Sidor

onsdag 6 mars 2013

Det är inte lätt..när det är svårt!

I morgon kommer jag troligen att få rulla ur sängen. Med en underbar träningsvärk!
Det var ett tag sen jag gymmat nu, igen.
Men idag, fanns det inget alls att skylla på! :-) Jag var inte ens hungrig när alla andra åt middag, så jag gick ner direkt efter att maten plockats av bordet.
Jag hade planerat ett morgonpass, men kände att det bliv lite för stressig, eftersom vi hade ett ganska tidigt möte.
Men kroppen hade liksom ställt in sig på att svettas.
Jag körde ett tungt styrkepass, med 30 minuter löpband efteråt.
Härligt!
De flesta stora muskler fick sig en genomkörare och endorfinerna hoppar i kroppen!
Det borde inte få gå mer än max 2 dagar mellan passen. Skärpning!
Jag fascineras  fortfarande av att jag inte behöver suga i mig en endaste gnutta astma medecin längre.
Man kan tydligen bli friskare av att man har starkt "tro" ;-)
Jag måste helt klart börja tro mer på en triss vinst också! :-D

Våren är helt klart på g. Det är ljust så tidigt på morgnarna nu att det inte är några som helst problem att masa sig ur sängen.
Snön smälter och det bokstavligen rinner längs gatan. Livsandarna vaknar!

Igår kväll var jag iväg på föräldramöte i lillemans klass. En man från någon organisation som jag dessvärre inte mins namnet på höll föredrag om farorna på internet.
Helt klart viktigt, att bli påmind om.
För mig var det ju lite gamla nyheter, som har tonåringar. Även om det inte var lika vanligt med internet när dom var små. Eller Xbox osv.
Men, visst har vi hunnit ha diskussioner om var, när och hur man får vara på internet med dom också.
Jag är ju ingen jätte bra förebild dårå, när det kom till diskussionen om skärmtid.

Dock, träffade jag på en person idag, som inte tyckte att man kunde exponera sig för mycket! :-) Så att jag fejjar, bloggar, instagrammar och twittrar såg han bara som bra! :-D

Nåja, klart man ska hålla ett öga både på skärmtiden och vad ungarna gör när dom är på nätet. Precis som man ska ha koll på vad ungarna gör, allmänt.
Personligen tycker inte jag att det är ett större problem när barnen är i 6-7 års åldern, utan när dom blir just tonåringar.
Men, det gäller ju att stämma i bäcken.
Och jag tycker att man gör det genom att prata med barnen. Om allt! Och låta dom fråga, om allt. Och faktiskt ge dom ett ärligt svar.
Vilket ju inte bara gäller internet, utan allt annat man råkar på när man är på vägen till vuxenlivet.
Alkohol, droger, killar, tjejer, sex, mobbning, stress, press och "varför finns vi". Och en massa "mäh, orka".

Pratar man om det mesta med sina barn, så vågar dom komma och fråga. Och berätta när dom klantat sig.
Jag har mer än en gång sagt till dom "skyll på mig", om det är något som dom inte velat göra, men kompisar tjatat.
"Säga att du inte får för mig." Så hade dom det att skylla på. :-)
Jag tror stenhårt på öppenhet och respekt. Och konsekvens.
Men jag har alltid tyckt att det blir lättare ju äldre barnen blir, just för att man kan prata med dom.
Sen kan det ju hända, att jag inte lyckas lika bra med omgång två av barn. Jag kanske är både äldre och tröttare. ;-)
Men, då kan jag bussa tonåringarna på dom! Som då är vuxna.
Så får dom skälla! :-) "Sådär fick f-n inte vi göra!" :-)

Veckan börjar närma sig slutet. På fredag kör vi en fuskis och tar långhelg. Najs!
Den stora fördelen med att vara sin egen chef! :-)
Vilket inte är helt lätt att förklara, tydligen.
Precis som jag anade när jag fyllde i nya tider till dagis, så blev det ju ifrågasatt. Jag fick frågan "vad gör ni när ni jobbar??"
Ja, vad gör vi? Pillar naveln, dricker kaffe och äter godis! :-)
Eller inte.
Så, den som frågade fick ett låååångt mail om vad det är vi pysslar med och jag fick ett kort ock koncist svar.
"Tack, då vet vi. Lycka till." :-)
Så, endera var jag grymt pedagogisk, eller så gav dom bara upp!
Hur som, så lär det bli spännande när dagisfakturan kommer. Den lär inte vara rätt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar