Sidor

söndag 15 juni 2014

När avståndet krymper..


Det känns som att vägen till landet har krympt! :-)
I början kändes det långt och det var ett evigt planerande för att få logistiken att funka.
Nu, när vi som igår, åkte ut vid 21 och egentligen bara var där över dagen, idag, känns det som att avståndet krympt!
Även om det var svårt att få in i huvudet att vi skulle åka hem igen, idag.

Men, vi fick så mycket gjort!
Maken åkte ju ut innan oss och hann montera lite grejer, tex den nya grillen.
Vi har haft en gasolgrill, en stor, som redan i höstas hade gjort sitt. Den höll knappt ihop, så vi lät den till och med stå kvar ute över vintern. Så att vi kunde grilla på en och annan korv.
Men i våras slängde vi den.
Vi har en jätte bra kolgrill som oxå fungerar som rök.
Nackdelen är att man måste ha lite framförhållning. Det går inte att komma på en kvart innan man ska äta att man glömt dra igång grillen...
Så, maken fixade en komplettering. En liten, men helt perfekt!
Den är tom hopfällbar! :-)
Dvs lätt att bära in.
Han hann påbörja gräsklippningen innan vi dök upp, så i morse var det bara att fortsätta i samma tema.
För mig.
Han påbörjade projekt "hitta golvet i gästhuset".
Det var synd att han inte tog en "före" bild så att jag kunnat ta en "efter".
Men huset, som är rätt litet och byggt på 50 talet någon gång, om inte tidigare, var bokstavligen fylld från golv till tak med kartonger och möbler.
Jag trodde inte mina ögon, när han ropade på mig att det var dags för städning och finlir.
Han hade monterat ett par bokhyllor och plockat in alla böcker. Och fyllt ett litet rum med diverse kartonger som vi inte kan göra något åt nu.
Och sorterat och plockat in allt annat löst.
Nu var det bara att städa! :-)
Huset är som sagt gammalt och utan värme. Vi har bara vatten i det på sommaren. Det är vint och krokigt. På vintern blir det kallt och fuktigt.
Det finns öppen spis, men den har ingen eldat i sen hedenhös. Så det gör inte vi heller.
Själva skorstensstocken har sjunkit (det är gammal sjöbotten husen står på) så alla golv lutar in mot huset. Lägger man tex en skruv på köksbordet så rullar den av! :-)
Och då blir det mögel lite här och där. Det säger sig självt. Jag är extremt känslig för mögel i alla former.
Jag känner det direkt jag sätter in näsan. Och så diverse damm på det..
Det är orsaken till att jag inte röjde och inte slängde ut alla sängkläder och madrasser på vädring.
Trots att han öppnade dörrar och fönster på vid gavel redan igår och det stått hela natten, så känner jag det direkt.

Men när maken hade röjt, var det en ren fröjd att torka av alla ytor, dammsuga och torka golv.
Lägga på lite nya dukar och mattor.
Det blev fint.
Och skönt att ha det gjort. Det har legat och gnagt länge att det har sett för jäkligt ut.
Men, nu kan vi ha nattgäster där. :-)
(OM de inte är allergiska, vill säga..)

Jag pysslade i trädgården och hängde upp lite nya dekorationer. Jag älskar att hänga fina saker i barnens klätterträd.
En glaskula...
 ...Och två hjärtan i trä.
 Jag hittade också en liten stol, som passar bra bredvid min andra stol.
 Den är så söt!
 Parasollet vi tog ut blev också bra, även om det är aningen för stort egentligen. Man får ha ögonen med sig när man fäller ut det så att det inte fastnar i spaljén.
Men det blev bra. Nu har vi två ställen som funkar att sitta vid. Det blir tom en "frukosthörna" och en "middagshörna" :-)

 De två dyn lådorna jag fixade blev också bra. Med kuddar på, blev det extra sittbänkar. Och det ryms massor med kuddar och filtar i dem. Perfekt!
Jag måste fixa till radhuset också. Nu kan jag ställa en eller två sådana där utan att någon klättrar på dem.
Honungsrosen har fått fart nu!
Den har både tjockat på sig och dragit i höjd. Jag fick ta en stege idag när jag skulle binda fast den.
På en vecka har den garanterat vuxit en 30 cm och är nu en 4,5 -5 meter upp.
Jag hoppas att den blommar i sommar, för det kommer att bli grymt effektfullt! :-)

 När vi röjde hittade vi också ett hus som stod lutad mot gamla huset.
Maken var på väg att slänga det på brasan, men jag tycker att det är lite sött, ändå!
Så nu flyttade vi det en bit bort, så att någon kanske vågar flytta in!
 Det återstår lite fix innan midsommar, men det mesta är under kontroll.
Nu ska jag försöka ställa in huvudet på lite jobb. Även om jag inte kommer att stressa ihjäl mig de tre dagar jag ska jobba denna vecka.
Ett par möten, lite bokföring...det ska jag nog orka med! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar