Sidor

lördag 8 december 2012

Den finaste av komplimanger...

Vi tog oss en långsam morgon idag. Väntade på att solen skulle orka upp en bit på himlen.
Sen drog vi på oss som små micheliner och gick ut.
Det låg en del snö på baksidan! :-)
Jag grävde en liten gång uppför och till baksidan.
Syns lite dåligt här...men det blev svettigt!
 
 
Man kan i alla fall se att det inte direkt var knähögt på minime! :-)
 
 
Jag grävde små gångar och "rum" så att det såg ut som en myrstack! :-) Vi försökte oss på en koja, men det är lite för kallt. Vi får passa på när det blir lite kladdsnö.
Men, det står ett gammalt bord där som var rätt översnöat. Det fyllde vi på från sidor och ovanpå. Det känns bra att göra koja där man vet att taket inte rasar in.
 
Jag gröpte ur lite så att dom fick små stolar i "rummen". Plötsligt så ramlade jag baklänges och blev sittande i en snöhög. Lilleman hjälpte mig upp och utbrister "vad bra mamma! Nu fick vi en soffa ifrån din stora rumpa!"
Tack! Kul!
Den komplimangen satt fint! :-)

 
Vi lekte ett par timmar och jag passade på att fotografera lite. Men, solen orkar inte över så högt att vi får in den på vår tomt, så jag fick inte några vackra solbilder.

 
Det här två filurerna brukar bo inomhus i en stor lykta, då när jag inte kunde ha levande ljus tända.
Men i år fick dom flytta ut och så glömde jag bort dem.
De är översnöade men ser rätt nöjda ut ändå! :-)

 
Väl inne igen, drog vi igång pepparkaksbaket. Jag är lite ambivalent inför peppis bak.
Det doftar gott och är mysigt, men degen tar ju aldrig slut!
Sen brukar det bli fullt slagsmål om deg och figurer.
Så en deg brukar jag hålla mig till.
Men när vi handlade häromdagen, tog både maken och jag en deg, ovetandes om att den andra lagt ner en i vagnen.
Och det var tur!
För jösses vad barnen bakade!
 
 Lilleman var med en stund, men åt mest deg och lattjade.
Men Minime var på hugget!
Hon kavlade, måttade och la på plåtar jätte fint!
Hon som inte brukar kunna focusera så jätte länge, bakade ut massor och med en rasande fart! :-)
 
Jag tittade mest på.
Och gräddar.
Sen kommer det roliga - dekorationerna! :-)

Maken är fortfarande hängig, så det blir en mycket lugn lördagkväll..
Sista "Så mycket bättre" och soffhäng, blir det väl.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar