Sidor

fredag 17 augusti 2012

När fredagsmys blir fredagspys...

Idag tog vi lite sovmorgon. Åh, så underbart att inte behöva vakna till väckarklockan, utan i stället till ett bestämt "Mammaaa, jag är vaken NU".
 Men, vi kunde ligga och gosa en stund.
Jag drog iväg och lämnade det prov, som jag tidigare tjafsade loss.
Och det är ju lite lustigt hur många, som inte gillar sina jobb.
För, att de inte vill att man ringer, har jag ju förstått, men det var rätt tydligt att man inte vill ha besök heller.
Jag vet inte om labbsköterskan hade kunnat vara surare, faktiskt.
Det var inte direkt fullt av folk och vi gav varandra lite menande blickar, för jag misstänker att vi störde mitt i fikat eller så..
Nåja, jag blir ju lite "ond" när jag träffar på folk som ätit citron till frukost och blir löjligt trevlig.
Så, jag tackade så hjärtligt för infon jag fick (Not! "jag vet inte vem du ska ringa om svaret, ring växel-dom kan koppla dig vartsomhelst!")
Och sen önskade jag henne en trevlig helg!
För, det skulle ju jag ha! :-)

Jag pep hem för att hämta de övriga och dra till Casa Plupp.
Innan, uträttade vi en del ärenden och eftersom det blev lite tight om tid köpte vi Gyllene Måsen lunch till barnen.
Maken tog en kycklingwrap och jag nada! (Stolt!)

Åh, vad jag längtat till landet! Men, lite nervositet hade jag med mig idag.
Av två orsaker.
1.Casa Plupp kallas inte "livets goda" för intet.
Det har moffats mycket gott här ute!
Redan när vi började åka ut, så infördes en rutin. Vi handlade med oss mat ut och då även en påse plockgodis.
Denna påse moffades in vid fredagsmyset. Och till kaffet har det alltid varit bullar, kakor eller annat gott.
En fazers blå har man alltid kunnat hitta osv.
Och, ni vet ju hur det var med Pawlovs Hundar??
Samma minut som vi åkt igenom bommen har följande tre saker inträffat.
- Axlarna ramlar ner, pulsen går ner och man drar ett skönt "ahhhh, sjöluft" andetag.
-Telefonen dör och blir en kamera!
-Sötsugen ifrån hell, slår in!
Så, hur fasen ska det gå med en sockerfri helg här ute?????

Barnen satte sig för att äta sin mat, under tiden vi bar in grejer. Vilket var tur! För jag var lite hungrig och det var inte lätt, att låta bli att nalla, när barnen började äta!
Gyllene Måsen pommes doppad i majonäsdipp är inte att leka med! Åhhhhh....jag var tvungen att gå in och stänga dörren!
Och-äta min medhavda lunch!
God den med! Sådetså!


Så var det dags för kaffe. Här dricker jag om möjligt ännu mer kaffe! Det smakar nåt speciellt härute!
Idag, var röda mjölken borta och ersatt med blå. Minimjölk vägrar jag. Det får vara någon hejd! :-)


Sen, var det dags för orosmoment nr2
Trädgården! Är det nåt kvar? Är allt uppätet? Har alla mina dyra rosor blivit rådjurskäk???

Vi hade fått hjälp av vår underbara granne med stubben vi själva inte rådde på.
Han har grejjer han! Så vi bad, att han vid tillfälle skulle dra upp den.


Idag när vi kom ut, så var det bara en grop, där stubben varit! Yey!


Och stubben, låg så prydligt på rishögen! :-)
DET är guldkant, att ha guldgrannar!



Sen tog jag en vända på "ägorna"! Och- döm om min förvåning, allt var kvar! Allt jag dränkt i blodmjöl såg "oätet" ut. Torrt, men inte tilltufsat.
Däremot så var det en hel del pelargoner som gått åt och de hade jag inte sprayat...
Så, det kanske är en idé? Att låta sånt jag inte är lika rädd om vara, så äter dom det och låter det som luktar lite urk vara?
Och vad det har vuxit på bara en vecka!
Humlen är nu en bra bit upp och det är dags att vika "in"dom så att dom ringlar på "taket" 


Rosorna har också vuxit jätte mycket och det ser ut som att allt jag planterade sista veckan vi var här har tagit sig bra. :-)

Det var lite mulet och låg åska i luften, men vi drog ändå ut med båten.
Vi har åkt alldeles för lite båt denna sommar!
Och det var jätte fint!! Spegelblankt.

Vi åkte till vår favoritvik, där vattnet låg som olja..


Det är så mysigt! Men, idag hann vi bara korsa bron och slå oss ner...


..Så  hörde vi muller uppemot land och det började regna..


Men ett sånt där härligt sommar regn, som är varmt och där det hjälper att ställa sig under ett träd för att inte bli blöt.
Flera segelbåtar guppade förbi. Någon jätte hjälp av vinden hade dom inte! :-)



Men, när vi suttit en stund hörde vi ett "surr" och när jag  tittade mig omkring förstod jag varför.       
Jag har aldrig, någonsin, sett så många knott på samma ställe! Och jag är ändå uppvuxen i norrland.
Luften var svart av de äckliga små krypen.
Det gick inte att fika, utan vi fick snällt hoppa i båten igen och åka ut en bit!

Vi la ankar och fikade i solen! Vi både hörde och såg att det åskade inåt land, men på oss sken solen igen.
Vi såg en hel del maneter!
Barnen tyckte att dom såg både lattjo och läskiga ut.


Det var jätte skönt och vi låg och guppade en bra stund. Och konsterade att vi haft sämre fredagseftermiddagar än idag! :-)


Maken och tonårsdotter försökte dra upp middagen med kastspö, men det gick inge vidare.
Så, väl hemma grillade vi köpt lax! Mums...
Och sen, precis som förväntat, slog godissuget in!
Jag vet inte hur många lakrits tuggummin jag sugit på idag! Men, det tar bort det värsta suget!

Efter allt plock och fix, drog maken och jag på oss skorna och tog oss ut i spåret.
Vi skulle gå ett par varv, för klockan var ganska mycket och det var nästan mörkt.
Men, när vi väl var där så blev det tre varv och vi joggade nästan hela tiden! :-)
Det var jätte mysigt, när mörkret föll och det var tänt i alla hus. Alldeles tyst och till och med lite dimma på en del ställen.
Varmt och friskt samtidigt.
Och det är ju bara att konstatera att det är så mycket roligare och lättare när man är två!
Man taggar varandra och man får lite draghjälp!
Det är ju bara ren lathet som gjort att vi inte har gjort det hela sommaren!
Har vi inte barnvakt, går det ju inte, men alla gånger vi haft det? Så korkat.

Nu har vi lovat varandra att köra ett par varv, varje gång vi har barnvakt!

Så, i kväll blev det ingen godispåse eller fredagsmys, utan det byttes ut mot fredagspys! :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar