Sidor

lördag 28 juni 2014

Så är vi igång!

Jag kroknade tidigt i går. En av mina bihålor bråkar....Men, med näskanna, lite medikamenter och en massa timmars sömn så mår jag bättre idag.
I morse hade jag tom ställt klockan på ringning! Vilket var tur. För, ska man i dessa semestertider hinna till IKEA för att äta frukost, gäller det att pallra sig upp!
Vi borde dock har varit där en timme tidigare, för när vi kom hade första laddningen precis tagit slut, så vi fick vänta lite på baconet! ;-)
Men, med frukost i magen, orkade vi ta tag i dagens göromål.
Beställa kök.
Själva köket hade vi, eller rättare sagt, svägerskan och maken, ritat upp i IKEAs ritprogram.
Vi knatade till dropin stället och fick lämna mobilnummer, för att bli uppringda när det fanns personal som kunde hjälpa till.
Det tog max 20 minuter, sen fick vi hjälp av en jättekompetent tjej. Hon fixade till småsaker, som gjorde stor skillnad!
Bland annat så att det blev en "ren" linje" över hela köket. Att inredningen blev rätt osv.
Tyvärr, så var det alldeles för lång väntetid på bänkskivor, så de måste vi köpa på ett annat ställe.
Det blev också ny spis, trots att den vi har funkar bra, för att måtten skulle fungera. Det är ett litet kök och varje cm räknas..
Ny diskmaskin blev det också för att få den inbyggd.

Under tiden vi meckade med köket, lekte barnen i lekhörnan.
Hur smidigt som helst, med en barnhörna precis vid planeringsstället, som till och med låg i ett eget rum. Under tiden tjejen fixade till själva beställningen till fabriken, kunde maken och jag kika runt på tillbehör i butiken och barnen satt kvar i lekrummet!
Toppen! Toppenservice, verkligen!
Vi valde IKEA kök, för att det är så smidigt. Och billigt! Man väljer inte ett snordyrt kök så länge man har barn hemma.
Det är kanon att kunna byta bara en dörr, eller en stomme om något händer.
Efter ett par timmar var vi klara.
Så skönt!
 Senaste veckorna har jag känt att det här projektet är oöverstigligt. Vi gör det nästa sommar...
Men, nu när vi väl var där och jag gick runt och kikade på alla nya smarta lösningar och inredningar, så känns det jättekul!
Eftersom att sommaren ser ut att bli ganska dålig, så kommer det att vara superskönt att kunna fixa och göra fint i köket under hösten.
Själva köket blir ju klart nu i sommar, men själva "småfixet" gör jag i höst.
Jag har ju inte ens satt upp gardiner i köket, för att jag väntat på det nya. I höst blir det av! ;-)

Vi firade att det äntligen är beställt och att själva köket kommer om 1,5 vecka, med att äta lunch på Pizza hut!
Mums!
 Mätta blev vi och lite matkoma gick vi in i hela högen!
Men, vi behövde åka och kolla på lite annat också. Som bänkskivor, golv och dörr till skafferiet.
Och -kakel till köket...
Jag hittade den här "kitschiga" kaklet! :-)
Med "diamanter" i! Wow liksom!
Jag ropade på maken att jag hittat det perfekta kaklet! Han tittade på mig som att jag var knäpp och han fick lite hjärtklappning innan han förstod att jag skämtade! :-)

Vi hittade små, högblanka vita kakel, som blir perfekt till högblanka luckor.
Sen, skulle vi hitta en tapet, som funkar till.
Vi har nu en grön fondvägg som vi vill byta ut. Den passar inte till nya köket.
Men, det var inte lätt!
Idag gav vi upp. Det får blir nästa vecka. Det är inte lätt att hitta det som passar perfekt.
Men, vi har kommit långt idag.

Det är kallt och blåser. Känns inte som sommar! Mer som höst! Vilket ställer till det i huvudet lite.
Att maken gått på semester och att vi behöver planera in lite roliga grejer att göra med barnen känns lite avlägset nu.
Man vill ju ha värme.
Nu ska jag påbörja röjet i vardagsrummet, för att kunna flytta in allt som finns i köket dit. För, nästa vecka tänker jag pipa ut till landet igen.
Jag har blommor som vill ner i backen, sol eller inte! ;-)
Och köket rivs ut den 7:e så då vill man ju inte vara hemma.
Så, operation nytt kök är igång! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar