Sidor

lördag 28 augusti 2021

Hon växer.

Vår lilla fjant växer! 
Hon är otroligt liten än, men hon växer! :-) 20 cm över marken är hon nu. Och vilken fart hon har!
Full av energi. 
Hon älskar att vara ute i skogen, springa, hoppa på stenar och över stockar!


Nu har hon lärt sig att gå i trappor ute också, inte lätt när man är liten, men vilja har hon! :-)


Vi har nu satt upp en fast grind i trappan vilket är skönt. Vi har haft en tillfällig sen Bella kom men kände att det nog var dags för en som sitter hela tiden. Det är ju inte bara hundar som inte ska rymma utan även barnbarn som inte ska ramla. :-)
Det blev bra.
Hundarna springer ju upp och ner, men det är skönt att kunna ha dörren ut öppen om man tex varit och handlat utan att riskera att dom kommer galopperande. 


Dom har rätt kul med varandra mellan varven och Bella kräver mindre bus av oss när hon kan busa med syrran. 
Men att få dem att äta ur varsin skål är inte lätt! :-D Dom tror att det är godare i den andras hela tiden. 


Det har varit riktigt fina höstdagar en sväng. Kallt som sjutton på nätter och tidiga morgnar! Usch.
Jag är inte helt där än, att det ska letas fram vantar för morgonpromenaderna.
Rönnarna dignar av rönnbär!


Fullmånen har hängt som en stor glödande sol över trädtopparna. Så vackert!


Sen regnar det ju så att det står härliga till mellan varven, men det är ganska härligt faktiskt. 
Nu kommer ju perioden där jag vill krypa upp i soffan med mjukiskläder och kaffe. Mumma! Jag ser fram emot hösten, mer än jag brukar. 

Vår lilla fjant fryser dock när det är blött. Idag letade jag fram Bellas gamla tröja som hon fick när det var lite snöigt och kallt.
Hon kunde ha den och gillade den! 
Så, nu får hon ha den när det är blött och kallt. Som tur är kan hon ha en av sina selar ovanpå tröjan. 


Jag har också köpt regnjackor till dem. Lite knepigt är det ju när man köper på nätet så den blev lite lång, men nu får hon ju även in svansen under. :-)
Den gick att justera på flera sätt så den sitter ändå bra. Även här få det bli sele ovanpå, eller om man har vanligt halsband bara. 


Dom såg för roliga ut när dom traskade runt i sina kläder. :-) Jag iddes inte sätta fast dem bak som dom skulle, så det såg ju ut som klänningar. 

Vardagen rullar på. 
Man är så snabbt in i rullorna igen. Vardag. 
Vi hann ju bara komma igång så blev vi sjuka. Minime krokande i början av veckan och jag bokade ett Coronatest efter ett par dagar som kom tillbaks negativt som tur var. 
Vi har en helt vanlig förkylning. Jag började känna av den nästan samtidigt och sen sa det ju bara pang.
Men jag kunde jobba ändå, just för att vi är på distans.
Dock, natten till fredag, vakande jag och hade fruktansvärt ont i magen. Sen fick jag snällt sitta på toan hela natten. 
Helt galet!
Jag mins liksom inte när jag var sjuk sist och nu lyckades jag pricka in två på en gång!
Det var ju bara att sjukanmäla mig och krypa till kojs igen. 
Sen sov jag bort stora delar av dagen och vaknade med huvudvärk. Man får ju lite vätskebrist.
Usch, det är så sällan jag har magproblem. 
Det tog hela dagen innan jag var människa igen. 

Planen var ju att stanna i stan för att vi skulle på 40 års fest, men det avbokade jag redan i veckan. Det är inte så kul att sitta och hosta och snora bland folk även om man vet att det inte är corona. 
Så, vi åkte till landet i stället när jag kände mig bättre. Öm i magen var jag men mådde bra i övrigt på eftermiddagen. 
Och även fast jag hade lite ont i magen och huvudvärk så är det ju så härligt att ta en promenad med hundarna ner till havet. Man blir friskare direkt.
Nu är det verkligen höst! 
Det blåser och har blåst rejält ser man och allt är blött, men grönt. 
Men doften är underbar. 
Det är så fantastiskt att landa här ute och se hur glada hundarna blir. 
Vi mår alla så otroligt bra här ute. Det är hemma. 
Jag vet att jag är tjatig, men det blir bara "värre" med åren, att jag vill bo här. Jag är en hemmakatt av rang och pandemin har inte gjort det bättre. 
Som jag älskar att bara vara hemma och fixa. Och jag älskar ju alla årstider här. Som liksom förstärks när man är så nära naturen. 
Nu ska jag städa ur växthuset och ta in alla palettblad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar