Sidor

torsdag 2 september 2021

Höstförberedelser.

Veckan drog igång med en rivstart. Rätt mycket jobb och så lite annat som ska ordnas, hela veckan är ganska full.
Dock, så försvann lite saker, som Lillemans övernattning ute i spenaten som var planerad i slutet av veckan. 
Från i måndags gick hela klassen över till distans igen, då halva klassen ligger hemma och hostar. Man skickade hem alla för säkerhets skull, då man inväntar coronasvar.  Det vore ju märkligt om en halv klass ligger sjuk och ingen av dessa har Delta varianten. 
Man blir ju lite matt, för skolan har varit igång i en hel skolvecka och redan kroknar så många. 

Minimes tisdag blev också halv pga vabbande lärare, vilket var rätt bra då hon har en läkartid, så hon missar väldigt lite. 

Nåja, det är ju bara att konstatera att den här hösten inte heller kommer att bli som en vanlig höst. 
Och mig gör det inget om distansarbetet fortsätter, jag trivs med att jobba hemma. 

I helgen fick det följa med ett par blommor till stan. Dom har varit på sommarlov i växthuset och vuxit på sig lite. 
Jag tog först en massa skott av dem som blev kvar på landet och även några följde med till stan. 


Det blev lite gott och blandat i färg och form. Palettblad är så tacksam blomma, för man bara klipper ner är den blir för stor eller för tanig, sätter klippet i en kruka och vips så har man ett par nya blommor. 


Mycket har ju blommat klart nu, men jag har några sena klematis som nu står i blom. Det är kul.


Alpklematisen som är i björken blommar för fullt och har nu tagit sig nästan ända upp i toppen. Jag hoppas att den blommar över hela björken nästa sommar. Det vore så ballt! 


Vår lilla valp växer och har blivit en mattmarodör! :-) Nu kliar tänderna och allt tuggas på. Minsta mattfrans hon hittar så drar hon i. 

Inte bara mattor utan även böcker....


Vissa är godare än andra! 


Hon är så sjukt söt när hon ligger och ser helt oskyld ut, trots att hon har en massa i munnen! :-)
Gullrumpan! 
Hon bits som tusan, så det jobbar vi på.
Men samtidigt är hon så otroligt gullig nu och gosig.

Hon kommer och gosar upp sig, slickar och verkligen myser. Hon är en riktig piraya på Bella, så ibland får hon tokstryk. 
Men lika ofta leker och gosar dom. Varje morgon är rena pusskalaset vilket är jättemysigt. 

Det har ju varit väldigt höstigt väder ett tag nu. Men plötsligt så är sommaren tillbaks med galet varmt i alla fall på dagtid.
Men - det kliar änfå i mina stickfingrar så jag knappade hem lite garn. Med betoning på lite. :-) 
Nu ska det stickas! 
Stora dottern har köpt flera otroligt fina...som ponschos, men med luva.
Lite svårt att förklara.
Jag har tittat på dem länge och i helgen synade jag en bokstavligen i sömmarna och kom på hur den var gjord! 
Så nu ritade jag ett mönster och får jag första att bli bra, så ska jag göra fler med tillhörande handvärmare. 
Jag har oxå beställa lite böcker. Jag har den sista boken kvar av serien månsystrar men jag kommer inte igång riktigt.
Den ska läsas så jag börjar om nu. Men, jag beställde lite mord och en memoarbok.
Välkommen höst liksom. 

Veckan har gått rätt fort. I helgen blir vi kvar i stan och jag passar på att fylla på skåp, städa och åka och passa barnbarnet.
Snart är det ju dags för nummer två och då är det bra att jag har hans rutiner lite uppdaterade.
Han är ju stora killen nu som pratar och går på pottan! :-)
Och som jag längtar efter den där lilla snorpan!
Tänk att det ska komma en liten sån, igen! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar