Sidor

lördag 20 april 2013

Så tar vi det igen..

Jag fick en del reaktioner på inlägget om FL. Kul, jag gillar diskussioner! :-)
Det är ju så, att om jag inte skulle palla med diskussioner och att andra tycker annat, så skulle jag inte öppna munnen.
Men, diskussioner ska egentligen var muntliga. Det blir alltid svårt i text.

Så, jag fortsätter där jag slutade sist.
Med lite förtydligande och funderingar.
Man ska också ha i minne, att det här är hur JAG tänker och tycker. Jag menar inte att alla ska tänka och göra som jag gör.
Inte alls. Jag kör ingen mission och ingen propaganda. Andra gör som andra vill.
Jag berättar vad jag vet och vad jag tänker.
Och, det jag begär tillbaks är respekt för att jag tänker som jag gör. Man behöver inte alls hålla med.
(Gud så tråkigt live det skulle vara! ;-))

Jag menar inte alls, att den alternativa medicinen ska tas i stället för den traditionella. Inte alls! Det vore rent korkat.
Klart att man ska gå till läkare om man är sjuk. Få svar på vad som är fel.
Man ska inte gissa sig till det och sen laborerar med exempelvis Fit Line eller något annat.
Jag vet att det finns de som dricker FL i samråd med sin läkare. (Men också de som blivit dumförklarade..)
Jag vet cancersjuka som tagit paus i sitt drickande, för att köra hela cancerbehandlingen och sen uppta drickandet för att få tillbaks orken. Eller boosta kroppen innan behandling.

Klart att läkare (och annan sjukvårdspersonal) vet bäst rent medicinskt.
Och de flesta(alla, hoppas jag) läkare vill få människor friska och blir läkare just därför.
Men, det jag känner är att om man går bet, på sjukdomar som man inte får bukt med eller hittar orsaken till, tänker man bara strikt medicinskt.
Vilken annan medicin man ska pröva. Nästan aldrig något alternativt.
Och, man vet att många människor får stora, svåra bieffekter av mediciner. Det finns det ju forskning om.
Läs bara all innehållsförteckning på vanlig Ipren.
Jösses, man borde ju få mer ont i huvudet av själva Iprenen än man hade innan.

Och, det är ju ingen hemlighet att läkemedelsindustrin vill sälja läkemedel.
Precis som alla vill tjäna kosing.
Oljeindustrin vill inte att man tar fram andra drivmedel heller. Man vill sälja olja!
Inget konstigt i det.
Så jag tycker att det borde vara mer intressant, att människor blir av med/ får lindring vid exempelvis allergier, eksem och värk med andra metoder.
Det behöver inte nödvändigtvis vara Fit Line.
Traditionell sjukvård borde gå mer hand i hand med "den andra sidan". :-)

Man kan undra varför människor blir allt sjukare, trots att vi lever "lättare" än någonsin.

För lite motion, för mycket socker, vitt mjöl och mjölk. (Det som är sååå gott! Men inte menat för människan, egentligen.)
För mycket processad mat.
Och - vitaminbrist pga att grönsaker inte innehåller lika mycket vitaminer numer som det gjorde bara för 20 år sedan.

Sen kan man undra hur det kommer sig att den sk. "kärringsjukan" inte längre är det, utan är en "tjejsjuka".
Unga tjejer har oförklarlig värk. Det kryper ner i åldrarna.
Vissa läkare (faktiskt!) hävdar att det är D-vitaminbrist.

Sen angående frågan om hur man köper Fit Line då, så jämför jag det med Tupperware. Det går inte att köpa i butik, men kvaliteten är ju suverän!
Dyra plastburkar som håller i evighet.
Ingen ylar över just det säljsättet på dem. "Om dom vore så bra skulle man sälja dom i vanliga butiker".
Hm..
Jag förstår inte att man hakar upp sig på det. Var det mer ok om man betalade 1000:-/ månaden i en butik?
Sen tänker jag också såhär just när det gäller specifikt Fit Line.
Många reagerar på olika sätt och hävdar bestämt att det inte kan fungera så som jag och andra hävdar att det gör.
Men har inte själva druckit det eller läst om just Fit Line. (fakta)
Så man jämför med annat. Liknande.
Och i min värld så är det som att jag köpt en Volvo, berättar det och till svar får jag "näe, det är ingen bra bil".
Nähe? har du en volvo?
Näe, men jag har läst att Volkswagen är skit.
Jaha? Men har du erfarenhet av just Volvo?
Nej. Men bilar i allmänhet.
Jaha... Då har man ju inte kört specifikt Volvon. Ju. :-)

Sen, återkommer diskussionen om det är möjligt att vitaminer blir vattenlösliga eller inte.
Ja, det är ju det som är ett av patenten liksom. :-)
Det har funnits i Sverige sen 2002. Hade produkterna varit farliga hade det nog varit en löpsedel minst vid det här laget.

Man är kvalitetssäkrad i Tyskland osv. osv.
Och hur som, vi behöver peta i oss stora mängder innan det blir farligt i detta solfattiga land.

När jag påbörjade mitt drickande, så fick jag varningen. "Prata inte om det".
För, det är en källa till irritation, diskussion och ifrågasättande. Helt klart.
Att det var så pass, att man behöver "prata tyst om det" gör mig rätt förvånad. Faktiskt.
Och lite full i skratt!
Herre gud. Det finns väl viktigare saker att bli upprörd över?
 Jag tycker att jag inte ska behöva smyga och mygla med vilket kosttillskott jag använder mig av.
Andra får göra som dom vill.
Men får snällt acceptera att jag gör det jag anser bäst för mig och jag tänker inte mörka det.
Lika lite som att jag är träningsperiodare och älskar Choklad.
Det borde vara mer upprörande! ;-) 

2 kommentarer:

  1. Läser och tänker... och funderar... och blir nyfiken.. och blir skeptisk igen... och tänker... borde jag? Räknar... våga sluta med det som gjort mig "frisk"? Är inte där än... speciellt pga priset. Kör på mina kombosar ett tag till och fortsätter läsa allt som skrivs :)
    #nyfiken#

    SvaraRadera
  2. :-) och det ÄR sunt! Man ska vara skeptisk, men inte "anti" de är skilda saker.
    och -du får ju effekten du vill ha av det du tar nu, eller hur. Då finns det kanske inte någon anledning att byta?
    Men, det behöver säkert inte vara antingen eller, heller! :-)
    Och det går att pröva och lämna tillbaks och få alla pengar tillbaka om man inte känner att det är ens grej.
    Det finns inga måsten! ;-) (ok, nästan...)
    Kram!

    SvaraRadera