Sidor

onsdag 7 november 2012

När det tar hus i he-e..

Ja, nu har det tagit hus i helsicke.
Det blåser hårda vindar i bloggvärden och bland kommentarerana på vissa bloggar.
Känns som att det kan bli ett mindre krig.

Jag länkar inte, för jag känner bara att jag vill skriva en reflekton i ämnet som har orsaktat stormen utan att lägga mig i själva kriget...Och jag vill inte ge ursprungspersonen mer trafik!
(Och, det som läser många bloggar, vet troligen vilka och vad det handlar om..)

Orsak till bråk?
En smal bloggare, skriver rätt nedvärderande om kvinnor som väger mer än 50(!) kg och tycker att en bild, på en kvinna som gör reklam för ett träningsföretag är för tjock för att få göra reklam om att hon tränar där.
Kvinnan på bilden tycker jag personlingen inte är tjock för fem öre. Hon är högst normal. Dock tror jag inte att hon är retuscherad, vilket väl är underbart!?

Nu har flera "inte lika smala" personer tagit illa vid sig (vilket jag förstår) och svarat.
Och känslorna svallar i kommentarstrådarna.

Jag har funderat lite på det där sen igår kväll.
"Reflekterat" som det så fint heter! :-)

Vad tycker jag då?
Jo, jag tycker inte att det är ok att kalla människor som inte är pinnsmala för korkade, dumma, lata, fula, feta eller nåt annat.
Precis som jag inte tycker att det är ok att kalla smala, för spinkiga, fula, magra, korkade osv...
Jag tycker inte att det är ok att kalla någon fula och sårande saker.
Det är inte ok att dra alla över en kam och generalisera heller.
Och är man stor och känd bloggare, så har man ett visst ansvar. Väl?

Det jag inte förstår är varför man bryr sig och lägger tid och energi på vad andra gör, eller hur andra ser ut?!
Hur är det konstruktift?
Vad gör man för personlig vinning på det?
Kan man inte bara strunta i hur andra ser ut och koncentrera sig på sig själv?

Jag tänker såhär: Den enda som kan tycka och tänka nåt om hur jag ser ut, är jag.
Den enda som kan göra nåt åt hur jag ser ut, är jag.
Jag tror inte på att man ska göra si eller så för någon annans skull. Det håller aldrig.

Är man överviktig och trivs med det, så är väl det kanon? Det är i alla fall ingen annans problem.
Det är ju också bevisat, att det är bättre att vara mullig och ha bra kondition (vilket man faktiskt kan!) än att man är smal och otränad.

Däremot om man är överviktig och inte trivs, då ska man göra nåt åt det. För det går!
Ingen blir tjock av luft.
Ingen har förstorade fettceller.
Och, tid finns alltid, om man prioriterar det och lägger mindre tid på nåt annat.
Alla kan vardagsmotionera. (gå i trappor, inte ta bilen om det är gångavstånd osv)
Att gå ner i vikt är egentligen ganska fundamentalt.
Ät mindre, rör på dig mer.
Sen kanske det är tungt, skittråkigt och tar tid. Men det är en annan femma! ;-)

Så, visst kan även jag irritera mig på att folk gnäller över sin övervikt, men inte gör ett jota åt det.
Utan i stället "unnar sig en massa"
Men, då är det ju mer själva inställningen, att man inte tror att man kan, eller inte vill, som man i så fall kan ha en åsikt om.
Och det är väl helt ok det med? Om man inte vill. Inte orkar. Inte har lust.
MEN, då ska man inte gnälla om att man är överviktig! ;-)

Personligen så tränar jag för MIN skull. För att jag mår bra av det, blir starkare. Får inte lika ont i knän och rygg och min astma mår bättre.
Jag har ett sockerproblem som gör att jag ska undvika socker. För att jag inte mår bra av det.
Men, jag tror att alla i min omgivning föredrar om jag väger lite mer, men är glad och possitiv, än om jag är pinnsmal, sur, tråkig och konstant hungrig. :-)
Och jag tror faksikt att det är viktigare hur man är som person och hur man förhåller sig till andra människor, än hur man ser ut.
Det är ju ändå bara yta!

Att dumförklara alla överviktiga människor är en vald sanning.

Det jag skulle vilja fråga den som först uttalade sig är :"varför är det så viktigt för dig att racka ner på de som väger mer än dig?"
"Varför är det viktigt för dig att alla är smala?"

Jag tror inte att svaret skulle bli "jag är så orolig för deras hälsa". Jag tror att svaret är mycket mer trivialt än så.
Och handlar om dennes självkänsla och självförtroende.
Lite personlig utveckling skulle sitta fint där! ;-)

3 kommentarer:

  1. Ingen idé att hysa något hopp om personlig utveckling hos KZ. Hela hennes blogg bygger ju på att vara vidrig. MEN det värsta är att det är så många unga tjejer som ser upp till såna som hon. Där önskar jag att man kunde göra en insats så tjejerna sket i att läsa KZ och andra av samma sort. Tänk vad snopet - inte en läsare!!
    Meekat hade en härlig bild som kommentar :-)

    SvaraRadera
  2. Hoppas de stänger ner hennes blogg snart. För nu har hon väl ändå trampat över en sista gång? Detta var droppen. För oss som är äldre och har självförtroende så är det ju att bara inte bry sig, men precis som Maskrosungen skrev, det är ju många unga som läser den typen av bloggar. Frys ut henne bara, ge henne ingen uppmärksamhet för det är ju precis det hon vill ha....

    SvaraRadera
  3. Nej, det är ju ett försök till att få mer trafik och nu borde man bara sluta läsa den.

    SvaraRadera