Sidor

fredag 2 november 2012

Telefonlös är värdelöst

Eftersom att jag inte är helt ung, så mins jag hur det var innan mobiltelefonerna fanns.
Man klarade sig ändå!
Jag bodde på vischan (långtbakomarsletpågud) och det gick knappt buss..
Vi skulle skjutsas en hit och en dit.
Det var mörkt och förjävlakallt på vintern.
(Vi pratar dryga -30 )
Någon mobil hade man ju inte och det gick ändå.
HUR, undar jag nu.
Viket jäkla meck!

Idag åkte vi iväg till "Newnoseharbor" en sväng. Dvs Nynäshamn! ;-)
Jag kom på halvägs att jag glömt min telefon hemma. Och det blir jätte konstigt!
Man har liksom inte koll på något eller någon!
Maken jublade!
För, det innebar att jag inte kunde dokumentera ett skit eller "logga in" någonstans alls! :-)
Sen, kom han på att det ju var dumt, för då kunde vi inte vandra iväg, utan fick snällt vara på samma ställe hela högen.
Men det är helt klart meckigt, när man inte bara kan ringa varandra och höra var man är.
Det blev en del onödigt väntande, eftersom man inte kan gå någon annanstans än man först bestämt.

Maken var jätte "på" i morse att vi måste åka till Nynäs och det måste vara idag.
Han skulle in på BR leksaker, som visade sig ha stängt!
"Då måste vi åka till Haninge" deklarerade han. "lillemans födelsedagspresent måste köpas idag!"
Det ville inte jag.
"Det kan vi väl göra någon annadag" menade jag.
Och då tittade han på mig sådär som han gör ibland. "ÄR du dum på riktigt?"
?? Vadå?
Lilleman fyller ju år på tisdag..
"Gör han inte! Han fyller år i morgon!"
Hepp!
Ooops.
Jag säger ju att jag är allmänt vill!
Det hjälpte liksom inte att jag igår skrev "första november" här på bloggen!
Näe, jag var ändå kvar i slutet av oktober.
Ibland blir man rädd för sig själv...

Nåja, det ringde en klocka hos mig att jag sett en leksaksaffär till i närheten av där vi var och till vår lycka låg den runt hörnet.
Maken gick in och shoppade loss. Och där blev det rätt tydligt hur liten orten är, för det visade sig vara den ägaren, som även haft BR butiken.
Maken påpekade att när man står där så fattar man inte att butiken flytta.
Den har upphört, tror man, för på lappen står "lokal uthyres"
Ägren förstod inte alls att vi inte fattat vad han menat, för han hade ju satt upp en karta, till den andra butiken!
Dah!
Det är inte lätt, detta med information.
Så, jag är lite sugen på att åka dit med ett visitkort och en offert! ;-)
Man börjar väl med att skriva att butiken är flyttad och vart? Eller?
MEN, grejen var väl att "alla" som bor där, vet vem som äger butiken och att han har en till och var den ligger.
Men, turisterna tappar han!
Nåja, mission completed för oss.
Vi slapp åka till Haningen och kunde koncentrera oss på lunchen.
Pizza. Usch!
För att förbränna den, blir det nu lite trädfällning och vedsågning.
Så mycket man hinner på de 20 minuter som är kvar innan det blir mörkt! ;-)

2 kommentarer:

  1. Förstår dig så väl, man känner sig helt naken och lost in translation utan mobil. Då har jag ändå ingen som man kan logga in överallt eller fotografera med. :) Tur att det blev en bra dag i alla fall. Kram, Maria.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag är halv utan mobil! ;-)
    Och min äldsta dotter har jobbat med en tjej som "bara kunde ringa" med sin. Det var helt nytt för dottern! ;-)
    "va? kan du inte ens läsa dina mail" typ! ;-)

    SvaraRadera