Sidor

tisdag 21 augusti 2012

Rada upp och ta död på dom!

Idag har jag tagit mig ann ännu en "hang up".
Lika bra, att rada upp alla fobier och ta död på dem, när jag ändå håller på med en livstilsändring! :-)

Jag hatar gymmet! Det är så tråkigt! Fria vikter gör mig trött bara jag ser dom!
Man sitter med hantlar som vobblar hit och dit och har man otur slår man dom i huvudet! (Ja, det har hänt!)
Det tar sån tid!
Man kör sällan igenom hela kroppen, utan tar en grupp i taget. Överkropp idag, rygg i morgon, ben en annan dag och bläh!
Gillar inte!
Men, det blir en grymt ensidig träning att bra jogga. Det vet jag. Det är inte bra. Övriga muskler måste också få sin dos.
Men det har verkligen varit en uppförsbacke. usch.
Men, så kom då maken med en idé.
(Han har en del bra idér den rackarn! Men säg inte att jag sagt det! ;-))

Han tränar Thaiboxning och där gör dom en bra övning som uppvärmning, som man också kan köra som "träning".
Många  tror att Thaiboxarna "bara boxas". Det gör dom inte. De är en grymt allsidig träning!
Jag vet få andra som kan köra knäböj med stång, stående på en pilatesboll!
Jag avstår den övningen eftersom att jag uppskattar att ha framtänder! ;-)

Nåja, övningen dom gör kallas Komplexfemman.
Det är fem olika övningar med stång.
Och den är jätte kul!
Går att variera rätt bra, med antar repps, ordningen man tar övningarna och natruligtvis hur tunga vikter man har på stången.
Och den tränar HELA kroppen på en gång! Sånt gillar jag! Allt i ett liksom!
(som brun utan sol MED solskyddfaktor! :-D)

Följande muskler aktiveras: Framsida lår (M. quadriceps femoris), baksida lår (M. biceps femoris, M. semitendinosus, M. semimembranosus), sätet (M. gluteus maximus), vaderna (M. triceps surae), raka ryggmusklerna (M. erector spinae), breda ryggmusklerna (M. latissimus dorsi), kappmuskeln (M. trapezius), deltamuskeln (M. deltoideus), överarmsböjaren (M. biceps brachii) och vaderna (M. triceps surae).

Idag började jag med blygsamma 4kg på stången! Det kan bara bli bättre!

Så dagens träning blev 4km jogga och sen 3x5 repp av Komplexen.
Kändes jätte bra!
Det blir höstens "grej" att bli starkare och orka köra fler repp och tyngre stång!

Återigen blir det en applåd till mej, yey! för att jag tagit hål på gym fobin! :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar