Sidor

tisdag 11 december 2012

Nu tycker jag synd om dom, faktiskt!

Jaha, då får man lägga sig i tid i kväll då, så att man inte har stora påsar under ögonen i morgon!
*moahahaha*
Ja herre gud, så det kan bli.
Jag har haft mailkonversation lite fram och åter med berörda personer idag.
Man har tagit till sig kritiken "högre upp" det märks.
Om man jämför med de ibland mindre smarta svaren och informationen som läggs ut på "de sociala medierna"
Ibland förundras man över hur fel plats personer sitter på.
Jag har också berättat att jag kommer att ge min syn på saken till den lokala tidningen och att jag kommer att ge min högst personliga synd på hela eländet.
Den värsta kritiken kommer Entreprenören att få.
Som vunnit upphandlingen, åtagit sig att arbeta i vårt område och sen bara struntat i det.
Helt enkelt inte dykt upp.
Alls.
Hur tänker man då?
Man bara blåser sin kund, rakt av.
För det är ju så det är.
Först plogade man inte.
Sen plogade man inte..
Sen plogade man, jätte dåligt.
Och sen plogade man inte igen.
Och nu får någon annan ta över och försöka åtgärda det.
Jag tycker riktigt synd om dem!
Det måste vara som att springa i kvicksand just nu.
Eftersom man ligger upptill fem dagar efter i stora områden. Och nu har den snö som föll förra onsdagen packat sig till ett hårt lager is, med snö packat som lager två och sen nysnö högst upp.
Det är inte gjort i en handvändning.
Ingen av oss tvivlar på det.
Troligen är dom som nu är ute och jobbar lika frustrerade som vi bor här är!

Jag såg en kommentar idag som lät såhär "ge er. 20 cm snö är ett I-landsproblem"
Och så är det ju!
Det är ett I- landsproblem. Och vi bor i ett I- land. En halv kommun ska inte behöva stanna för 20cm snö.
Det kommer varje vinter, i varierande mängd åt gången naturligtvis, men ändå!
Och det HAR funkat, i vissa delar av kommunen och i angränsande kommuner.
Så det "enorma snöfallet" gick att ta rätt på, om man gjorde det i tid och på rätt sätt.

Och den som la den kommentaren bor troligen i hyreshus, har inga barn, går ett par meter till tåget och sen ett par meter till ett kontor.
Har inte barn som ska med livet som insats gå till skolan, mitt i gatan.
Sitter inte i rullstol.
Är inte över 60
Har inte rollator eller käpp.
Drar inte barnvagn
Jobbar inte på förskola eller skola och ska ta sig någonstans med en drös ungar.
Åker inte buss. (eftersom de flesta bussstop nu består av snö eller snövall)
Tja..typ så.

Sen kickar ju mitt yrkes jag in också när saker havererar.
Jag undrar var i systemet det falerat.
Hur har man upphandlat? Hur valde man den här entreprenören? Hur gjorde man leverantörsbedömningen? Hur utvärderar man sina entreprenörer?
Vad går man efter för parametrar?
Och nu, när det inte funkade, hur jobbade man då?
Vad har man för avvikelsehantering?
Hur informerar man?
Varför fungerar inte kommunikationer enheter emellan?
Osv, osv...

Och sen kommer vi ju till de kommunala medlen. Finanserna.
Pengar, som någon har fått för att utföra ett jobb och sen inte gjorde det. I mina ögon är det stöld!
Och att någon annan, måste utföra jobbet och naturligtvis vilja ha betalt för det.
Så får man betala det två gånger.
Och dessutom få ett dåligt resultat!
Yey! DET är kvalitetssäkring på hög nivå. NOT!

Det är så inte ISO så det är inte klokt!
Man gör om, men förbättrar inte. Man gör om och gör fel, igen!
Sånt kostar oerhörda pengar.
Långsiktighet spar pengar och brandsläckning kostar pengar.
Lätt som en plätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar