Sidor

lördag 20 oktober 2012

Fågel och fisk!

Det har regnat hela natten. Öst ner! Jag "råkade" elda lite väl ivrigt igår kväll, så vi har sovit med balkongdörren öppen! :-)
Och det var ganska mysigt att ligga och lyssna på regnet i natt..
 
Morgonen blev mer än seg. Jag hasade runt i tofflor till lunch! :-)
Jag har fortfarande ont i en bihåla, även om jag känner mig piggare än på ett bra tag.
Ibland är det så skönt att inte göra nåt alls!
Och här ute, är det lättare än hemma, märkligt nog.
Hela jag går ner i varv så snart jag kommer ut till mitt älskade CP! :-)

Det fortsatte att smådugga, men var +12 grader! Med rätt kläder så gör ju inte lite regn nåt, när det är så pass varmt!
 
Jag hade med mig lite höstblommor ut, som jag planterade.
 
 
Det är jätte vackra färger nu! Och det går fort! Hassel som var gröna förra helgen är nu gula.

 
Man får sådan inspiration när färgerna är så starka. Helst skulle jag vilja dra fram kritor och papper! Sätta mig mitt i diket och måla! :-)

 
Grått och brunt blir så effektfullt.

 
 En klematis blommar fortfarande!
 
 
Man må tycka vad man vill om det eviga regnandet, men det är så vackert med alla droppar som hänger sig kvar i trädgården.
Det doftar höst...

 
Tackvare all blöta, så är mossorna gröna och fina!
Jag älskar mossa!
Nästa sommar ska en "moss stol" tillverkas! På ett eller annat sätt!
 
Det drar igång fantasin! Visst kan ni se, hur det bor små troll där inne i stubben??

 
Lagom till lunchen tvingade jag ut alla andra familjemedlemmar också!
Barnen var inte så sugna på att gå ut, men frisk luft behöver man ju!
 
Vi grillade korv. Det gör vi nästan jämt när vi är här.
Den är liksom godare här ute! :-)
Men, det är ju inte korven som är det viktiga. Det är tillbehören! :-)
 
 
Maken tillverkade ett par båtar, som barnen skulle få sjösätta i diket. Det forsar rätt duktigt, så vi tänkte att det kan vara kul, att sen följa dom ner till öppet vattten....

 
Sjösättning!!

 
Det gick sådär, får vi väl erkänna! Det är mycket mer löv och mojs i ett dike än man tror!
Så trots att vi petade undan och hjälpte båtarna på traven, så fastnade dom var och varannan centimeter!
Minime, hon ylade i hög sky, för hon skulle ju bära sin båt hon. Den skulle inte bli blöt!

Tillslut, så kom vi ner till stora havet!


 
En större båt, med Piratflagga skulle sjösättas!

 
Plopp! Off you go!

 
Och där var det bättre lycka! Inga löv i vägen och den guppade iväg så fint så! :-)

 
Jätte vackra nypon lös i sin prakt bland allt det bruna, gula och grå.
 

Minime, hon fastnade i en stor vattenpöl hon. Och där stod hon! Och lyckades bli blöt till knäna, ändå! :-)

 
Maken och stora sonen tog med varsitt fiskespö ner. Det är alltid kul att kasta lite.
Och plötsligt hojtar stora sonen "jag tror jag fått napp!"
OM han hade fått!
 
 
Det blev brådis med håven och fisken sprattlade och for. Och bet hål i håven!

 
Det var ingen liten donna han fick tag på!
Sonen, påstår att han aldrig mer kommer att bada i den här sjön!
Han hade ingen aning om att det fanns så stor fisk!
AJ! ;-)

 
Minime fick mata småfåglarna. De har ätit sig mätta på de värmeljus som vi glömde ute förra helgen.
Jag vet inte om parafin är så bra för små fågel magar?
Så, nu har vi ställt ut lite frön.
Dom verkar inte lika sugna på det, men det är i alla fall mer anpassat! ;-)
 
Så, nu är alla glada och nöjda!


3 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Vad mysigt ni har det! Härligt med korvgrillning, fiska mm. Trevligt läsning dina inlägg!
    Önskar dig en fin lördagskväll! :)

    SvaraRadera
  2. Tack! :-)
    Det samma till dig!

    SvaraRadera
  3. paraffin är inget farligt för oss iaf, så knappast för fåglarna heller ;)

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Paraffin

    SvaraRadera