Sidor

onsdag 14 november 2012

Den sista idioten är inte född.

Ja, man brukar ju säga det ibland, när man förvånas över hur människor beter sig.

Just nu tittar jag på "Stalkers" som går på TV3.
Och man blir ju faschinerad!
Över hur envisa vissa är. Hur de fastnar i vinelvolten och ska tjata/ hota sig tillbaks till en kvinna..(oftast. De programm jag sett, har det varit en man som stalkat..)
Hur man nu kan vilja vara tillsammans med någon som är det för att man tvingat henne/ honom?
Det borde ju vara mysigare om partner faktiskt vill?!
(Jag vet, det är inte rationellt när man väl börjar trakasera någon..)

Och man kan ju ha en massa funderingar och åsikter om själva företeelsen, med kvinnovåldet osv.

Men det som slår mig är: Finns det _ingen_ person i männens liv, som bara kan säga "lägg ner!" ?
För i många fall, så har det ju pågått i åratal.
Det är inte ett samtal i veckan, det är hundratals på ett dygn.
Och alla vet det. I kvinnans liv och i mannens.
Jag har ofta undrat det. Varför gaddar man inte ihop sig och vänder på steken?
Börjar hänga utanför den Stalkande mannens hus?
Eller som sagt, de anhöriga till männen. De måste ju veta vad som försegår?

Och anhöriga till kvinnan/ den stalkade. Varför inte berätta för stalkern, att om det inte upphör, så kommer alla hon känner att ringa honom, 50ggr om dagen?

För den som blir utsatt, är säker som en blöt fläck, efter ett tag. Och bevis behövs för att polisen ska kunna göra nåt och kan inte bo på den utsattas trappa.
Kanske dags för en "missing people" grupp? "jagastalkersgrupp" ;-)

Tydligen så har programmet fått kritik för att man "outar" männen. Jaha? tycker jag. Om dom uppför sig så illa, då kanske det är helt ok att få sin nuna på tv eller i tidningen.
Hur kan det vara mer kränkande än det dom själva pysslar med?
What goes around, comes around.

Jag mins ett tillfälle för länge, länge,länge sen. Så länge sen så att det är preskiberat nu.
Då blev en person som stod mig nära, ganska illa behandlad av sin dåvarande pojkvän. Och tja, som det brukar så kunde hon inte riktigt stå emot, skämdes och ville helst inte berätta eller prata om det.
Men, jag förstod läget ändå, efter ett tag.
(Jag var en 15-16 år tror jag.)
Och, jag letade upp honom. Berättade att jag visste vad som försegick. Och, om han rörde henne igen så skulle det ta hus i he-te. Bokstavligen.
"Vi har killkompisar OCH jag kommer att berätta för pappa!!"
Han lugnade ner sig betydlig...
Och jag vet, det är komplext och jätte invecklat i många fall.
Men om man som utsatt berättar det för allt och alla och inte skäms, gömmer sig och försöker mörka att det pågår, då måste någon reagera!

Hur som, så känns det som ett grymt nederlag att det ska kunna fortgå i detta civilicerade land 2012!
(Som allt kvinno och barn våld! )

En annan jubelidiot är ju SD:s Erik Almqvist. Eller, hela partiet är ju ganska..hm...korkat.
Men idag blev det ju rent pinsamt!
Är man i toppen av SD så skulle väl ingen bli förvånad om man har rasisitiska åsikter och faktiskt stå för dem?
Tror någon att dom är med i SD och har nolltollerans för rasism? Ke?
Ja eller hur?!

Sen blir det rent komiskt att han nu efterkonstruerat att han inte mins vad han sagt och därför ljög och sa att han inte varit sexistisk eller rasistisk.
NU, när han fick se filmen, ja då var det ju ett helt annat läge.
Hm.
Jojo. Han var ju så full! Han såg inte speciellt full ut.
Och ändå. Alla vet att alkohol förstärker det man är när man börjar kruta.
Är man glad, så blir man ännu gladare.
Är man ledsen, så blir man ledsnare.
Är man en Idiot, så blir man en ännu större idiot.
Men en full idiot står inte och gapar "Hora" om han i vanliga fall inte använder det ordet om kvinnor.
Ingen blir direkt smartare av att dricka, så är man med i SD kanske man helst ska vara nykteriskt för att inte förvärra läget??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar