Sidor

söndag 22 juni 2014

Nu jäklar är det krig!

Idag fick vi det "riktiga" midsommarvädret.
Dvs solen sken, sen plötsligt öste regnet ner, för att sen vara sol och klarblå himmel, för att en stund senare ösa ner igen.
Vi räknade till 6 rediga skurar innan vi åkte hemåt.
Regnet behövs iofs, det är så torrt. Och det hade varit helt ok om det inte blåst så jädrans kallt samtidigt.
Jag skickade iväg maken på lite inköp. Nu är det nämligen krig...
Han kom hem med denna!
Så söt! Jag har länge pratat om ett insektshotell. Att vi ska tillverka eller köpa.
Den här är ju perfekt!
Fjärilar längs ner och näst högst upp. Bin och humlor näst längst ner och högst upp och nyckelpigor i mitten.
Jag hoppas att vi lyckas hyra ut hela huset! :-) I en tidning läste jag att det var bra att ha ett nässelreservat. Dvs en ställe där nässlor får växa hela sommaren. Där trivs fjärilar också.

 Lika förtjust är jag dock som bekant inte i "odjur" dvs rådjur. Jag för en ojämn kamp mot dessa fästing bussar.
Dom äter f-n allt! Vissa grannar har stora problem med vildsvin och har satt upp elstängsel.
De kliver ju tyvärr rådjuren över. Man behöver ha mycket högre stängsel om man ska mota bort dem.
Vilket blir svårt att göra runt hela tomten...
Men, maken hittade ett medel som ska skrämma bort "klövdjur". Det såg ut som lekakulor som skulle strös ut runt tomten.
Jag tvivlar, men är beredd att pröva allt som går!

 Maken, han köpte musfällor också. Dessa och en annan sort....
 Och en apparat som man sätter i eluttagen och som tydligen "piper" så att gnagdjur flyr sin kos.
Jag föredrar ju att dom inte kommer in alls, än att behöva tömma fällorna! Det lär vara jag som kommer ut först nästa helg...och får kika i fällorna!
Urk!
Hur som, nu är det krig, mot möss och rådjur!

Grannen kom med en annan filur i en hink!
En ovanlig sorts ödla hittade han under sitt hus. Och den måste vi ju kika på! :-)
Barnen försökte mata den med diverse en stund, men släppte sen ut den igen.
Det blev lite punktinsatser idag mellan regnskurarna.
När solen sken, rensade jag ogräs. När det regnade städade jag barnens rum och sorterade kläder.
Innan vi åkte, hade jag hunnit få ordning på båda! :-)

Grannarna röjde på sin tomt och vi tog en sväng över för att kika vad dom gör. A frågade om jag ville gräva upp delar av deras häck och sätta hos oss.
De har en variant som är snabbväxande och ganska täckande. Och tålig.
I våras mejade hon ner hela deras häck och krattade ur den, för att den såg lite sorgsen ut.
När hon var klar blev hon lite orolig att hon hade tagit död på den, men nu är den finare än någonsin!
Klart jag vill ha den!
Jag har en del av tomten, där jag nu planterar diverse, som ska bli insynstäckande, men det lär ta tid.
Om jag kan plantera några sådana plantor där det är som glesast, lär vi ha en häck innan sommaren är slut!
Det blir perfekt!

Vi packade ihop oss lagom till middagen. Maken ska jobba i morgon. Stora sonen ska åka till sin pappa en sväng innan han åker tillbaks söderöver och stora dottern har fotbollsträning.
Så, det var lika bra att åka hemåt.
Det finns att pyssla med här hemma också..
Vi ska snart riva ut köket, så jag skulle behöva packa undan en del..men skjuter på det en stund.. ;-)

Efter middagen, tog jag och stora sonen en promenad. Jag tänker inte på att det byggs så mycket häromkring, men han kände knappt igen sig.
Det bästa av allt, är att han nu ställt sig i bostadskö. I Stockholm! :-D
Han har stått i kö i Malmö sen han flyttad ner, men nu går han ur där och står här i stället.
Det i sin tur betyder att han planerar att komma hem igen när han pluggat klart till jul!
Jag kan inte få en bättre julklapp! :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar