Sidor

lördag 19 april 2014

Glad Påsk!

Ah.Igår  landade vi i paradiset.
Vi var uppe rätt tidigt på morgonen. Maken hade mått mindre bra under natten, så han kröp i säng igen, medans jag packade ihop mig och barnen och åkte till landet.
Det är helt perfekt att komma iväg vid 10 rycket, äta lunch och handla halvvägs ut.
Jag hittade toksöta hönor som bara inte gick att gå ifrån!

När vi klev ur bilen, blev vi stående och lyssnade helt förundrat. Som fåglarna sjöng!
Värsta kakafonin!
Det var nästan svårt att höra varandra, så kvittrade fåglarna! :-)
Jag filmade en snutt så att maken som låg hemma fick höra det. Han blev raskt piggare!

Och det som verkligen slår mig, när jag efter upplockning av mat och annat, gick ut för att kratta bort lite löv och ris som blåst runt, är att det här är en av de saker jag inte får prioritera bort.
Det blir lätt så, när man ska ta vara på tiden. Varje minut ska utnyttjas till det bästa. Och då ramlar besöken här bort emellanåt.
För det blir för meckigt och tight. Men jag behöver det.
Det är mina lungor och mitt lugn.
Jättesvårt att förklara, men det händer något när man är här ute. Luften, ljuden, ljuset och lugnet.
Jag, som bodde såhär när jag var liten och hatade det! ;-) Nu skulle jag kunna bo här.
Men jag vet att det inte är det bästa för de små barnen.
Det är svårt att växa upp "bakom arslet på gud" som maken brukar säga. Allt blir ett projekt.
Logistik blir viktigt när man har barn.
Och - inget kaffe, är så gott som fösta muggen på landet! :-)
(munken är en synvilla....;-))

Nåja, jag hann fixa lite i trädgården och tömma båten på vatten innan maken dök upp.
Det syns att det måste ha blåst rätt duktigt under våren.
Mina pellisar fick komma ut och få lite sol och vatten.


Vi har ett extra kapell på båten som inte är av den bästa kvaliteten. (läs: billig) Vilket gör att när det regnar så ger resåren med sig och allt vatten hamnar på botten av båten, I kappellet!
Så, då tar man sig en liten slang och genom baksug så rinner vattnet bort.
Ett baksug som man alltså får suga fram...och ja, jag råkade svälja en klunk smutsvatten! urk!

 Det låg några liter i båten...
 Maken, kom med bilen full av kartonger, som han fyllde bilen med igår. Garaget hemma är rent och fint nu och gäststugan på landet är full från golv till tak!
Vi flyttar liksom runt grejerna från ett ställe till ett annat till ett tredje!
Tanken är att när det blir sommar och man kan stå utomhus, ska varje kartong gås igenom och sorteras.
Men jag kan säga att jag har aldrig hållit på och meckat med kartonger efter en flytt lika länge någonsin förut. Och då har jag flyttat mycket!
Men, nu bytte vi ju bort hundra frisa kvadrater plus att sonen flyttade och tog med sig det han kunde bära.

Nåja, nu står sakerna där som ska. :-)
Vi drog även igång vattnet i gästhuset nu. Härligt med två toaletter.
Det var mulet hela dagen, men ändå ganska varmt i vinden. Och som alltid när man inte varit här på ett tag, så är man alldeles varm om kinderna och lite groggy när man går in för kvällen.
Det är en annan sorts luft.
Otroligt skönt med flera dagar här nu. Även om vi ska avbryta för lite påskmiddag hos svärmor.
Men, jag ska tvätta fönster tänkte jag.
Maken har köpt en ångtvättmanick, som ska gå att tvätta fönster med. Få se om jag tycker att det blir bra eller om jag tar svamp och trasa som vanligt! ;-)
Jag ska pröva den på soffor och mattor och se om det fungerar. Det skulle vara kanon, även om jag har mina små tvivel.
Jag hoppas på fint väder så att vi kan sola näsorna och ta promenader.
Mitt bråkiga knä är mycket bättre redan, efter bara ett par vändor hos sjukgymnasten så jag vågar mig på lite lätta promenader.

Jag var jätteduktig och lämnade jobbdatorn hemma!
Här på landet har jag ett gammalt, stort åbäke som jag hoppade igång. Men eftersom den inte varit igång sen jul, hade den en hel del uppdateringar att göra och att synka dropboxarna skulle ta drygt ett dygn!
Ooops...
Så, det blev en analog bok! :-)
Idag skiner solen från en klarblå himmel!
Det är alltså som det brukar vara i paradiset! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar