Sidor

måndag 27 augusti 2012

Kraften

Jag läste på en annan blogg idag, om tacksamhetslista.
Och jag måste säga, att det är inte alls dumt.

När det ibland är tungt i livet, för det är det, för alla, då kan det vara en bra idé att göra en tacksamhetslista.
Att glädjas åt det lilla och nuet. Och faktiskt skriva ner, det som är bra och som man är tacksam för.
Inte vara ledsen eller bitter över det man inte har. För, det är så mycket lättare att halka in på just dom tankarna.

Hjärnar är så märkligt funtad, att det är lättare att tänka negativt än positivt.
"Nej fy" i stället för "Jaa!"
Att tänka "nej, det går inte" i stället för "Ja, jag prövar"
Att tänka "nej, jag kan inte" i stället för "ja, det kan jag säkert"
Att vakna på morgonen och tänka "nej usch, måste jag upp?" i stället för "ja, en ny härlig dag, med nya möjligheter!"
Att se sig i spegeln och tänka "usch, och se alla negativa saker" i stället för att se sig i spegeln och säga "Men god morgon snygging!" :-)

Det har forskats om att det behövs ca 10-15 possitiva intryck för att komma över EN negativ.
Så, har någon sagt att en dum sak så krävs det 15 personer som säger något possitivt för att ta ut den negativa!
Och det är därför, som negativa kommentarer "sätter sig" i huvudet så mycket lättare än de possitiva.

Och det vet vi väl alla. Om man är någonstans och man får kommentaren "men vad snygg klänning du har!"
Vad svarar man? "Tack, vad kul att du tycker det!" ??
Eller, "Den här gamla trasan??"
:-)
Det är svårt att vända negativa tankar till positiva.
Man får jobba med det hela tiden.
Sen finns det ju personer som ÄR possitiva jämt och inte ens kan tänka negativt! Men, det är nog mer sällsynta, antar jag....

Jag får ibland höra att jag bara skriver om possitiva saker och alltid verkar så nöjd med livet.
Och ja- det ÄR jag!
Det är inte synd om mig någonstans alls! ;-)
Och jag har medvetet valt att skriva här i bloggen om just det. Guldkanten. Det possitiva. Det glada och det som gör mig glad.
För, allt annat, som naturligtvis finns i mitt liv också, det vill jag inte ens ge näring! ;-)
Och det skulle absolut aldrig falla mig in att skriva om det! :-D

Jag har också fått höra "hur kan du vara så glad och uppåt, när det är ganska deppigt, just nu"
Och mitt svar på det är "hjälper det? Hur blir det bättre?"
Det mesta ordnar sig och man får göra det bästa av de flesta situationer, helt enkelt.

För en massa år sedan läste jag boken "The secret". Det var jätte poppis just då med lite alternativa tankegångar.
Den var lite extrem, tycket jag.
Men, för ett tag sen ramlade jag över "lillasyster" till boken.


Och den är inte dum att ha och bläddra i ibland.
För den är helt och hållet fokuserad på det possitiva, att hitta det positiva och helt enkelt bara vända ryggen åt det negativa.
(Ibland, rent bokstavligen. Vända ryggen åt den röriga hallen och titta in i det nystädade badrummet! :-) )
Den har samlat allt det "gottaste" ifrån flera religioner och liksom dragit den röda tråden.
Jag är inte kristen eller religiös på nåt sätt, men jag hoppas på "något". Det tror jag de flesta gör.
Men, den här boken, pratar om den inre kraften.
Att inte lägga livet i händerna på "någon" eller "något" utan att stärka sitt inre jag.
Målfokusering, helt enkelt.
Mycket intressant!
Så, har ni inget för er. Läs boken!
Och känner ni att livet suger. Skriv en tacksamhetslita på en en 5-10 punkter på vad som verkligen är bra i livet och som ni är tacksamma över!
(I sverige, kan vi ibland glömma bort att helt enkelt vara tacksamma över att vi har tak över huvudet och mat på bordet! Men än vad många andra på jorden har! :-))

Själv tror jag inte att 10 punkte räcker! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar