Sidor

måndag 9 juni 2014

Åska och sommarmiddag.

Ännu en underbar dag!
Dagis (ja, jag säger dagis..går inte att ändra på gamla katter...eller var det hundar?) hade studiedag idag, så jag och minime var hemma.
Rätt lagom att smyga igång veckan! ;-)
Det var 15 grader redan när jag smög upp vid 6. Härligt!
När jag lämnat Lilleman i skolan, tog jag min kaffe och traskade ut i trädgården.
Och, vår rhododendron är ju för sorglig.
På alla sätt!
I höstas, kapade jag ner den ganska rejält. För den såg sorglig ut då med. Men kanske inte på den här nivån? ;-)
Jag har kikat och den har ett par blad, så död är en inte...
 Grannens är det liiiite mer liv i. Men bara lite! ;-)
 Nåja, när Minime vaknat fick hon hjälpa mig och jag band upp Klematisen, som vuxit rätt hejvilt nu.
Det är bara en rot, men den växer i fyra delar.
Allt växte i en enda klump, men nu har jag delat på den, så kanske blommorna fördelar sig lite jämt också.
Jag har också en liten klematis, som jag glömt vad det är för sort, som nu snart slår ut i blom.
Hoppas att den slår ut innan midsommaren, så att jag hinner se vilken färg det blir! :-)

Efter trädgårdsfixet, drog vi på äventyr.
Jag har tröttnat på att bära dynor ut och in på landet, så Rusta fick leverera två dynförvaringar.
300:- styck var inte så farligt.
De skulle ha "påsar" för 99:- också, som jag tänkt ha småkuddar och filtar i, men jag kunde inte hitta dom, så det får bli senare.
IKEA ska också ha något liknande...
Jag måste hitta en bättre vinterförvaring här i radhuset också. Nu på sommaren hivar jag bara in kuddarna och lägger dem på balkongen.
Men på vintern måste de få lite bättre ställe.
Ibland saknar jag vinden! ;-) Där man la allt som liksom inte hade en plats!


Sen blev det klädjakt.
Och Minime är en skön figur. Inget annat av mina barn har varit lika säkra på vad det ska ha på sig eller inte.
När vi klev in på H&M, släppte jag henne lös. "Hitta en midsommarklänning jag går och letar kläder till Lilleman så länge."
Jag hittade jättefina jeansshorts, ett vitt linne och en vit/blårutig skjorta till honom.
Han ska vara "himmel" i skolans musikal, så det blev perfekt. Sen kan han ha det på midsommar också.
När jag var klar dök Minime upp och hade hittat en klänning. En jättefin och somrig! :-)
Som sagt, hjälp, behöver hon inte! :-)
Sen hade hon hittat en prinsesskrona också. Det var inget att snacka om där. "Jag måste ju ha en krona på midsommar!" liksom. Dah, att man inte fattade DET! :-)
Så, en krona blev det.
Den har hon haft hela dagen...tom när hon och storebror satt och spelade spel på Bolibompa!
 Och när hon skar jordgubbar till middagen! :-)
Det beställde hon i bilen på väg hem. Riktig sommarmiddag!
Pannkakor med grädde och bär.
Och det är ju gott, även om jag ser det som en efterrätt! ;-)
När vi precis börjat äta, hörde vi åskmuller i fjärran.
Det drog upp moln på bara ett par minuter och blåste rejält. Men det drog precis förbi oss...
Jag tycker att det är vackert!
Det är fortfarande riktigt varmt! 15 grader och klockan är 22. Så najs!
Jag tog en kort promenad till Lillemans klasskompis för att lämna lite pengar till presenter till fröknarna.
Och jag kunde ha gått en lååååång promenad! :-)
Men det gjorde jag inte...för jag har lite jobb att fixa, nu när barnen somnat...

I morgon är det full arbetsdag igen. Lite hit och lite dit.
En massa småsaker som måste göras. Som inte får glömmas bort. Ett planerat lunchmöte ställdes in, vilket var ganska skönt, så att jag slipper åka till stan mitt i allt.
Nu kan jag snurra här hemmavid.
Det ska vara lika varmt i morgon, så det blir till att leta fram en kjol. :-)
Vi räknar ner till skolavslutningen...Stora dottern har bara två tentor kvar, sen kan hon också andas ut.
Hon har fått "bokförbud" av mig i sommar....så får vi se hur det går! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar