Sidor

torsdag 11 april 2013

Styrelsebeslut.

Jag har hela dagen haft en "fredagskänsla" i kroppen.
Vet inte varför riktigt..
Det är ju fortfarande kallt på morgnarna, men riktig skönt framåt eftermiddagen.
Utan att gnälla så är det lite knepigt att det inte kan bestämma sig.
För kalla morgnar betyder vinterstövlar och överdragsbyxor på barnen.
Eftermiddagens varmare grader gör att dessa blir lite varma..men behövs för att allt blir så blött.
Lillemans vinterstövlar går att vrida ur, varje dag.
Trots att det är "gummistövel" en bra bit upp på ankeln.
Vattenpölar ÄR till för att hoppas i! ;-)

Men, det har lovats +7 grader och regn till helgen! Låter bra! För då försvinner snön!
Man kan ju hoppas.
En av grannarna har stått med spade och spett idag och hackat bort snö och is från sin uteplats. Fler än vi som inte orkat vänta utan grävt fram den, med andra ord! ;-)

Vi började dagen med ett styrelsemöte.
Man kan undra varför vi, som bara är två, behöver ha det.
Men, det är viktigt av flera orsaker.
När man jobbar som vi, blandar jobb och privat hejvilt, då är det noga med att sätta strama regler.
Att verkligen prata om de förväntningar och ansvarsfördelningar som finns.
När det skiter sig, då är det ofta pga outtalade förväntningar.
"Jag antog att, jag trodde att, men det borde du ha förstått"... och så blir det grinigt.
Är det något vi lärt oss, så är det att de flesta irritationsorsaker och tjafs förebyggs med uttalade förväntningar.
Gärna även dokumenterade, när man pratar jobb.
Och - uttalade ansvarsområden. Vem gör vad och när, för att slippa dubbeljobba, eller irritera sig på att något inte blir gjort, som man trodde att den andre skulle göra.
Specificerar man sånt, så slipper man bli irriterad.
Och - vi som jobbar och lever ihop, måste förebygga sånt så långt det går.
Jag menar, det finns massor man kan bli oeniga över ändå! ;-)

Sen måste vi föregå med gott exempel, när vi gnatar om att man måste ha sina styrdokument och redovisande dokument i ordning.
Frågar kunden om vi har det, måste vi ärligt kunna svara ja. Och inte "mjäe" :-)

Idag hade vi en punkt på dagordning, som legat och gnagt ett tag. Som vi vet att vi måste ta i och ha klara regler för.
Men, det har tagit emot lite.. ;-)
Idag, bestämdes det dock och gick under beslutspunkten, för att vi inte ska kunna smita ifrån det! :-)

Arbetstider..och skärmtid.
Vi förlängde ju dagistiderna, för att vi skulle hinna jobba klart, på jobbet. Ägna oss helhjärtat åt barnen när vi är hemma.
Det höll ett tag.
Sen havererade det.
Jag har iofs varit duktig på att inte packa upp jobbdatorn när jag kommit hem.
Men, jag fejjar ju, instagrammar, twittrar för jobbets räkning, kollar mail, bloggar och har mig.
Maken gör ju inte det, men han viker upp sin bärbara så snart han kommer innanför dörren. Och fortsätter att jobba, maila och hänga på Linked in, eller spela olika spel på telefonen.
Man kan inte anklaga oss för att var närvarande, direkt.
Man får ju skämmas!
Barnen får inte hela oss, när vi har ett öga på en skärm och våra stackars hjärnor vilar aldrig.

Så, nu är reglerna stenhårda. 
Från att man loggar ut på jobbet, är det dator och telefonstop till klockan 20:00!
Då har barnen lagt sig och taggar ner inför nattning.
Och -inget jobb prat från att vi kliver ut på jobbet, tills barnen somnat. Helst inte alls, förrän vi är på jobbet igen dagen därpå.
Att prata jobb vid middagen innebär nästan dödsstraff. ;-)
Idag svarade inte ens maken i telefonen när vi satt och åt! Det fick vänta. Wow, liksom! ;-)
Det är sällan så akut att det inte kan vänta. I alla fall när det gäller jobb.
Medan jag surfar massor, så har ju telefonen fastnat i örat på honom.
Och båda är lika illa.
Det blir ingen glad av och absolut inte barnen.
När det gäller barnen måste dom få både kvantitet och kvalitet.

Reglerna startade idag.
Och, det var ju inga problem att göra som vi bestämt. När klockan närmade sig 20 hade jag inte ens lust att logga in på fejjan.
Detta trots att jag fick min nya telefon idag!
Som har alla finesser man tänkas kan! ;-)

Jag är lyrisk över luren, p.g.a. att den är som en liten dator och jag kan visa dokument och uppdatera från droppbox.
Sen är kameran suverän!
Men, nu kommer den att få vila.
Precis som vi! ;-)
Jag hoppas att "skärmförbudet" gör att jag får tillbaks min träningslust som har lyst med sin frånvaro ett tag nu.
Jag behöver det av så många orsaker. Mest för att få den mentala vila som träningen ger mig.

Det finns klara fördelar med att vara egenföretagare och entreprenör.
Nackdelen är att det kan vara så roligt att man inte kan koppla bort det! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar