Sidor

torsdag 8 november 2012

Hur man gräver sin egen grav...

Som sagt, vågorna har gått och går höga angående denna bild.
På bloggar i flera dagar och i media idag.

 
Jag såg på en annan blogg, att det ansågs vara lite "fegt" att inte skriva exakt vem det var som ursprungligen uttalade sig och där håller jag inte helt med.
För, jag kände att jag inte ville göra mer reklam för personen än hon redan fått med själva utspelet.
För, det var ju troligen det som var själva grejjen med uttalandet.
Att få mer trafik i bloggen och mer mediatid.
Och där har hon lyckats. Helt och fullt senaste dagarna.
 
Nu är det ju ute överallt att det är KZ det handlar om.
 
Men, jag måste ändå säga att jag inte helt förstår hur hon tänker.
För, om man bortser ifrån själva kränkningen och hur folk ska se ut och hela den baletten, så finns det en annan fundering, eller två.
 
Om tanken i förlängningen var att få mer mediatid, reklam och mer intänkter så har hon nu skjutit sig i foten.
För, de hon kritiserade, var de fakto hennes största kundgrupp!
Med tanke på böcker, klubb och butik, som förespråkar LCHF.
Vilka vänder sig dit?
De som ser ut som kvinnan på bilden, troligen.
Kommer de kunderna att känna sig välkomna nu?
Kommer de att känna att dom passar in?
Troligen inte.
Det är väl A och O när man har kunder, att det är dem man ska vara rädd om?
De kunder man redan har?
Det är sååå jobbigt att skaffa sig nya.
Så det sista man ska kalla dom är väl korkade?
 
Nu hävdar hon ju att det inte var kvinnorna som ser ut så hon kritiserade utan SATS.
MEN, de som relaterade och blev upprörda, var ju just kvinnor som kvinnan på bilden.
 
I morse, var hon med på TV4. Vilket i sig är sorgligt. Varför ge henne tv tid?
Och, då menar hon att SATS har den här reklamen bara för "att kränga kort."
JA självklart!
Driver man företag, som hon också gör, måste man väl förstå, att det är det man vill göra!
Kränga kort!
Säljer man inte kort, till folk som känner sig välkomna, så får man ju stänga igen verkstamheten!
Att inte förstå det, är ju obegripligt, om man är egen företagare.
 
Jag hade förstått argumentet, om personen på bilden varit tränare. Typ PT eller så.
Då hade man kanske kunnat tycka att hon borde vara mer vältränad om hon ska få andra att bli vältränade.
Men, det var ju inte där kritiken kom.
Jag tycker att SATS lyckats med sin reklam!
Dom har en jättebra reklamfirma, troligen.
Som förstått var kundgruppen finns och hur man lockar dom till sig.
"Alla får vara med, skit samma hur du ser ut"
Det är ju jätte bra!
 
Jag såg nyss att flera stora sponsorer avslutar sitt samarbete med den bloggprotal som hon ligger på.
Och det var skönt att se. Att det faktiskt blir reaktioner om man beter sig illa.
Sådana reaktioner borde komma oftare, när det skrivs elaka saker.
(Det är ju inte första gången det skrivs provocerande saker..)
Jag hörde också att ledningen för portalen stöttar henne och har fått en förklaring som dom är nöjda med.
Och det är ju hedervärt. Att dom inte vänder ryggen till någon samarbetspartner som är i blåsväder.
Men jag kan inte tänka mig att dom är glada.
Att sponsorer flyr, kan inte vara bra.
 
Man får hoppas på att flera offentliga och mindre offentliga personer har lärt sig nåt av hela soppan.
Man kanske tycker och tänker en massa, men det betyder inte att man behöver säga/skriva det.
Även om det betyder mer pengar in för en själv, så kanske det inte är värt det, att ha en bra intäkt på någon annans bekostnad?
 

2 kommentarer:

  1. Vad bra du skriver, Nina. Bra att sponsorerna drog sig ur och även sorgligt att hon inte förstår företagandet. Jag hade lätt känt att Sats ade reklam hade tilltalat mig som har snarlik kropp som henne. Jag hade känt mig hemma och välkommen.
    Kram, Maria.

    SvaraRadera
  2. Tack! :-)
    Ja någon form av hjärnsläpp måste det ha varit om man inte förstår att sådana uttalanden får konsekvenser...

    SvaraRadera