Sidor

söndag 19 januari 2014

Dags att lägga en plan för våren!

Det bästa med januari är att Orkidéerna vaknar till liv!
I förra huset, gick det inte att ha några andra blommor alls. Det berodde på luften i huset. Vi hade ett automatiskt till/ från luftsystem (svårt att förklara) men, det gjorde att blommor levde max ett par dagar.
Tanten som bodde innan oss, förklarade att hon under 40 år haft plast eller sidenblommor.
Hon hade helt enkelt gett upp! :-)
Jag prövade med orkidéer och det gick riktigt bra.
Och, dom mår toppen även i radhuset!
Vilket inte förvånar mig iofs, för det är ljus och varmt. Nu slår nästan alla ut, samtidigt. Så härligt!
Jag har två som inte visar några skott eller knoppar alls, och två som stora dottern har fått adoptera pga platsbrist.
De två glömmer jag oftast bort, så om dom blommar blir jag förvånad! :-)
Jag vet inte om det finns något vackrare?
Jo, rosor.
Men inomhusblommor, där vinner Orkidéerna.  
Jag gillar vita, men den här är lite speciell med sin rosa "knopp"...
 Helvita är vackra..
Den här rosa är söt..

 Den här blommar så att den nästan vickar omkull!

 Den här drar lite i gult..
 Men, vackrare blir det inte...
Och det är ju faktiskt dags att börja fundera och planera sommarblommorna!
Jag bestämde i höstas att försöka driva lite blommor via frön bla inför nästa sommar.
Stockrosor vill jag ha på flera ställen och dom bör man driva innan man sätter ut dom, annars tar det sån tid..

Det här är ju drömmen! :-)
Jag har en idé om att ett litet växthus på övre balkongen skulle göra susen. Eller små "växthuslådor".
För det blir löjligt varmt där uppe, det känns redan nu när solen ligger på.
Det ska undersökas...
Vilken lycka det skulle vara att kunna plantera ut en massa fint i juni som var fördrivet.
Ah...
Dags att googla frön och lägga en plan! :-)
Lite konstigt när snön yr och det äntligen är kallt.

Idag har vi haft en lika skön söndag som vi hade lördag.
Jag började med 40 minuter yoga idag med. Så skönt. Jag hade träningsvärk från igår, men övningarna gick bättre.
Och idag hade jag musik i öronen. Inte helt bra, men bättre än utan.
Den yoga musik som finns är lite för "plingplångig" för mig. Jag måste hitta nåt bättre. :-)
Typ panflöjt eller piano.
Och, det resulterade i en enorm träningsvärk framåt eftermiddagen.
Men det är skönt, för det bevisar verkligen att det "tar" även om man inte blir svettig ens en gång!

Det är lite jobbigt för "huvudet" att inte få köra hård cardio eftersom det är det som brukar kicka igång mig.
Men nu är löpbandet big nono tills mitt knä är bättre.

Efter lite pyssel, med att sätta upp nya hyllor på kontoret och städa lite pärmar och papper åkte vi till Farmor på middag.
Hon hade gjort en jättegod fiskgryta. Mums!
 Till efterrätt chokladtårta med grädde. mums det med! :-)
Nu är det kväll och dags att tänka på måndagen.
Jag lånade Thomas Bodströms första bok av svärmor, så jag ska krypa ner i säng och läsa den tidigt i kväll.
Det är dags att vila lite ifrån den jag läser.
För den handlar om en kille som blir nergrävd levande i en kista.
Min värsta mardröm.
Jag läser den med ett öga, liksom! :-)
Sen är vi inne på en ny vecka, nya möjligheter och nya äventyr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar