Sidor

fredag 1 maj 2015

Ordning och reda!

I natt fick vi en bra natt.
Lilleman sov i stort sett hela hela natten och utan febernedsättande. Han hade feber när vi vaknade men inte alls  lika högt som igår.
Skönt.
Dock var han ju febrig, så han bäddades ner på soffan igen, innan vi andra gick ut.
Snopet nog så regnade det!
Man blir lite förvånad när det händer här ute! :-)
Jag hade den här högen som väntade. Jag har tittat på den hela vintern och längtat att få göra i ordning den.
Jag gillar att klyva ved. Det är som att städa! :-)
Det blir ordning och snyggt!
 Dock, regnade det ju!
Så jag släpade ut ett parasoll för att slippa stå i regnet och för att det inte skulle regna på klyven.
Det funkade! :-)
Under tiden jag klöv, drog maken igång en brasa.
Egentligen var eldningen förra helgen.
Men då var vi inte här.
Och igår, då blåste det storm. Inte läge att elda. Plus att vi kom ut så sent.
Men idag, drog vi ut allt ris vi hade, plus lite annat virke som behövde göras av med.
Jag bar även iväg lite ved som inte gick att klyva av olika orsaker..

 Vi grillade korv till lunch och satt ute på trappan och drack kaffe.
Det regnade lite då och då, men var jätteskönt!
Lilleman ruttnade på att ligga inne och kom ut en sväng. Prövade cykeln och  tittade lite på  brasan. Men gick ganska snart in igen.
Men han var hängbjörk över att inte kunna vara med ute. Han älskar ju att elda! :-)

 Ett antal timmar senare, kunde jag konstatera att all ved var borta och det var fritt fram till att kratta av och göra fint.
Så najs! Äntligen!

Det har hänt grejer på bara en vecka bland blommorna.
Mössöronen är sådär neongröna här ute nu. Som dom var hemma för två veckor sedan.

 Pellarna som jag planterade om och ställde på vinterförvaring, är på gång!
Förra gången vi var ute vattnade jag igenom dem riktigt ordentligt och jösses vad dom vuxit på sig nu!
Flera har börjat blomma!
Det ska bli så kul att plantera ut dem snart!
Jag är lite tveksam till att göra det redan. Det kanske är lite för kallt....

Krassen jag tog med mig hemifrån fick stå ute och bli lite vattnat idag.
Jag har ingen blomjord, annars hade dom fått nytt hem.


Mitt i att vi "jobbade" ute kom grannen förbi med en påse bullar!
Helt galet goda!
Vi har verkligen haft sån tur med våra grannar här ute! Alla är bra!
Vissa i området är inte helt funtade. Men alla som är runt där vi bor är suveräna! Vilket ju är viktigt när tomterna angränsar och man ska komma överens om träd, buskar och annat jox.
Det är härligt!

Blommorna jag planterade förra helgen står till min förvåning kvar!
Jag var helt övertygad om att de skulle vara uppätna när vi kom ut igen.  Men inte. Kul!

 Rosorna är på gång!!
 Likaså pionerna!
De här stackarna har jag flyttat flera gånger, men dom verkar överleva!

Piprankan har tagit sig bra och är ganska högt upp i portalen nu. Skönt! Då  blir en inte lika äten.
 Även klematisen är på gång.

Så, det händer grejer, trots att det inte varit så varmt.

Vi  är nöjda med vad vi hunnit med idag och jag är såå trött! Den friska luften gör sitt.
Jag skulle kunna sova stående.
Vi kryper i säng med samma önskan som igår. Friska barn!
Det är dock så skönt att inte har små barn längre!
Även om dom blir sänkta av feber och virus, men man kan fråga dem var det gör ont!
Och man sover rätt bra, trots att man kanske är uppe någon vända.
Men, nu vill vi ha friskusar!  :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar