Sidor

onsdag 20 augusti 2014

Ordning och reda i alla vrår!

Så var även skolan igång.
Så skönt! Det var på lätta fötter båda barnen gick i morse och det är något speciellt när i stort sett alla dörrar i kvarteret öppnas samtidigt och alla barn väller ut. :-)
Och så skönt det är, att ha båda barnen på samma ställe!
Det kanske låter larvigt, men det ÄR skönt. Man spar tid. Vi är flera föräldrar som jublade över det!
Nu kan jag också GÅ och lämna de flesta morgnar eftersom jag sällan har möten innan 9. Det känns bra.
Stora dottern hoppade också iväg. Det är jätteskönt för henne att veta att hon påbörjat sista året.
Det var ett tufft andra år hon hade. Galet mycket plugg och hon började ju ny skola.
Så det sa hon i morse. "jag slipper börja ny skola, igen"..:-)
Helt otroligt att vi har ännu en student om mindre än ett år!

Nåja, det var bara 12 grader i morse när jag gick upp. Och regnade småspik.
Det hade jag av någon konstig anledning inte räknat med.
Jag har ju röjt i hallen och hade koll på vinterkläder osv. Men inte riktigt "mellanperioden".
Så, när vi skulle gå, kunde jag konstatera att Lilleman inte kunde ha sina stövlar och att ärmarna på galonjackan gick till armbågarna...typ.
Jaha...
Och när Minime klädde på sig byxor och tröja, tittade maken och jag på varandra. Byxorna såg ut att vänta högvatten!
Va? Har hon vuxit över sommaren?
Man kan tycka att det inte heller skulle komma som en överraskning, men ungen har levt i bara trosor, eller kjol och topp hela sommaren!
Hon har inte haft ett par brallor på flera månader. Tights ibland, ja....
Snopet.
Inget annat att göra än att åka och fixa problemet...

Jag unnade mig en tre rätters lunch! På IKEA! :-)
 Sen letade jag upp lådorna jag spanat ut. Som ska ligga i barnens lådor under deras sängar.
Nu har dom två stora lådor som är till brädden fulla med grejer.
Dom hittar ingenting och river ut allt hela tiden....
Nu ska det bli ordning där!
När jag plockade åt mig dem, såg jag i ögonvrån andra finurliga tillbehör.
Skolådor!
Hm....jag fick genast en idé om garderoben i hallen...Så dom fick följa med hem...
En vända på Lindex blev det och till min förvåning hade dom både snygga och smarta stövlar!
Minime behövde ett skolpar. (Jag har alltid dubbelt, annars står vi här på helgen och har inga galonisar eller stövlar...)
Smart med "handtag" för att lättare dra dem på sig! :-)
Lillemans storlek var lite för barnsliga, så det blev stövlar från Din sko till honom.
Ett par hem och ett par till skolan. (De blå fick jag "gratis"...)
Jag slängde tre par av mina höst/sensommar skor häromdagen. Klackarna var helt slut och dom såg för sorgliga ut i näsan...
Nu blev det ett par nya.
Barnen fick nya mössor och Minime vantar. Det går inte att gå förbi något så sött! ;-)
H&M hade inga bra tunna vantar till Lilleman, så det får bli senare...
 Och lite nya tröjor ifrån Lindex.
 Nya brallor...Det är kanon med "ta tre och betala för två" där också...Även om jag vet att det gör att man köper mer, så känns det bra! ;-)
 Hon fick också två nya klänningar...
 Och tights till...
Idag hade jag också 300:- rabatt på Lindex, vilket kändes bra att nyttja!
På H&M hittade jag söta långärmade T-shirts.
Lite lustigt att både H&M och Lindex har mimmi på tjejkläder. Bra så kan man kombinera..
 Lilleman fick också två nya långärmade tunna t-shirts.
Det fanns dock inte alls lika mycket fint till honom nu tyckte jag...Dessutom kan han ha sina brallor ett tag till..
Tur att dom växer lite i "otakt" så att inte båda är helt utan samtidigt!

På H&M har dom öppnat en avdelning med heminredning. Det här ljuset doftar helt ljuvligt!
 Jag kunde inte låta bli att ta hem en topp till mig med. 99:- är ju helt ok..
 När jag och maken var på IKEA för ett tag sen, pekade han på den lilla rosa lyktan som dom har...
"Är inte den fin?" undrade han.
Och jag kunde berätta att jag har köpt en sådan till landet! :-) ;-)
Men -den stora vita hade jag ju inte!
Då, fick jag inte köpa den (eller fick och fick....jag hade inga argument till varför jag skulle ha den!) men idag när jag var där alldeles solokvist, då följde den med hem! :-
Den är såååå fin!
Och här vid dörren ska den stå när det är vinter och dörren inte används....
 Man får plats med ett stort blockljus!
Lite vanliga ljus följde också med hem. Man kan inte få för många! :-)
Jag tänder ljus varje kväll nu!
 Väl hemma började jag röja hallen. Med hjälp av Minime, som gick kortare dag idag med.
Jag vet inte om hon hjälpte eller stjälpte egentligen! ;-)

Såhär såg det ut. Ja vi har många skor. Men, alla skor samsas här. Förut hade jag en stor klädkammare, så bara säsongens skor stod i hallen.
Nu finns inte det, så alla skor bor här.
Det ser sådär kul ut och är svår att städa...
 Men, med IKEAs fiffiga skolådor blev det såhär!
Jag fick in både två, tre och fyra par skor i lådorna, lite beroende på vem som äger dem! :-)
Det fina med lådorna är ju att man kan stapla dem på varandra! Plötsligt blev det helt annan plats...
 Jag hade en kartong med skor. Men man får ju gräva runt en stund för att hitta båda paren.....
 Nu är dom också i ordning! :-)
Det blev så bra!!!
Skitnöjd blev jag! Nu är det lättstädat och ser inte så rörigt ut.

Efter middagen gav jag mig på barnens rum.. Så här ser Minimes lådor under sängen ut....typ.. En jäkla röra om vi ska vara ärliga!
Fy vad mycket småskit hon har! Vart kommer allt ifrån?
 En stor sopsäck och en IKEA kasse utrensat skräp senare, så ser lådorna ut såhär....
Lite skillnad...
Jag storstädade hela rummet och plockade det mesta andra i ordning också.
Egentligen skulle jag ha rensat hennes garderob, men det orkade jag bara inte....

Lilleman påbörjade sin rensning...Såhär ser hans låda ut.
Lego i mängder...Men dom leker inte med det för dom hittar inget.
Så nu har vi påbörjat sorteringen. Det är inte lika mycket att slänga hos honom, men saker behöver få en plats....
Nu orkade vi inte mer idag, utan fortsätter i morgon kväll....
Stora dottern garvar åt mig för att jag har fått ordningsmani, men det är så skönt att få ordning i grunden.
Det blir så mycket mindre städande om allt har en plats..

I morgon blir det "riktig" skoldag så vi ska upp och hoppa ännu lite tidigare. Och Minime får gå lika länge som Lilleman.
Jag ska ut på första jobbet.
Så det är lite samma med mig. Dags att se om jag kan ha kläderna efter sommarens goda! :-)
Jag köper inte nya om jag har vuxit ur dem, utan får snällt sluta äta! :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar