Sidor

fredag 24 oktober 2014

Underbara Fredag. Oh crap!

What a week! Och vilken dag!
En galet lärorik och rolig vecka.
Ibland nyper jag mig lite i armen. Så kul har jag!
Allt det jag för ett tag sen satt och tänkte på. "Gud vad jag skulle vilja göra det här..uppleva det här"..och nu gör jag det!
Man ska akta sig för vad man önskar! ;-)

I onsdags firade vi år nyblivna 18åring! Fantastiskt att hon inte är liten längre. Det har gått så fort!
Men samtidigt hänt en hel del under de åren.
Nu är hon äntligen myndig och vuxen! :-)
Hon är så pass mogen, så både hon och jag har glömt att hon inte är 18 vid flera tillfällen! ;-)
Vi delade ut lite presenter under kvällen...

 Och så åt vi en pytteliten tårta! :-) God som sjutton.
Vi firar lite mer i helgen, med start redan i morgon kväll när hela familjen ska ut på lite mys.

Torsdagen gick med full rulle. Som tur var, låg alla event jag var iväg på bara ett stenkast emellan varandra.
Annars hade jag aldrig hunnit..
Jag sitter med i en panel som är galet rolig. Jobb, men det känns som nöje. 
Man träffar på så mycket grymma människor. Rena kompetensinjektionen. Under ett par timmar böljar diskussionerna fram och åter.
Den ena hakar i där den andra slutar och en affärsplan dissekeras för att sen byggas upp igen.
Man är hög när man kliver ut ur rummet.
Nu när jag behöver prioritera min tid så är dessa tillfällen något jag helt klart prioriterar.
Rent och skärt nöje. 

Direkt ifrån det var det bara att lubba iväg till stora dotterns skola för utvecklingssamtal. Hon är myndig nu, men ville ändå ha mamma med. :-)
Och det är mysigt.
Hennes mentor är en skön prick och vi har ganska kul. Sen får man skärpa till sig och prata bra engelska. ;-)

Direkt efter det blev det långa benen före. Hopp på tåget och iväg ett par stationer för att delta i en konferens.
Jag visste att jag skulle bli sen och kom 45 minuter för sent. Vilket var lite synd.
Det hade varit kul och nyttigt att höra första delen. Men jag fick sammanfattningen och kunde hänga med ändå.
Det var inte alls dumt, att få se en del fakta och se reaktionerna på dessa.
Och oerhört nyttigt att få en presentation av en massa nyckelpersoner. 
Efter en ytterligare dragning hann vi mingla lite innan vi satte oss till bords för middag.
Vi fick dra lott om bordsplaneringen. Jag fick ändå två personer jag kände till bordet. Och 9 andra.
Det blev en bra mix och vi hade riktigt roligt.
Vi både busade och spexade lite. Och en person som jag uppfattat som lite blyg och tillbakadragen visade sig vara något helt annat! :-)
Skoj!
Det blev inte så jättesent vilket var skönt.
Men, jag är inte avis på vissa som skulle vara på kontoret 8 i morse! Det behövde inte jag. ;-)

Jag jobbade hemifrån idag. Betade av lite surdegar.
Fixade lite här och där.
Men hade samtidigt en kund i huvudet. Som jag jobbat med länge. Idag gällde det.
Dom är tuffa och ville klara det själv. Det är lite ovanligt, men jag var egentligen inte orolig.

Maken jobbade också hemma idag. Vi skulle passa på och åka och äta lunch. Jodå. Vi fastnade i en jäkla bilkö!
Mitt på dagen. Där fick vi! :-)
Bara att åka hem igen. Eftermiddagen ramlade på.
Jag fick en jättehärlig feedback. Vilket är dubbelt så roligt när jag verkligen varit kritisk. Ifrågasättande. Obekväm.
Att då ändå få höra att det är bra och efterlängtat, känns fint.

Jag fick ett oväntat glatt svar på ett mail. 
Ibland känns det så overkligt att någon jag respekterar och ser upp till, blir glad över en förfrågan och genuint glad att jag hört av mig.
Där man känner att personen har velat höra av sig, men inte riktigt vågat. Och det sätter saker i perspektiv.
Jag har en lång resa till att faktiskt kunna ta in det. Eller, det HAR varit en lång resa.
Jag har bagage. Jag har dåliga erfarenheter. Och känner ibland att andra kan såå mycket mer.
Bara genom att säga "jag har si och så många högskolepoäng". Det har inte jag.
Men jag har kompetensen ändå. Jag har bara fått den på ett annat sätt. En längre väg. En mer handgriplig väg.
Men den är svårare att bevisa. Än de som kan luta sig tillbaks mot HS poäng.
För, det gör folk.
Det blir lättare och lättare för mig att hävda min plats. Ändå.
Men det gör att tanken inte ens slår mig att folk kanske inte vågar fråga mig. Av precis samma orsak!
"hon hinner nog inte. Hon vill nog inte. Hon är nog för överkompetent"...
Det har hänt vid flera tillfällen senaste tiden. 
När jag väl har tagit mod till mig så har svaret blivit "ja! men inte trodde vi att du ville/ var intresserad av det vi gör.."
Svaret gjorde mig glad av just den orsaken. 

Jag drog iväg lite tidsredovisning och fick tillbaks ett mail som gjorde mig lite rörd faktiskt.
Jag har aldrig blivit så varmt mottagen någonstans eller någon gång som där jag är inne och jobbar nu.
Det är lite såhär det känns just nu...
 
 
Akta er, nu laddar hon om! ;-)
Mitt i middagen ringde kunden jag gått och tänkt på hela dagen.
Och det gick inte bara bra.
Det gick suveränt bra! Galet bra!
Dom har varit duktiga, engagerade och verkligen lagt ner skäl och hjärta i jobbet.
Jag har projektlett det hela, men dom har varit exemplariska och levererat det jag sagt att dom ska göra.
Men det var sååå skönt! För hade det skitigt sig, så hade det blivit ett hästjobb för mig. Som fått räta upp det hela.
Det känns också bra att vi klarade revisionen, eftersom att jag jobbar på ett litet annat sätt än många andra.
JAG tycker att det är det bästa sättet. Men ibland får jag slåss för det.
Det vi nu fick nerslag på, kände jag på mig innan att det inte var helt bra. Men de som är äldre och erfarnare hävdade att det skulle vara så.
Nu vet jag att min magkänsla är rätt.
Och återigen, så blir jag säkrare på att det inte behöver vara svårt. Jag har rätt!
Man kan göra som jag gör och få det godkänt. Med råge till och med! :-)
Jag har inte varit orolig.
Men när vi fick resultatet så gick ju luften ur mig ändå.
Målgång multum!

Ett skönt avslut på en härlig vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar