Sidor

onsdag 2 juli 2014

Hemma....

Det är ju knappt att man tror sina ögon när man vaknar till det här idag!
Sol!
Och varmt! Otroligt härligt.
Men det verkar som att det blir en åsksommar. Det kan vara flera olika sorters väder på samma dag.
Vi gjorde sista rycket med köket idag. Allt bars ut. Kyl och frys tömdes och stängdes av.
När jag kommer hem nästa gång ser det inte ut såhär! :-)
Det blev ganska svettigt innan allt var väck.
Jag öppnade takluckan och alla fönster på bilen så att den inte skulle vara så varm när jag började packa den.
Plötsligt när jag tömmer kylen hör jag hur det öser ner ute. Värsta åskskuren helt plötsligt!
Det var lite blött i bilen kan jag avslöja innan jag hann stänga!
Jag hade en massa saker som skulle med och allt som gick att äta hur frysen och kylen. Men det gick in! :-)
Min bil sväljer ganska mycket om man stuvar rätt.

Vi fick ett fint skådespel när vi åkte. På den ena sidan åskade det och blixtrade och på den andra var det strålande sol!
Vi körde precis mitt emellan!
Här ute var det varmt och sol. Så skönt!
Och - jag älskar vårt lilla radhus, jag gör verkligen det. Det är perfekt. Som jag tidigare nämnt, om det bara fanns en liten sjöglimt när man sitter på balkongen högst upp, hade huset fått en 10.
Nu får huset bara en 8,5 ;-)
Men det är lagom stort, bra planerat, varmt och tyst. Barnen har massor med kompisar och det är när till allt.
Men - när jag kliver ur bilen här ute så är det ändå "hemma". På ett sätt som inte går att förklara.
Luften, som är helt annorlunda eftersom vi är så nära havet.
Lukten, av mylla, skog och mossa.
Ljuden, av fåglar och mera fåglar, gräsklippare, traktorer och en och annan såg.
Lugn och ro.
(Det där som jag inte kunde njuta av när jag var liten och bodde såhär. )

Det är ljuvligt! Som att ha en extra lunga.
Till min stora glädje, så verkar det jag strödde ut mot "odjuren" förra gången vi var här fungera.
För, det är inte lika "uppätet" nu. Jag har tom flera pelargoner som blommar!
Och Björnbären blommar....
 Rosen "Santana" har riktigt stora knoppar....
 Den flamentanz jag har i radhuset är precis till att slå ut...och jag njöt av den igår. (Efter dagens sol slår den garanterat ut..)
 Men titta! Den blommar även här ute - och blommorna är kvar! De brukar vara bortbitna direkt de visar sig..
Ska jag få se dem blomma i år?
Rosen Waldemar har jättemånga knoppar. Jag hoppas att den får vara ifred så att vi hinner se den blomma så rikligt och underbart som den kan.
Även här har den stora knoppar! Underbart!
Nu behöver vi få ett par dagar med strålande sol, så slår det ut överallt.
 Den klematis jag satte förra året har vuxit på bra. Den är högt upp nu! Närmare 2 meter..
 Nu krävs det lite tankeverksamhet för att luska ut var de nya inköpen ska grävas ner.
Jag har en plan för flera av dem....Men ett par rosor är det lite osäkert var dom ska bo..

Här...ska dom inte bo! Här ska inget bo, men jäklars vad det växer i år då! Bara för att jag bestämt mig för att gräva ur hela skiten.
Aldrig har väl bärbuskarna varit så fina?!
Flyttas ska dom....någon gång.
Just nu har jag så ont i ett knä igen, efter allt spring upp och ner i trappan och bärande av kartonger och grejer.
Hela höger ben från knät och neråt har sagt ifrån. Fan.
Nåja, jag får vila det lite helt enkelt.
Så det blir inte gräva annat än det mest nödvändiga närmaste dagarna..

Min nya lykta passade jättefint här ute! Vilket jag ju visste..
Så söt!
Den blir fin att tända till kvällen.
Nu ska jag bygga ihop den här..
...och se var den kan passa. :-)

Jag har en massa saker i pipen som jag måste och vill göra (det är ju faktiskt inte samma sak. Vissa saker vill jag göra men måste absolut inte och vissa saker måste jag göra vare sig jag vill eller inte...;-) ) men det är så skönt att få ta det i lagom takt, eftersom vi nu ska vara här ute länge.
Även med små avbrott för uppstyrning av bygge och lite utflykter, så kan jag låta mig vara lite reaktiv, som omväxling.

I morgon ska det regna, säger väderleksförståsigpåarna...Men, det är ju bara vatten, så vi smälter ju inte! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar