Sidor

lördag 23 februari 2013

Bläh!

Jag lyckades!
Jag fick min lugna och sköna lördag.
Oj, vad jag behövde det.

När barnen sent om sider kom sig i säng igår kväll, bad jag dom att ta sovmorgon. Till 8 kan vi väl sova i alla fall? bad jag.
Och det gick ganska bra.
Klockan 7 kom Minime upp tassande. Men efter en vända på toa så la hon sig för att titta på barnprogram.
Tacka vet ja Bolibompa! :-)
Och det är suveränt skönt att hon är så stor nu att hon klättrar upp i kylen (ja, klättrar! ;-)) och hämtar yoghurt när hon vill ha, så även frukosten kan vänta.
Så, jag borrade ner näsan i kudden och sov vidare till 8:30 när Lilleman kom och kröp ner i min säng.

Är det något jag inte saknar från småbarnstiden så är det dessa snortidiga morgnar! När man ligger i soffan och tittar på nåt enerverande barnprogram 05:10 på lördagsmorgon.
Inte kunde man sova heller, för var femte sekund kom det ett "mamma, sover du???"..
Eller så var det blöjbyte eller vällingdags.
Usch.
När jag tänker efter så är det inte speciellt mycket jag saknar från blöjträsktiden. Faktiskt. :-)

Nåja, sen såsade vi runt hela förmiddagen, som planerat.
Men, barnen hade ju inte glömt presentkortet på godiset jag fick i veckan. Det låg och brände på köksbänken.
Och, Lilleman hade en proppfull sparbössa, som han länge tjatat om att få tömma. Han spelar ett X-box spel som heter Skyldanders.
Där har man flera "gubbar" av olika varianter att spela med.
Nu önskade han sig nya och när vi tömde grisen så räckte pengarna till två.
Han fick pengarna i en fryspåse och så åkte vi! :-)

Första anhalten var då just godisbutiken.
Å herre jisses säger jag bara.
Typ flera hundra kvadrat med bara plockgodis!
Jag blev nästan lite mätt vid bara åsynen av allt sött.
Men, visst fick vi ihop ett kilo...drygt...*harklar*

Sen blidde det domdäringa Skylanders då.
Stoltare kille fick man leta efter som fick langa upp sin påse med pengar till tjejen i kassan.
Och räkna tiorna så att det stämde.
:-)
Sötnosen.

När vi var klara kom vi på att vi inte ätit lunch.
Så vi smet in där det var minst folk...på riktigt! ;-)


Det är också najs, att man kan pipa in på ett ställe med glas och bestick. Utan att behöva oro sig över att man måste gå ut med barn som ålar på golvet och skriker! ;-)
Mer än mätta åkte vi hem för att ge oss på det sista vi behöver göra i snösvängen.
Jag hade planerat lite svagt att träna i dag, men jag fick mitt ben och rumpa pass kände jag. Jag var inte så sugen på löpbandet sen.
Det blev Bio i stället.
Vi la oss i Biosoffan hela högen med godisskålen i mitten.
Och jag säger bara... usch...
Varför äter man skiten?
Mitt godissug är kraftig reducerat sen jag började dricka FL. Det är märkbart mindre, trots att jag inte har den nolltolerans som jag burkar behöva ha annars.
Men det är som att suget nu sitter i huvudet. Finns det så ska skiten ätas. :-(
Fy. det är ju bara sött och sen mår man illa.

Så nu har jag bestämt mig. När jag verkligen vill äta godis, alltså väljer att "nu ska jag äta godis" då ska det banne mig vara gott. På riktigt!
Så att det liksom är värt både sockret och kalorierna.
Som jag tex har gjort när det gäller Hamburgare.
Jag äter inte på Gyllene Måsen längre. För det är bara äckligt! Faktiskt. Det ÄR inte gott.
Så, vid de tillfällen när tiden är knapp och ungarna måste ha mat NU så blir det Max eller Burger King.
För det är åtminstone gott.
Då tänker man inte "varför åt jag det här, det är inte ens gott"
När man äter på Max tex så vet man ju varför man åt där. Det är gott! :-) Även om det kanske inte är nyttigt.

Det mesta man gör i livet är ju faktiskt aktiva val. Man tror att "det bara blir så" eller "Jag måste, jag får inte, jag kan inte".
Men så är det inte.
Man kan välja. I 9 fall av 10.

Det är så skönt med en Coach vi har runt oss ibland. När han frågar vad man vill och vad man önskar och sen kommer svaret "men gör det då!"
Och så har man ju svaret klart. "nej, det går inte, jag kan inte, men, men"
Men svaret blir i alla fall. "Gör det då. Ring dom då. Åk dit då. eller Gör inte det då."
Så självklart att man blir förbannad!
På sig själv! :-)

Och så är det med både mat och träning. "Men gör det då! Och - Men ät det inte då"
Såja.

Nåja. Nu Är det kväll efter en skön dag.
En batteriladdningsdag.

Mellokväll, där skämskudden tas fram med jämna mellanrum!
Jag undrar lite stilla hur det står till med landets musikskapare. Och var ÄR artisterna..
*suckar*
Tänk att det ska behövas en Carola, en SDF, en Lena PH och en Charlott Perelli för att det ska funka...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar