Sidor

tisdag 20 augusti 2013

Inkompetens och hål i huvudet.

Det är tisdag, men det känns som att det borde vara torsdag, minst! ;-)
Vi åkte hem ifrån landet direkt efter frukosten i söndags, för att Lilleman skulle på kalas. Nu är han i den åldern, när det inte är aktuellt att inte gå på ett kalas. ;-)
Och de kändes bra att åka hem, även om solen sken.

Vi hade kompisar på fika och barnen lekte ute, mellan åskskurarna.
Det hade varit en skön helg med mycket umgänge. Då laddar man batterierna! :-)

I måndags morse drog maken på en tre dagar lång kurs. Det känns lite konstigt, med tanke på att vi aldrig är ifrån varandra.
Tanken var att jag skulle ha varit med idag, men det gick inte att lösa rent praktiskt.

Jag pep iväg till kontoret för att fortsätta med bokföringe som jag ligger efter med (är man lat över sommaren, så biter det en i rumpan, förr eller senare! ;-) ) och tjattra med C som var tillbaks ifrån semestern.
Vid 11 åkte jag hem för att vänta på ett kolli som skulle dyka upp med DHL.
Och som alltid så får man ju en preliminär tid. "Någon gång mellan 12-15".
Happ.
Tur att jag kan jobba hemma också! :-)
Bland annat rensade jag ut en massa gamla dokument. Jiises vad mycket papper det blir, även om man inte skriver ut dem!
Så, dropboxen, den lokala disken och flyttbara minnen städades.
Så skönt! :-)
Jag hade tänkt uträtta lite fler ärenden, efter att paketet levererats, men klockan tickade.
Eftersom jag ändå skulle vara hemma, passade jag på att ta en 5:2 dag.
Tanken är ju att man ska ha just 2 av 5 dagar flytande..
Just nu är det mer 10:1. ;-)
Nåja, paketet kom och jag kunde snopet konstatera att det bara var ett kolli. Ett helt paket till fattades.
Skumt!
Chauffören kunde bara konstatera att han levererat det han skulle och åkte.
*suck*
Jag ringde butiken, Rusta, som skickat grejerna.
Och, där kunde man konstatera att "det inte gick att sampacka grejerna, så det kommer på två bilar".
Va? Hur miljövänligt är det??
- När kommer leverans två då? Undrade jag.
Ja, se det vet man inte. Troligen de närmsta dagarna!
Vad fint!
För det är ju så för gemene man, att man kan sitta hemma och häcka och vänta på DHL.
INTE!
Sur blev jag.
Nummer till kundservice som aviserat hade ju maken i sin mobil och han skickade inte det till mig förrän på kvällen, så jag kom liksom inte längre med projektet igår.

Nåja, kvällen förgyllde vi med att titta på Idol! :-) Både tonårsdottern och jag satt med skämskudden! ;-)

I morse, så var det då äntligen dags för Lilleman att börja skolan!
Som han längtat!
Han fick äran att väcka den morgontrötta systern! ;-)

Jag lämnade henne på dagis och satte mig sedan i telefonkö till DHL igen.
Kundtjänsten var oerhört hjälpsam och kunde ju konstatera de med att Rusa inte var kloka.
Det är ju där, på lagret man ska fatta att om någon beställer en stor sak, som en markis, plus ett markisskydd, som är en mycket mindre låda, då måste man boka leverans av det stora paketet och avisera det och sampacka det stora med det lilla.
Så att det blir EN leverans!
Det fattar väl vem som helst?

Näe, nu står det en tomte där och bokar frakt på det lilla paketet, sen kommer de på att "oj, markisen var för lång, den måste gå med en annan bil"...hoppsan.
Och så blir det två leveranser! Och inte samma dag!
*morrar*
Gissa om Rusta har fått ett mail ifrån mig? Japp!
Jag funderar på att erbjuda mina tjänster som rutinförbättrare...

Nåja, DHL kunde konstatera att ett annat bolag kommer att köra ut lådan.
Bra så.
Jag hade inte tid att ringa dem, utan gick på upprop med Lilleman.
Det var en klass med spända elever och ännu mer nervösa förädlar! :-)

För mig är det ju tredje gången. Klart att det är en stor dag, men JAG har inte direkt fjärilar i magen! ;-)
Jag var med en timme, sen lämnade jag en glad kille.

Postboxen behövde tömmas och lite lunch köpas. Jag passade på att smita in på kicks och uppdatera höstens sminkförråd! :-)
Det är inte kul när smink blir gammalt.
Och jag kom på att jag inte har puder som funkar, nu när jag för första gången i mannaminne är brun! :-)

Sen blev det kontoret hela långa dagen och mer bokföring.
Nu känner jag att jag börjar ha koll! :-)
Ibland behöver man knäcka koden. Eftersom jag inte har jobbat med bokföring på jätte länge, så tar det lite tid innan man kommer på hur det hänger ihop.
Idag gjorde jag månadsavslutet helt själv, men fick det inte att stämma helt, så jag fick lite hjälp av bokföringssnillet som sitter i samma lokaler.
Och det är ju fascinerande, för han tittar på bankutdraget, på balansrapporten och på kontoutdraget och säger sen "jo, men jag vet var det diffar".
Sen blir det lite räkna framåt och bakåt och så stämmer det! :-)
Man kan ju lätt tro att det inte spelar så stor roll vilket bokföringskonto man lägger saker på, men se det gör det! ;-)

Nåja, nu är jag i fas och det känns jätte skönt!
När jag nu bokfört augusti så långt det går, slipper jag känna mig stressad över det :-)
Det är som att ha städat en garderob och vikt handdukarna fint!

Och- efter att ha ring och ringt och ringt, till den speditör som skulle köra ut markisen, ringde dom plötsligt maken!
Så, nu dyker dom upp "någon gång" under torsdagen.
Men denna speditör var bättre, för när jag suckade över att vi inte kan vika en halv dag på ganska länge framöver, så lovade han att ringa minst en halvtimme innan de var framme!
Vilket löste problemet!
Men det är helt galet att det som skulle var lätt blev så bökigt! Allt på grund av att vi inte fick rätt info redan i butiken och att lagret har för dålig kompetens!

Och dålig kompetens finns det även på annat håll.
Hos kommunen bland annat.
Så, även den har fått ett mail, som gått till flera avdelningar och kommer att gå till en politiker, beroende på vilket svar jag får...;-)

Vi är flera föräldrar, som inte fattar hur man tänkt, om man tänkt.
För det som ska kallas "säker skolväg" är allt annat än det nu.
Varför?
Jo, för att de "vägbygge" (som inte är ett vägbygge, utan något annat, men det resulterar i avstängda vägar, gropar, lastbilar och grävmaskiner, runt hela skolan och vägarna där.) man började pyssla med i våras har stått still, hela sommaren.
Verkligen hela. Man slutade gräva lagom till skolavslutningen, och påbörjade jobbet igen i slutet av förra veckan!
DET är hål i huvudet om man frågar mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar