Sidor

onsdag 4 juni 2014

Karius och baktus..

Dagen blev inte alls som planerat.
Tur att jag är sååå flexibel numer! ;-)
Första anhalten var tandis med Minime. Hon har sett fram emot det länge och äntligen var det hennes tur.
Vi har ju åkt lite skytteltrafik med Lilleman under våren.
Hon hoppade glatt upp i stolen och hygienisten räknade tänderna och kände att 6 års gaddarna var på gång.
Sen säger hon "Men oj"...Och jag tänkte "jaha, here we go again"...
Mycket riktigt. Hon hade ett hål i en framtand. På baksidan... "ett stort!" enligt hygienisten.
Och sen började moralpredikningen...
"Man få inte dricka cola varje dag, man får inte äta godis varje dag, man måste borsta varje dag..."
Och där höjde jag handen och meddelade att den informationen inte är ny, för mig.
"Hon är nummer fyra, jag vet allt det där, och hon dricker inte cola och äter inte godis varje dag, men hon har troligen åkt på samma usla kvalitet som storebror".
Hygienistens svar var. "nej, man ska inte se det som en sjukdom, det hänger direkt på det man äter och att man inte borstar noggrant. Hon får inte borsta själv förrän hon är 12"...
Nähe? Och det gör hon inte heller, kunde jag upplysa om.
Där ville hon visa hur jag skulle borsta!
Återigen, hon är nummer fyra. Jag VET hur man borstar!

Och att det ÄR skillnad på kvalitet och ph värde i munnen. Vissa får lättare hål än andra.
Men se det stämde ju inte alls. För det fanns det inte forskning på...Menade hon.
Nähe, jag behöver ingen forskning, svarade jag, jag kan jämföra mina fyra barn OCH maken och mig.
Jag har sällan haft hål, han hade hål tidigt.
Ingen av oss är uppfödda med godis och cola. Typ ett par gånger om året...

Sen kom den finaste... "nu när hon är barn är tandvården gratis, men när hon blir stor, då kostar det pengar!"
NÄHE! Se det visst jag ju inte???
Men allvarligt. Och det svarade jag också. "tror du att jag är dum?"
Sen viftade hon med ett papper, där en ruta visade på skräpmat och att man äter varje timme och en ruta visade på fem mål om dagen.
Jomen, DET visste jag ju inte heller!
Då kunde jag inte hålla mig för skratt. Faktiskt.  Och tackade nej till pappret.
Hur opedagogisk som helst.
Det är inte kul, när barn får  hål. Man känner sig som världens sämsta förälder. Det sista man behöver är en moralpredikan.

Nåja, vi behövde ju få en tandläkartid.
Vi knatade ut till sköterskorna, som konstaterade att det ju snart är sommarlov.  Men hon kikade och hittad en återbudstid idag klockan 13:30
"Den tar vi" sa jag.
 Tillbaks med minime till dagis, hem och ringa och avboka ett möte och boka om ett annat..
Sen iväg och lämna papper till bokföringen och vidare in till stan på möte. En snabb lunch och sen tillbaks till tandis.
Och se, där fick vi världens härligaste tandläkare.
Som kikade och sa "jaha. Jo, visst har vi nåt här men det var ju inte stort...."
Ytterligare en kikade och sen bestämdes att "hålet" skulle skrapas rent, för hand och sen penslade man på nåt "guck" och förseglade med ett annat "guck."
Klart.
Jag berättade för tandläkaren om mina teorier och fick till svar. "Ja, det är så himla olika. Vissa har som "känsliga" tänder som får hål av minsta lilla.  Vissa får aldrig hål, även om de missköter tänderna. "
Sen konstaterade hon att mina minstingar hör till den känsligare sorten. Som kommer att behöva kämpa mer. Borsta mer, köra fluorskölj och tabletter.
Och  vara noga med att bara ha en godisdag i veckan. (vilket vi har)
Och helst bara dricka vatten. Tom mjölk kan "fräta" på deras tänder.
Så hon konstaterade att även om vi gör allt vi kan, så kommer dom att få hål. Vi får göra så gott vi kan att undvika det.
Som tur är, så är ingen av dem rädda och verkar inte ha speciellt känsliga tänder.

Det märkliga är att det är så olika bland tandläkare och information. Jag har haft samma diskussion angående Lilleman.
"han ska inte dricka cola varje dag!" och när tandläkare nummer två kikar (efter att jag blivit förbaskad och informerat om att han inte gör det heller...) så konstaterade hon "jamen, han gnisslar ju tänder."
Så var det med det.

Nåja, det var skönt att hennes hål fixades innan vi går på semester.
Och nu blir det inte "blinka lilla" två gånger vid tandborstningen, utan tre. Och fluorskölj även för henne.
Eller, så får båda börja snusa! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar