Sidor

söndag 20 april 2014

Den är här nu!

Ok. Nu är den officiellt här!
Landetsäsongen! :-)
Jag väcktes i morse av att Lilleman la sig i min säng. Efter ca en timme smög han ner på toan.
Sen kom han upp och petade på mig och sa "mamma, jag mår illa".
Hm.
DET vill man inte vakna till.
Vi tassade ner och jag bäddade ner honom på soffan med en hink och ett glas bubbelvatten och barnkanalen på tv.
Efter en stund säger han "det känns mer som att jag är hungrig nu".
Och, det förvånar mig inte alls att hans mage vaknade med en känsla av panik. Med tanke på allt godis dom vräkte i sig under hela gårdagen.
Att ingen vaknade mitt i natten och kräktes var mer förvånande! :-)
Så, han åt lite frukost och sen var det inget mer med det. *phju*.
Har man haft små barn, så har man även haft alla varianter av kräksjuka som finns. Och det är inte kul.
Vad som helst, men inte kräksjukan!
Så jag tackade alla som tackas bör (eller kan) för att vi slapp även idag!

Jag drog på mig trädgårdskläder och tog tag i högen med ved, som retat mig sen i höstas! När jag tittar ut genom det lilla fönster som sitter ovanför diskhon, så har jag sett högen med ved och som den irriterat mig.
Det är inte snygg.
Så, idag klövs hela högen upp!
Det kändes ganska direkt att det skulle bli en varm dag!
Här stod jag...
Och bakom den stora granen, stod grannen och klöv sin hög.
Vi pratade inte med varandra. Däremot fejjade vi! :-)
Han mobbade mig för att jag stod i skuggan, för han hade ju all sol! :-)
Efter ett par timmar hojtade han "jag är klar nu"! :-)
Maken tyckte att vi var lite väl knasiga...

Jag drog igång en maskin tvätt i morse som jag hängde ut på vinst och förlust.
Och det torkade! Härligt!
Tvätt som hängt ute doftar magiskt gott!
 Maken och stora dottern tvättade bilar så att löddret rök.
Jag, blev lite trött av allt fejjande, så jag vilade en stund. :-)
Raklång på altanen med näbben i solen... Ahhhh..
 Jag tog en vända runt tomten och kikade på allt som nu växer så att det knakar.
Det är lika spännande varje vår att se vad som gått åt under vintern. I år var det ju så mild vinter så allt har överlevt.
Förra våren missade jag ju hela den här "för" säsongen, så nu vill jag verkligen suga åt mig allt i år. Dofterna, de vackra när allt blir grönt...
Så mysigt!
Jag har en lista på nya blommor som ska köpas in, men det är betydligt mindre än det brukar vara.
Tack vare att jag har en massa frön sådda i år och för att trädgården inte längre är så "tom" som den var när vi flyttade hit.
Nu är det mesta där det ska vara. Det ska bara växa till sig och bli frodigt.
Efter allt klyvande och fejande, flyttade jag mig ifrån golvet på terrassen...till en stol! :-)

Och ett glas rosé! :-)

Helt fantastiskt soligt och varmt!
Barnen lekte ute hela dagen och hittade alla sandleksaker och gamla leksaker som blir som nya när dom legat i träda över vintern.

Middagen blev grillat. Vår gasolgrill har gett upp, så det blev kol. Är man inte van vid kol så är det lite meckigt.
Framförallt ska man ha lite framförhållning och inte komma på fem minuter innan middagen att något ska grillas..
Men det blir gott! :-)
Middagen åt vi ute!
Premiär!
Lite kyligt blir det när solen försvinner bakom träden, men helt ok ändå.

Så, idag har vi inlett landetsäsongen! :-)
Härligt!
Våren är på G!
Och det märks på alla trädgårsbloggar. Nu är det på gång överallt! :-)
Det är som att man bara "är" under vintern. Man lever inte riktigt.
Nu, öppnar alla upp dörrarna och väller ut i solen.
Jag skulle utan problem kunna bli kvar och ha att pyssla med ända fram till hösten! :-)
Undras när den där Trisslotten ska ge det utfall jag behöver ha??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar