Sidor

fredag 8 augusti 2014

Finlir och onda fötter...

Åh, mina stackars fötter!
Det har varit en lång dag idag. Men fint har det blivit! :-)
Maken och jag hängde på låset till IKEA när dom öppnade och sen var det "bara" att plocka allt på vår lista.
Vi behövde arbetsbelysning, taklampor, inredning till lådor, hyllor till skafferi, glödlampor, sophinkssystem, en bokhylla och lite annat smått.
Det var lite folk (det är inte många som spenderar sista fredagen på semestern, eller första fredagen efter jobbstarten på IKEA! ;-))
Det som tog längst tid, var att stå och vänta på köksavdelningen för att få lite svar på frågor om bänkbelysning.
Belysning är viktigt. Men ack så tråkigt! Och dyrt! :-(
Jag är otroligt glad att maken gillar det. Det finns ju miljoner lösningar. Nu hade vi lite tur och fik inte plats med vilka lampor som helst.
Det är alltid bra om valmöjligheterna är så få som möjliga! ;-)

Lampor ovanför köksbordet har vi funderat på länge. Vad ska vi ha?
Ingen har känts bra.
Men idag hängde den bara där. En lite annorlunda lampa som ger vårt ganska "strama" kök lite form!
När jag öppnade kartongen, gav jag den direkt till dottern. Jag har inte tålamod att bygga pussel...
Två högar med plastdelar...
Men den blev fin, när den var klar! :-)
Två bollar!
 Jag köpte också en bokhylla till det lilla utrymme som blev mellan kyl/frysvägg och skafferi.
Så glad jag blev när jag mätte och förstod att jag skulle kunna köpa en 80 hylla!
Färdiga hyllor är alltid bäst och smidigast.
Så, nu fick jag en hylla för kokböcker och lite pynt! Yey!

 Jag mätte och funderade hur jag skulle göra i skafferiet. Även där var inte valet så stort, vilket inte alls var dumt!
Det gick bara in en sorts hylla! Och dem råkade vara röd. Så jag gick all in och köpte även röda konsoler och det blev rätt effektfullt i allt det vita, med röda hyllor!
Nöjd är jag också med att ha fått plats med alla köksmaskiner och städgrejer..
Och mediciner högst upp.
Det kommer att bli ännu fler hyllor på en liten vägg innanför, som gör att inget som inte ska stå framme kommer att behöva stå framme!
Lyx!
 Jag invigde nya spisen idag också. Wow säger jag bara...
Jag var jättenöjd med den vi hade och hade inte tänkt byta den. Men så passade inte måtten, så jag blev tvungen.
Och jag är lite förvånad över kvalitén faktiskt. IKEA har blivit riktigt bra på vitvaror.
Det jag reagerade på mest är att den är så snabb!
Här behöver man inte vänta på att något ska koka upp...däremot får man ha ett öga på att det inte kokar över! ;-)
Ugnen har jag inte prövat än, men jag utgår ifrån att den funkar den med! :-)

Diskmaskinen prövade jag också idag. Och vi stod länge och undrade varför den inte gick igång!
Och lösningen på det var att det inte hördes!
Helt galet tyst! Ibland hör man lite "slurp" och sen är det tyst igen. Hm....

 Vi lyxade till det och la besticklådor av bambu i alla lådor. Känns stabilt och fräscht.
Maken har satt upp alla hyllor, all belysning och dragit sladdar hejvilt. Vår arbetshörna bli galet snygg! :-)
Den är inte klar, men bild kommer sen på den med.
Det blir så rent och städat!
Jag har påbörjat finliret och har haft bra hjälp av stora dottern. Det har varit jätteskönt att ha henne här!
 Det är ju själva finliret och pyntet som är kul!
Och det roliga nu är att när nästan allt är uppackat (och en hel del burits ner i garaget för vidarefärd till landet) så är skåpen långt ifrån fulla!
Och logiken i köket är rätt nu.
Förut gick det inte utan allt var lite hullerombuller.
Nu är det ordning! :-)
Och köket är husets hjärta. Så är det bara.
Är inte det i ordning, så känns hela huset rörigt.
Nu råkar hela huset vara otroligt rörig, men det ska det bli ordning på närmsta dagarna! ;-)

Känslan av att huset nu är helrenoverat är najs! Det bästa med renoveringen var ju att förra ägarna gjorde allt det andra i huset! ;-)
Vi har "bara" målat vardagsrummet och satt upp nytt tak och renoverat köket.
Sen är vi klara! :-)
Med tanke på att vi helrenoverade förra huset, från golv till tak, från -70 tal till 2000 tal.
8 rum, tre badrum och kök.
Och en 2åring och en nyfödd...
Nu efteråt undrar jag hur vi orkade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar