Sidor

torsdag 28 februari 2013

När man inte ser skogen, för alla träd är i vägen...

När maken dök upp, hade han med sig mat.
Sen kommenderade han mig i säng. "sluta sitt här och häng, gå och lägg dig".
Ja, vem är jag att protestera?? ;-)

Jag la mig och tittade på ett av mina favoritprogram. "En plats på landet".
Man letar hus till folk som vill flytta ut på landet i England. Det är så vacker natur och fina hus.
I like! :-)
Nåja, idag, var det ett äldre par som letar hus.
Frun i huset var mycket bestämd över att köket skulle vara stort och hon skulle ha ett separat matrum.
Sen, börjar man åka runt och kika på hus.

Ett är jätte fint. Och har ett stort kök, där det står ett bord i mitten, men det finns stor plats bredvid.
Och tanten går i totalt baklås.
Hon ser inte resten av huset för att det står ett bord, ett köksbord - i köket!
Det blir hysteriskt kul, när hon säger "jag fick en chock, när jag kom in i huset och såg ett bord i köket!" :-)
Programledaren påpekade lite fint, att man kan flytta ut bordet. Och tanten hummar "ja, det är klart, det kanske man skulle kunna, ja...

Sen i slutet av programmet, konstaterar programledaren att det där jävla bordet förstörde köpet! :-)

Det är helt underbart att se hur människor fullständigt fastar på detaljer och inte kan se helheten.
Och att den detaljen gör att man går i baklås.
Även baklåset att man inte kan göra på något annat sätt är rätt vanligt. Är man vad vid att saker är eller ska göras på ett visst sätt, så går man i baklås, om man måste tänka annorlunda.
Eller, om man har förväntningar som inte uppfylls.
Då fastnar man på att förväntningen inte blir uppfylld. Även om man inte har kommunicerat den, så borde ju folk förstå att den finns! juh!
Och så kommer man inte vidare.
Det är den störta orsaken till konflikter. Att ens förväntning inte blev uppfylld.

Och om förväntningen inte är uppfylld och det är en ny situation dessutom, som man inte vet hur man ska tackla, ja då blir det svårt.
Rädsla sätter käppar i hjulet.
Rädslan att misslyckas. Att någon ska bli besviken. Att det nya, läskiga inte ska bli som man förväntar sig.

Då vågar man inte pröva på. Då vågar man inte hoppa.
Och man köper inte huset, för man kan inte se det som är bra, för detaljen som inte var som förväntat, förstörde känslan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar