Sidor

måndag 10 december 2012

När det brinner i peruken...

Vilken dag.
Jag är fan öm i håret...det är inte bra att gå och vara irriterad en hel dag.
Eller, frustrerad är rätt ord!
När man inte kommer någon vart alls.
När alla bara skyller ifrån sig och lovar en massa, som sen inte händer.
Då pyr det ur öronen..

Jag fick ju inte tag på ansvarig person i morse.
Var ute och skottade undan det värsta utanför oss, så att man kan mötas. Så att gående och barn kan hoppa in på vår parkering och vänta när bilar kör förbi.
Sur som en citron.
När jag kom in sände jag iväg flera felanmälningar igen och funderade lite..
Fick tips av svärmor att ta det ett snäpp högre. Strunta i tjänstemännens som bara svarar "vi är på väg, vi ska, vi lovar"..
Så jag letade runt en stund.
Det är inte hel lätt att hitta rätt person att skälla på.
Till slut valde jag Ordföranden i samhällsbyggnadsnämnden, med ansvar för samhällsbyggnads- och trafikfrågor.
Och till min förvåning så svarade han!
Jag var helt hundra på att alla i kommunhuset hade stängt av sina telefoner.
För jag var ju inte ensam om att vara på krigsstigen.

Först var han lite avvaktande. Visste ju inte om han var rätt person. Han är ju inte ansvarig på detaljplaneringen.
Men, när jag förklarade att jag nu var jätte.trött.på.att.gnälla. Jätte trött på svaret "vi är där ute, vi gör vad vi kan, vi beklagar"
Det hjälper liksom inte. För det är likt fasen oplogat!
Och jag är jätte trött i mina armar och orkar inte skotta mer nu! Då kunde han inte låta bli att skratta lite.
Han hummade och höll med.
Och när vi hade pratat en stund, om entreprenörer, om kostnader och budget, så erkände han ju att det var åt h-vete.
Helt och hållet.
Dom har ju en policy att det ska vara plogat inom typ 24 timmar. Jag hade nöjt mig med att få plogat i lördags, eftersom det var så extremt mycket snö på kort tid.
Men han konstaterade att att det ändå var uselt. De skulle ha varit plogat och klart senast i fredags.
Han erkände också att dom visste att entreprenören som "fått" vårt område inte var bra och att dom upptäckte det efter ett tag.
För entreprenören hävdade att dom visst plogat och när man kontrollerade det så fanns det områden där entreprenören inte ens åk till.
Där såg man inte ens däckavtrycken och sand, som vi gjord i lördags.
Så, även om alla andra, höll god min och svarade "vi är ute och gör vårt bästa" så lät han mig förstå mellan raderna att någon har fått skit. Som fan.
Och han själv var besviken på att det bara inte funkar. Det som inte är någon större vetenskap.
Att folk inte gör det dom fått som uppdrag.

Han hävdade bestämt att man inte upphandlat för billigt, men det vete fasen om jag tror på.
Han menar också att dom kommer att spräcka budgeten med råger så det handlar inte om pengar.
Då tipsade jag honom om, att om man ändå ska spräcka budgeten, så vore det ju bra om det åtminstone var fint plogat i hela kommunen då!
Annars har man spräckt budgeten för ingenting!
Då kan vi tutta på och elda stålarna!
Och det höll han ju med om...

Sen, innan vi la på, så bad jag honom att se till att man inte betala fakturan antreprenören skickar innan dom verkligen jobbat ihop timmarna dom fakturerat.
"Lova, lova, lova det!" Då garvade han rätt gott..

Så. Jag var i alla fall nöjd med att komma fram någonstans.

Efter att jag jobbat undan lite, som kommit på efterkälken drog jag på mig skorna, letade fram pulkan och hämtade barnen till fots.
Det är rena rama äventyret att försöka ta sig någonstans.
Kommunens bostadsbolag, dom var dock ute och röjde så att snön yrde!
Gott att se!

Och Heureka! När vi kom i backen på väg hem då mötte vi plogbilen!
Det var nästan så att jag trodde att vi såg i syner!


Eftersom det nu legat och blivit nerkört i backen så var det inte helt lätt att skotta bort det,utan han fick köra fram och åter flera gånger.

Så skönt att det äntligen är påbörjat! Innan nästa snöfall!
Och, jag kommer att ringa min "nya kompis" varenda jäkla gång det inte funkar, tills han blir så trött på mig att han ber växeln att inte släppa fram mig! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar