Sidor

torsdag 3 januari 2013

Och sötast var småtomtarna...

Idag har jag haft en mysdag med de tre minsta.
Det är så skönt att inte ha riktigt små barn längre. Dom må vara söta, pluttiga och lättgosade.
Men små barn är tråkiga!
Mest bara logistik och jobb. "just work and no play"..

Sen kommer man plötsligt över 4 årsgränsen, när det vare sig är blöjor, välling eller vagn längre.
Friheten hägrar! ;-)

Nåja, idag åkte vi ju på bio. Minime har varit på bio en gång tidigre. Då gick det sådär.
Att sitta still, tyst och inte bli kissnödig var sjunde minut har inte varit hennes grej.
Men idag gick det jätte bra!
Även om filmen var lite för lång. 1 timme och 40 minuter ca. Plus en kvart reklam innan.
Men hon satt tyst (ganska) still( hyffsat) och somnade inte.
Det är ett stort steg fram.

Lilleman, han älskar Bio. På det vis som jag gör. Hela han glittrar! Och han tar in varje minut och sekvens.
Och garvar så han ligger dubbelvikt åt alla dråpligheter.
Vi kommer att gå mycket på Bio, han och jag..
(Det gäller bara att komma på ett sätt att smita ifrån alla andra! ;-) )

Stora dottern dök upp lagom tills vi skulle åka och även om de två små sköter sig bra när man är ute, så är det skönt att vara två vuxna.
Jag kunde köpa lunch och lämna dem vid bordet medans jag hämtade ut biljetter och de kunde sitta och vänta på en bänk medans jag köade efter poppcorn.
Det slår ju annars aldrig fel, att "någon" blir kissnödig precis när man nästan är framme vid kassan!;-)

Filmen var jätte bra.
Så vacker! Vi såg den inte i 3D, för de tiderna passade inte. Men den hade garanterat varit ännu bättre då.
Och den handlar ju om de fem legenderna. Tomten, tandfen, sandmannen (john blund), påskharen och Frosten.
Sen kommer "mörkret/mardrömmen" och försöker få barn att sluta tro på legenderna.
Och det går ju inte för sig.
Det blir det goda mot det onda och att tron kan försätta berg.
Jag gillar det, för jag tycker om att barn får tro på "magin", att det är tandfen som dyker upp med guldpengen när man tappat tänder och att det ÄR tomten som äter upp gröten man ställer ut.

Jag ser inget problem med att barn tror på det lika mycket som massor med vuxna människor tror på Gud!
Man får säga vad man vill om religion (och det ska inte debatteras i skriven form...) men religioner och att folk tror på gamla skrifter och skrönor har ställt till med så oerhört mycket lidande på jorden.
Tänk om man la ner lika mycket kraft på att tro på tandfen! ;-) Hon är ju snäll! ;-)

En trevlig eftermiddag hade vi!
Mer sånt kommer det att bli.

Nu ska jag plocka ihop oss, så att vi kan pipa iväg till landet direkt efter frukosten i morgon.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar