Sidor

lördag 7 juni 2014

Vildvin i mängder..

 Åh, vad det är skönt att sätta sig framför brasan inne, när man varit ute hela dagen.
Det har inte varit jättevarmt, men alldeles lagom när man jobbar i trädgården. Man blir lite frusen när man kommer in och har duschat av sig allt pollen! ;-)
Det är så mysigt när man duschar av baren och det rasslar i duschen. Då har dom haft kul, när dom är smutsiga som små troll.

Lilleman hittade en lattjo nyckelpiga idag! Tydligen är den inte helt ovanlig, men jag har aldrig sett den förut.
lite söt, faktiskt.
Jag blev lite sur i morse när jag tog mig en vända runt tomten och såg hur rådjuren varit här igen.
Rosorna hinner precis få knoppar, så norpar rådjuren dem!
Ah. De hinner liksom aldrig växa till sig.
Vi har en spaljé som vi fyllt med lite olika klätterväxter, mest rosor för att få ett insynsskydd, men det går löjligt långsamt när de inte får vara i fred.
Vi stod och tittade på eländet och maken frågade om det inte fanns något annat, förutom humle, som är snabbväxande och täckande.
För, vi har flera stora hasselträd som vi vill fimpa. Som nu är ganska skyddande för insyn.
Jag kom på att vildvin är snabba och växer ju flera meter högt...dvs även i sidled då. ;-)
Sagt och gjort.
Iväg till plantshoppen för att inhandla diverse vildvin. Det blev tre olika sorter. Och en kaprifol.
 Eftersom rådjuren är som galna i just blommor, så hoppas jag att de ska strunta i vildvinet och låta dem växa hejvilt. Då kanske rosorna, som kommer att finnas där i röran, får vara ifred?
Man kan ju hoppas.
Den honungsros som jag satte i höstas, har vuxit på bra. Lite tanig, men rätt många meter upp i björken.

 Lite svårt att se här, men den har tagit sig säkert en 3 meter upp nu. Man kan se bladen mitt emellan de två stammarna.
Tanken är ju att den ska pipa iväg och blomma när den kommer upp i björkens topp! :-)
Den är också  lite tanig, så jag ska fundera om jag ska köpa en till och plantera bredvid.
Om jag råkar "springa på" en fin så göra jag nog det....
Den första klematisen blommar nu! :-)
 Förra gången vi var ute, tog maken ner flera träd. Bland annat runt den här stenen. Den har knappt synts tidigare.
Nu ser man hela stenen, som jag tycker är riktigt fin!
På andra sidan möts två av grannarnas tomter....
 Där är nu planen att det ska dyka upp en och annan perenn.
Nu satte jag fyra olika. Så får vi se om dom trivs. Alla fyra sprider sig rätt duktigt om dom tar sig..
Vi har hunnit jättemycket dessa dagar. Så vi är mycket nöjda! :-)
Nästa helg, har båda barnen kalasaktiviteter under lördagen, så jag vet sjutton om jag kan åka ut.
Risen är att maken måste, för att fixa lite olika grejer inför midsommar.
Den har liksom kommit lite för fort!
Likaså skolavslutningen! Den är på torsdag!
Jag trodde att det var 2v kvar tills dess. Men nope!
Det ger en lite lätt panik. Men, det lär bli midsommar vare sig vi har hunnit det vi tänkt eller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar