Sidor

fredag 29 mars 2013

Den långa dagen.

Långfredag.
Jag har hört talas om att fredagen brukar var jätte lång, eller rättare sagt, uppfattas som lång.
Min mamma har berättat att de inte fick göra något alls på långfredag. Ingen radio, inget tjatter, inget "ut och dansa".
Bara sitta hemma och vara.
Jag kan tänka mig hur lätt det var med 4 syskon! :-)
Hon mindes den dagen som otroligt lång.
Nu är det ju inte riktigt så längre.
Vilket kanske är synd?
Det kanske borde finnas åtminstone en sådan dag per år, när alla butiker är stängda. Tv:n tyst. Datorer och telefoner på laddning.
Tid för reflektion.

Jag vaknade kl 5 i morse, av att Lilleman klagade över att hans säng var för varm. Det låg en liten Minime i min säng, upptäckte jag.
Jag gav Lilleman lite Ipren och drog igång hans tv. Han var inte jätte varm, men febrig.
Sen somnade jag om och vaknade av att Minime satt upp i sängen och ylade "mammaaa!! Tittta! titta!! Påsk Haren!"
Lite sömndrucket satte även jag mig upp och visst! Hon hade helt rätt.
I vår lilla skogsbacke hoppade tvår bruna, feta och rätt stora Harar!
Snacka om bra timing! :-)
Sen var det ju som förgjort att sova!
Bara att gå upp och påbörja frukosten.
Och känna efter hur vi mådde.
Lilleman är rätt pigg. Snorig, lite febrig, men friskare än igår.
Jag är också rätt pigg nu. Men, jag blev svettig av att gå två trappor ner till källaren och upp igen, så helt frisk är jag ju inte! :-)
Maken är piggare idag, men känner sig allmänt förkyld. Dock, hör det till ovanligheten att han är uppe på dag 2 av en förkylning!
Han brukar vara däckad en vecka!
Så, FL har helt klart gjort sitt för hans immunförsvar!

Vi funderade på om vi skulle åka till landet idag eller inte. Men, efter frukosten säger Minime. "Jag har ont i pannan.."
Jaha. Så klart däckar även hon!
Hon tog sin snutte, la sig i min säng och somnade. Då är hon inte pigg.
Vi konstaterade att vi lika gärna kunde lägga ner projektet. Det blir varken hackat eller malet, bara stressigt.
Tråkigt som fasen, men sånt är livet.

Och - jätte bra övning för mig! ;-) Att ställa om. Planera nytt.
Det nya målet är att vara friska på söndag. Så att vi inte missar Farmors Påskmiddag. Det vore för tråkigt.

Så, det blir fix av stora tvätthögar idag.
Och jag har burit upp en hög kartonger. Så, jag kommer att få en massa nytta gjort.
Som jag faktiskt inte hade kunnat göra om vi åkt iväg.
Rent tids och logistikmässigt blir det bra! :-)

Solen skiner och det verkar bli en ganska varm dag. Så, vi får palta på oss och njuta av solen en stund på altanen.
Vi får göra det bästa av det.

Och - i kväll börjar mitt favoritprogram i gen! Let´s Dance!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar