Sidor

måndag 10 december 2012

Det satt långt inne...men jag hittade den!

Hej och håååå, måndagen är här...
Dendäringa guldkanten..hm...ja vad är den idag?
hmmm...jag återkommer om den, tror jag bestämt..:-)

Stackars maken, som fyller år idag, mår ungefär som ett utskitet äpple, men åkte på sin kurs ändå.
Han får åka hem om han inte orkar..

Jag skjutsade barn i morse och fastnade på dagisets vändplan. Fick knuffas loss.

Jag är skitirriterad och ännu mer irriterad på att jag är irriterad. Det är kanske ett I- landsprobelm, men ibland blir jag så trött.
På att folk inte gör det som ska och har betalt för.

Det har som bekant snöat. Och inte plogats.
Jag har full förståelse för att man inte hinner runt överallt första dygnen, att man måste prioritera osv.
Men när man inte håller det man lovar, då blir jag sné!
Det har deklarerats att man plogar så mycket man bara hinner, men ingen har sett dom, plogbilarna.
I lördags morse såg vi spår efter någon form av traktor här utanför och lite sand.
Men plogat var det inte.

Och här blir det problem av den enkla anledningen att vi bor I en backe. En brant backe på en redan smal gata.
Att det inte är plogat på gatorna runtomkring, är illa, men en annan sak.
Där kan man stanna när man får möte eller barn går mitt i gatan och sen rulla vidare.
Här går inte det.
Är man nere i backen har man dessutom skymd sikt.
Så, man måste ta fart och inte mesa. Man måste upp i 50 knyck i svag kurva med skymd sikt.
Står det en fotgängare i backen då, så smäller det.
Jag är förvånad att det ännu inte hänt en olycka.
Barnen i området lever oerhört farligt. Det måste gå mitt i gatan eftersom trottoaren består av 40-80cm snö!

Igår kväll, åkte jag för att hämta pizza. Mitt i backen hade förutom den knöliga snösituationen en bil parkerat.
Så jag åkte åt andra hållet. Jag var rädd att hjulen skulle ramla av bilen pga av allt skumpande efter att snön nu körts fast i hårda gropar och "bullar" blandat med lössnö.
På ett ställe lekte barn och snön rasade ner på vägen.
Att dom inte blev överkörda förvånar mig, för det var på håret att jag hann stanna och jag kröp fram.
Nåja, på hemvägen planerade jag att ta backen upp, men då hade en bil försökt åka förbi den parkerade bilen och fastnat.
Jag vände och åkte runt.
Väl hemma stod bilen fortfarande fast och folk grävde och grävde. En bil väntade på att åka ner.
Jag ställde mig med varninsblinkers bakom och klev ur.
Vi var flera som grävde och flera som puttade utan någon större framgång.
Den parkerade bilen var i vägen så att vi inte kunde putta den fastkörda neråt, vilket varit det smarta med tanke på lutningen.
En granne dök upp och jag frågade om hon visste vems bilen var. Vi schansade på att det var grannen mitt över som ägde den.
Deras bil stod parkerad på uppfarten och det fanns plats för ännu en bil där. Om man hade tänkt till..

Jag knackade på och en jätte förvånad tant tittade ut. Jag pekade på bilen och mimade "flytta den".
Bakom mig stod tanten i den fastkörda bilen och skrek "flytta biljäääääveln nuuuu!" :-)

Tillslut fick vi loss bilen..Jag parkade min och då kommer grannen ut, tittar på den parkerade bilen och är väldigt oförstående...
Jag förklarar att man inte kan parker MITT I en redan tungt belastad backe när man har plats på sin egen parkering.
Då måste man köra in bilarna där!
"men det är gäster" svarar han! So???
"Kör in bilen!" sa jag bara och gick in. Jag var skitförbannad och kände att jag bara måste avlägsna mig för att inte säga nåt dumt.
Vad händer? Jo, de kör fram bilen en snutt och sen kommer en bil till och parkerar framför!!!
Då står en bil påväg ner i backen och kommer inte förbi.
Maken går ut på balkongen och ropar till mannen som kliver ur att man inte kan parkera där.
Vi som bor här behöver inte göra situationen värre!

Det går upp ett ljus och dom ska flytta in bilarna på parkeringen och fastnar! står och slirar...
Jag ruttnar och drar ett meddelande till kommunen där jag undar hur länge vi ska vänta på plogning.
Det här är ju inte klokt!
Jag får svar att dom skickar en bil för att kontrollera "plogningen". Den som alltså inte utförts.
Dom konstaterar att det entreprenören sagt att dom gjort, är inte utfört.
Man har inte plogat som man sagt. Och säkert också skickat en faktura på!
Kommunen blir tokblåst på pengar!!!
Vilket i slutändan betyder vi!

Svaret jag får är att det ska plogas under kvällen.
Söndag kväll alltså.
Det är nu måndag lunch och ännu har inget hänt.
Det åkte förbi en plogbil, med plogen i luften.
Han åkte väl, som det heter "mellan punkt A och B" och sparade soppa.
Visst.
Fint.

Jag försökte få tag på ansvarig på kommunen när jag såg plogbilen åkte förbi, men han satt ju "på möte" förstås.
Jag hoppas med entreprenörerna..
Så jag har roat mig med att skicka in en drös med felanmälningar.
Vete sjutton om det hjälper.

Det jag är irriterad på är som sagt att de som åtagit sig jobbet och får betalt, inte gör det dom åtagit sig.
Vem skulle betala en hantverkare som bara målat halva väggen??
Visst, jag kan måla själv, men om jag har betalat någon annan så ska denne fanimej slutföra jobbet!
Annars ska jag ha betalt!

Det jag är irriterad på är att kommunen snålat. Inköparna har tagit de offerter som varit billigast, garanterat!
Och trott att det skulle fungera.

Och de som får skotta och gräva är vi.

Guldkanten är väl att jag får jäkligt mycket motion!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar