Sidor

onsdag 27 maj 2015

Ömma fötter och ny kunskap.

Med tanke på det lite lätt ostadiga väder vi haft senaste månaderna så hade vi idag otrolig tur med vädret!
Det var utflyktsdags med 6 års.
När lilleman åkte på utflykt hade jag inte möjlighet att åka med. Men nu, passade jag på så snart vi fick datumet att ta ledig den dagen.
När man frågar barn vad dom vill ha i sin matsäck, blir det i 9 fall av 10 pankisar!
Så, pankisar stekte jag igår.
För att lägga i matsäcken idag.

Solen sken redan i morse och det blev väldig varmt.

När vi kom till skolan, hade fröknarna delat upp oss i grupper. Som tur var följde fyra föräldrar och en mormor med.
Att åka med 27 barn på tre pedagoger går inte att göra.
Nu fick vi föräldrar 3 barn vardera och sen delades vi in i en grupp med två vuxna i varje.
På så sätt hade man tre barn man skulle ha koll på, men kunde samtidigt hjälpa varandra vid toa besök osv.
Sen ställde vi oss att vänta på bussen. Klockan var 8:59. Då frågade en av mina telningar "får vi äta matsäcken nu??"
Lite tidigt kanske? ;-) Sen frågade hen det ungefär en gång i halvtimmen tills det var dags för lunch. :-)
Tågresan gick bra. Dock, blev det strul med bussen, så vi gick i samlad tropp till spårvagnen som gick direkt till skansen.
Alla barn skötte sig perfekt. Lite svårt att hålla takten dock, eftersom att det finns så mycket roligt att titta på längs vägen.

Men, vi kom fram i tid och släppte loss alla barn att springa av sig när vi kom fram.
Syrenerna blommar över hela skansen så att det doftade helt underbart!

 Vi kikade på djur längs vägen, för att ta oss till sälarna som alla ville se.

 Lillskansen har man byggt om sen jag var där sist så jag kände inte igen mig alls!
Vi såg huggorm och snok på väldigt nära håll.
Jag visste inte att de kunde ringla sig uppför väggar, men se det kunde dom!

Vi hittade också en lekpark som alla barn ville pröva på.
 Kanan var snygg, men gick inte alls så fort som många hade velat...

 Vi satte oss mitt i området för att äta den medhavda matsäcken.
Tänk att det alltid är godare att äta ute!

Efter lunchen hann vi ta rundan bland alla djur man verkligen vill se. Björnungar såg vi.
Vargar, lodjur och järv!
Jag har aldrig varit med om att man faktiskt sett alla!
Ofta ligger dom och sover på dagarna.
 Det är ju helt otroligt vackert!
Just maj är den perfekta månaden att gå på skansen.
Förutom djuren, så är stället vackert och så grönt, så grönt nu!

 Vi travade runt ett par timmar, för att sen ta oss hemåt igen.

Även hemresan gick bra.
Men, trots att vi försökte hinna åka innan rusningen från jobben kommit igång, var det rätt mycket folk på tåget.
Då var vi glada att vi var många vuxna som kunde räkna in skocken ett antal gånger.
Vi var ganska möra hela högen när vi svängde in på skolgården igen.
Men det var toppen roligt!
Både att umgås med barnen, men även att hinna prata med de andra föräldrarna. Och pedagogerna!
Ofta ses man bara en stund på morgonen och på eftermiddagen.
Sällan hinner man lära känna dem.
Nu har vi en ung kille på bara 21 år som jobbar. Han är trots sin ringa ålder helt suverän!
Både med att styra upp saker och med barnen.
Dom både lyssnar och lyder trots att han tar dem med ett leende.
Tyvärr ska han fortsätta plugga i höst. Han är klockren i sin roll.

Nåja. Jag var dock rätt orutinerad, kände jag efter lunchen. Jag hade inte tagit med något kaffe!
Även en annan förälder, som har barn i Lillemans klass, plus att vi jobbar i korridorerna bredvid varandra, gnällde om kaffe.
hon hade inte tänkt på det heller. Så vi gnällde nästan mer än barnen på hemvägen.
Kaffeeee... :-)

Men vi hade ju tur! Vi blev lite försenade (på grund av att vi gav alla barn glass när vi klev av tåget och många stannade på vägen för att plocka blommor..) och vi klev in på skolgården nästen en halvtimmer senare än tänkt.
Men, det gjorde att vi kunde pipa iväg direkt ner till Lillemans klass, för att gå på öppet hus! :-)
Och där, där fanns det kaffe!
Oooo... Kaffe och äppelpaj satt som en smäck!

Vi slog oss ner på en bänk i solen och blev sen sittande där i drygt en timme!

 Vi pallade inte att resa på oss utan satt kvar där och hälsade på folk som kom och gick! :-)
Barnen sprang runt och lekte och vi njöt av solen.
Solen verkligen stekte!
 Men, så småningom var det dags att tassa hemåt.
Minime klagade på ont i fötterna och jag förstår henne. Hon gick längre idag än hon någonsin gått, tror jag! :-)

Maken har åkt iväg på en tre dagars jobbresa.
Nu när han bytt jobb och vi trodde att det inte skulle förekomma. Men han har säkert jättekul.
Och jag har ett par dagar här nu när det är fullt ös, så jag hinner inte sakna honom! :-)
Jag bara hoppas att inga barn blir sjuka för då får jag stora problem!
Men, det ska väl funka.

Minime kom in med en bukett syrener idag och det doftar ju så fantastiskt gott.
När vi vaknar i morgon kommer köket att dofta härligt.

Även blommorna jag fick av maken förra veckan är fina!

I morgon är en spännande dag!
På flera sätt.
Jag sitter på möten från 9 till 15 i ett sträck nästan.
Ett intressantare än det andra.
Stora dottern ska på en arbetsintervju plus att hon tar första körkortslektionen!
Snart jag vi två barn med körkort!
Sen blir det direkt efter jobbet till Minimes klass, för våravslutning där.
Mycket fika blir det såhär i maj! :-)

Nu ska jag krypa ner i sängen och lägga mig tvärsöver! :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar