Sidor

onsdag 1 augusti 2012

Dammsugarjakt.

Vi vaknade till sol idag, igen! :-)
Eftersom att ytterligare en tonåring övergav oss idag och skulle skjutsas till tåget, så packade vi ihop oss och tog en sväng till Nynäs.
De två små behövde få lite luftombyte. Det spelade liksom ingen roll, att tomten är stor, den var inte tillräckligt stor för dem båda!
Vi började med att ta en sväng till "Sjötelegrafen". Där har någon tänkt till!
Där ligger en stor Coopbutik, en frisörsalaong, ett apotek, en "billighetsbutik" och en presentaffär.
Och mitt i, har man byggt en lekpark cch en Wayns Coffee!
Lekplatsen är en såndär som man hittar på lekland. En massa klätterhistorier och kanor.
Så smart! Barn (och uttråkade män!) kan leka av sig(och dricka kaffe! ja männen då, alltså..)under tiden mor fixar håret eller storhandlar! Najs!
Vi tog en sväng i presentaffären och hittade en present, som vi kommer att behöva så småningom! :-)
Och, jag hittade även dessa, som var huvudet på spiken. Väldigt "Jag".
Vi lyckades även hitta en ny dammsugare. Det behövdes eftersom att jag lyckades döda den vi hade när jag städade bilen häromdagen.
Den fixade tydligen inte sand, i den mängd som min bil innehöll..
Alla som har barn under 7 år, vet att man fyller på ny sand i förskolans sandlåda varje höst, eftersom den sand som brukar ligga där, ligger på golvet i alla föräldrars bilar!
Nåja, bilen blev ren, men dammsugaren gav upp.
Nu hittade jag en som tål både sand och fukt! Tyvärr var den inte självgående, så jag måste dessvärre städa bilen själv...
Vi fyndade även en annan trevlig "pryl". En pryl som man nog måste vara trädgårdsnörd för att bli glad över!
En vedkap!
Not so sexy kanske, men ack så bra!
Vi kommer att ta ner flera träd på tomten under hösten och det är rätt mycket jobb med träd efter att man fällt dom.
Och det är tungt (och farligt!) att kapa med motorsågen. Det är inget man sätter en tonåring på direkt. Det är ju bra om dom har alla lemmar kvar, när dom blir vuxna.
Men, den här kan nästan vilken idiot som helst köra! "Wrooom" så är det fina bitar, som bara är att lägga i klyven!
Najs!
Jag älskar att klyva ved, by the way. Det är så avstressande att klyva och lägga i fina högar.
Kräver inget större tankearbete alls! :-)
Nåja, nu blir höstens projekt så mycket lättare att planera.

Efter inköpet behövde vi äta lite lunch, och hittade till 6 åringens stora glädje en Sushi restaurang.
Jag är inte så förtjust, så jag och minime åt lite stekta nudlar i stället. Mums.

Sen åkte vi hem. Men, när vi åkte förbi Ica Kvantum, fick maken snällt vända och åka in. För vad såg mitt högra öga?
Jo, utanför blomtältet stod en vagn, med lite halvskavda blommor, på rea!
Yey!
Jag ska ju ha jätte mycket blommor vid vår nya spaljé. Ca 10 Klematis och lika många humle och lite annat grönt.
Då gäller det att hitta billigaste möjliga!
Och visst, på en vagn stod det lite ledsna klematisplantor, för 30;- styck!
Men dom var gröna och jag är säker på att dom kommer att ta sig, med lite kärlek! :-)

Sen hittade jag även murgröna. Jag tycker att dom är lite tråkiga, men två fick följa med hem.
Det blir lite utfyllnad.

Sen sprang jag på en annan blomma som jag tyckte var fin.

Den heter Bägarranka och är helt ny för mig. Jag misstänkte att den inte var en ute blomma egentligen och fick det bekräftat när jag googlade på den.
Men den var så fin! Nu får den stå i solen, så får jag ta den med hem sen i höst. Tydligen ska den vara svår att hålla vid liv över vintern inne också. Den vill ha otroligt mycket sol, så vi får se om den överlever.
Men, man måste ju ha lite utmaningar! :-)
Vi hittade även lite annat skoj.

Den här tyckte jag var klockren!
Och maken, kom med den här som han tyckte att jag skulle ha! <3

Sen var det bara att åka hem och gräva ner mina nya fynd.
Det ser lite tunt ut, rent av tragiskt. Men det tar sig ju, så småningom.


Man kan göra riktiga fynd så här på sensommaren, om man bara orkar leta. Så det blir lite jakt framöver att hitta dom där rea växterna, som ser lite ledsna ut, men som tar sig med rätt vård.
Man får ta hem dom, vattna, göda och prata lite snällt. :-)

Jag fick höra att det regnar och är tråkigt lite varstans i Stockholm. Men här, här på Casa Plupp, ja här är det som vanligt!



2 kommentarer:

  1. Va, regn around Stockholm;-O...nä, var har du hört det:-D.

    SvaraRadera
  2. Nääe, jag hörde nåt sånt ryktas...vet inte av vem!? ;-)

    SvaraRadera