Sidor

söndag 21 september 2014

Sol, kärlek och åska.

Vilken helg!
Värme och sol. På så många plan!
I fredags var det dags för den årliga träffen. Nästan alla pumor samlades för att umgås och äta gott!
Det är en bedrift att lyckas samla 11 av 13 tjejer över en helg.
Tillsammans har vi 36 barn, om jag inte räknat fel. Och då räknar jag endast biologiska. Flera av tjejerna har även bonusbarn..och barnbarn.
Alla har rätt krävande jobb, hus, hundar och makar/sambos/särbos.
Så att lyckas få alla på samma plats en gång om året är en bedrift! :-) Vi har ännu inte lyckats få med alla 13, men vi är ofta 10.

Vi brukar träffas emellan dessa höstträffar också, men då är det sälla alla är med. I somras träffades några tillsammans med män och barn.
Att träffas bara vi "pumor"är något vi alla behöver och längtar efter hela året.
Att träffas hela familjer är en annan sorts träff. Rolig på ett annat sätt.

I fredags samlades vi så hos J. En efter annan ramlade in från klockan 15 rycket till 21 på kvällen.
Vi var ganska trötta, så det behövdes bara ett glas vin och så garvade vi så att tårarna rann.
Det det är det finaste med att umgås som vi gör. Vi "pratar" med varandra nästan varje dag, via chatt och fejjan.
De som gnäller över fejjan har ingen aning om hur viktigt det är för många.
Vi skulle aldrig ha möjlighet att hålla oss så uppdaterade om vi var tvungna att ringa runt och prata med varandra.
Sen, när vi träffas tar vi vid där vi slutade senast. :-)
Det blir allt från djupa samtal till fjantiga bus. Det är inte sällan man skrattar så att man har ont i magen och sen har djupa samtal så att tårarna rinner.
Igår blev det allsång och dans tills vi tappat rösten. :-)

Men, vi började med en lång frukost. Sen blev det enligt tradition utflykt till närmaste "by" för att shoppa och fika.
Men, vi fick även se hur sommarens brand härjat på sina ställen. Usch..
Här är stället...

Ljushimlen! :-)
Doftljus i långa rader. Man hittar favoriter, men det kommer även nya dofter.

Det blev "några" för mig! :-)
Det är grymt dryga ljus. Ofta räcker det att man har dom tända en stund, så är hela huset fullt av ljuvlig doft.
Vissa räcker det att man bara lyfter på locket, så doftar dom tillräckligt.
Flera jag nästan eldat upp, har jag stående i skafferiet, i garaget och i lådor, för att det ska dofta gott.
När det bara är yttepytte kvar på botten är det prefekt som doftblock.


 Jag uppdaterade även tvålförrådet. Dessa är min och tonårsdotterns favoriter.
De har nu även olika scrubb och badskum men jag köpte inte det.
Jag badar inte så ofta. Alltså i badkaret. ;-) Jag får sällan ligga där i fred..

Eftermiddagen och kvällen gick i umgängets tecken. Det tar sin lilla stund att hinna prata med alla om allt som hänt sen sist. :-) Det blir lite olika konstellationer och aktiviteter.

En god middag och skönsång till gamla godingar. Vissa låg ute på terrassen och tittade på stjärnorna och vissa andra (*harklar*) smög på dem i mörkret och skrämde skiten ur dem! :-) ...och fick skölja rödvin av altanen! ;-)
Det blir en hel del bus när vi ses....
Och vi är så fascinerade över hur lätt allt det praktiska flyter, trots att vi är många. Frukostarna fixas av några, disken tas om hand av andra, Middagen fixas av några och de som inte lagat mat diskar.
Alla bäddar och städar.
Oerhört smidigt.


Idag var vi flera som var uppe hyfsat tidigt, trots att det blev rätt sent igår.
Själv drack jag inget vin efter klockan 22. Bara vatten.
Det gör att jag kan dricka gott vin till maten utan att vara bakis dagen efter.
Det är så värdelöst!
Några som hade långt att åka, satte sig i bilen redan efter frukost.
Vi andra passade ett par tåg och ett flyg.
Det gick fort hem, även om det blev fel väg. ;-) Alla vägar bär till Rom säger man ju, men två vägar bär hem för mig. :-)
Mycket trafik när vi närmade oss Stockholm, men ändå smidigt.
När jag släppte av L vid tåget kom regnet. Vi hade sett de svarta molnen när vi närmade oss..
Jag parkerade bilen hemma, bar in mina väskor, stod och pratade med maken som strök skjortor och plötsligt så lystes himlen upp och det sa "VISSELKABAM"
Maken och jag tittade på varandra och undrade "vad faen vad det???"

Vi sprang upp och mötte båda sönerna i trappan som båda var lite halvskärrade. "Vad var DET??"






När vi tittade ut på gatan satt en kille bredvid sin cykel och ropade till oss "fan, det slog ner DÄR och vad rädd jag blev!"
Exakt var det slog ner vet vi inte, men jäkligt nära.
För det kom liksom inget muller efter. Det bara small. Sönerna som båda suttit i soffan sa att rummet blev alldeles vitt samtidigt som det small.
Det var bara någon minut efter att jag gick in ifrån bilen!
Sen efter en stund hörde vi åskan mullra igen. Sen har det regnat och åskat hela kvällen.
Lite mysigt ändå.
Jag har tänt ett av mina nya ljus. Vi har käkat gott och vi har umgåtts och myst.
Efter en helg med mycket värme och kärlek, var det grymt mysigt att ha alla barn hemma, äta middag och prata.
Fulltankad med kärlek är jag.
Nu går vi in i en lite spännande vecka.
Med lite tur får jag svar på en del frågor och kan räta ut ett par andra.
Ta lite beslut.
Efter denna helg har jag så mycket ny energi så det är galet! :-)
Jag är så lyckligt lottad på så många sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar