Sidor

onsdag 10 april 2013

Dags att avboka pensionssparandet?

Mitt i veckan. Igen.
Det är lite märkligt det här med tid och uppfattning av tid.
Ibland känns en dag som en evighet. Ibland går en vecka jätte fort.
Ibland känns det som att tiden står still.

Häromdagen var det 3 månader sen pappa gick bort.
Vilket är märkligt, för det är fortfarande svårt att förstå att han inte längre finns.
Det känns som häromveckan jag fick det samtalet.
Men, det känns ändå som att det var ett år sedan jag var där på begravning!
Jag tror att det hänger ihop med att det var full vinter då. Kallt och mycket snö.
Sen har det inte hänt så mycket, utan är lika kallt, nästan.
Så, det känns som att jag var där i början av vintern!

Det är nog också orsak till att det är svårt att fatta att vi är inne i april.
När vi sitter och planerar och lägger tidspussel och ser att maj nästan försvinner, bland röda dagar, långhelger, flytt, kurser, utbildningar, utvecklingssamtal och födelsedagar.
Och vips så har folk försvunnit på semester..typ.
Men, i huvudet tror man att det är februari och man ha all tid i världen!

Det är också väldigt olika hur effektiv man är..
Vissa dagar bara försvinner och man får inget gjort. Svårt att sätta fingret på vad det beror på, men det är som att knata runt i sirap.
Vissa dagar får man massor gjort, på samma tid. Trots att man kanske blivit avbruten en massa gånger.
Det bara flyter ändå.
Sådana dagar, när man kan stänga en massa öppna loopar är sköna.
När man känner att man är i kapp och börjar se helheten. Det är najs!

När man är sin egen chef måst man klappa sig på axeln ibland och säga "bra jobbat!" ;-)
Idag var en sådan dag.
Jag älskar ordning och reda. Och det spelar ingen roll om det är att jag städat ett rum, städat bland mina papper eller fått ordning på en process.
Tillfredsställelsen är den samma. Och idag fick jag äntligen till en process, så att jag blev nöjd och känner att den funkar.
Som jag har funderat och grubblat....Sånt tar energi.
Nu är det lugnt i grubbleriet.

Dagen började dock inte lika bra! Jag vaknade med ett ryck. "Ryggsäck!" var min första tanke.
Lilleman åkte med skolan på äventyr idag och skulle ha matsäck med.
Den gjorde jag i ordning igår, men glömde att leta ryggsäck.
Och, i dagens läge, när 40% av huset är packat, ska man inte ge sig fasen på, att det man vet finns, går att leta fram.
Så, jag bokstavligen hoppade ur sängen och pep ner i klädkammaren och letade och letade.
Som tur var hittade jag en.
Annars hade det blivit spännande! ;-)

Skolan åkte för att se en film om rymden. På Cosmonova, tror jag.
Och - de fick veta att i framtiden kommer vår jord att gå under och vi får snällt flytta ut i rymden.
Så, tja.. man kanske ska sluta pensionsspara?? ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar