Sidor

söndag 5 januari 2014

Det är inte ok!

Planen igår, var att vi skulle hoppa ur sängen i vettig tid i morse, för att klyva en massa ved och gå en promenad innan lunch. För att sen åka på fika till barnens kusiner ( och föräldrar) på hemvägen ifrån landet.
Vi tittade på "det största äventyret" på TV4 och kröp sen i säng. Så långt, så bra.
Men, barnen var inte så trötta utan låg och kikade på film och jag läste min bok. Och - om "100 åringen som klev ut genom fönstret och försvann" hade många äventyr och förvecklingar, så är det ingenting mot uppföljaren.
Herre. Gud.
Jag kunde inte lägga den ifrån mig, utan läste ut den. Då var klockan 01! Bra!
Precis när jag la undan boken, ringde min telefon.
Minuterna innan hade jag tänkt "undras var stora sonen är?". Jag såg inlägg på fejjan att han var hos en kompis, men det var osäkert om dom åkte till stan eller inte...
Jag såg att det var han som ringde och när jag svarade var det ett jädrans liv i bakgrunden.
Men, jag kunde höra "vad var det för kod på larmet, nu igen??" :-)
Han var inte helt nykter.
Och, hade missat en siffra på larmkoden. Det "lät lite grand"....kan man säga.
Mitt i att jag pratade med honom, så ringde Securitas. Så nu vet vi att larmet funkar! ;-) Jag avblåste ryckningen och återgick till telefonen där sonen hängde kvar.
Efter lite fipplande kunde han slå av det.
Men, det hade nog ylat i sisådär 10 minuter vid det laget.
Ooops. Men, ingen granne kom springande! Hm...Väckta blev dom garanterat!

Nåja, jag somnade väl framåt 01:30. Och vaknade 10:15 i morse!
Fan. Det var den tidiga morgonen det!
Det är jätteskönt att få sovmorgnar och kunnat vila ut. Men nu börjar det bli löjligt. Halva dagen försvinner ju!
Jag gillar verkligen inte det!
Innan alla andra var uppe, vi hade ätit frukost och duschat var ju klockan 12!
Det blev inte mycket ved. Maken klöv några större stubbar och sen tvingade han ut de två små på en promenad, under tiden jag röjde av och packade ihop oss.

Vi lyckades, mot alla odds peta i oss lunch. Tack vare promenaden, tror jag! ;-)
Lilleman tvingade i sig mat pga att han vet att han inte blir lika åksjuk om han är mätt.
Sen tackade vi för oss och åkte.
Det var verkligen skönt att ha varit ute även om det var en snabbvisit. Jag har saknat det.

Vi åkte direkt till kusinerna. Och min svägerska, hon underlättar inte den smala vägen jag försöker hålla mig på. Inte alls.
Jag menar, hur säger man "nej tack" till det här????
Det gör man ju inte!
Gott var det! :-)
 Efter att barnen lekt ett par timmar (och jag beundrat bollarna i deras gran, som jag missade att fota!) så åkte vi hem.
Och det var inte så kul. För, när vi hade ätit lite middag, packade stora sonen ihop sig för att åka till sin pappa sista dygnet. För att flyga hem i morgon.
Det. Är. Inte. Kul.
Syskonen försökte få honom att stanna.
Jag hade lust att göra likadant! :-(
Det var tungt idag.... Det var jobbigt i somras också när han åkte, men då hade han varit hemma lite längre och det var full rulle på att flytta hem ifrån landet osv.
Nu kändes det verkligen att han åkte!
Tur att syrran dyker upp på tisdag.
Men, det är ju bara att vänja sig. För jag kan räkna ut att när han kommer tillbaks (vilket jag hoppas att han gör..) Då kommer hon att ligga i startgroparna för att flyga. :-(
Det kommer jämt att fattas en unge eller två.
Det är tur att jag har så långt emellan dem! :-)
För rent logiskt, borde det vara så, att när det två minsta får för sig att flytta utomlands eller plugga långt bort, då borde det ha kommit barnbarn....
(och att föda barnbarn och inte bo där vi bor, ja det är emot alla regler som finns!! ;-)) 
För, det kommer att bli galet tyst annars.
Jag, som gillar stora barn mer än små (ja, dom ÄR söta och gosiga, men det är bara logistik och "ajaj") tycker ju att det är skit, att dom lämnar mig när dom är som bäst! ;-)
Det är inte ok!

När han åkt, skingrade jag tankar genom att bada barn och sen börja röja inför bokhyllebytet.
Tre hyllor ska tömmas och kommer att hämtas på tisdag kväll.
Och i vanlig ordning, när man tömmer i ett hörn, så fyller man på i ett annat hörn och plötsligt får jag städa i halva huset.
Har man inte jobb, så skaffar man! :-)
Men det kommer att bli kanoners!
I morgon blir det klockväckning, så att jag kan njuta av en lång, ledig dag! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar