen man än bor.
- Frihet. Att kunna bestämma över sitt eget liv.
- Rötter. Familj, vänner osv. för att inte känna sig rotlös.
- Mening. Dvs något meningsfullt att göra eller finna mening i någon/någonting.

Mycket spännade forskning tycker jag.
Man kan läsa mer på prosperity.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar