Sidor

tisdag 21 september 2021

Mysiga årstider

Ny vecka och jag undrar vart helgen tog vägen. Den har känts otroligt kort! 
Förra veckan var bitvis kaotisk. Det är inte alla veckor som familjen hinner med fyra sjukhusbesök och ett avbokat sådant!
Ett av besöken var till närakuten och ett till den riktiga akuten. Och så var jag iväg på en heldagskonferens mitt i det. 
Och så en massa jobb. 
Fredagen var så efterlängtad, torts att vi inte kunde åka till landet nu heller. 

Det har inte blivit landet sen vi "flyttade hem" och nu längtar jag ut så jag håller på att bli lite tokig, men det har kommit saker i vägen hela tiden och blir nog inte på ett par veckor ytterligare. 
Vi går ju och väntar på bebis och förhoppningen är att hon ska förstå att hon ska ut den här veckan. Troligen stannar hon till igångsättningsdagen nästa vecka. :-)
 
Men, man får göra annat när vi är kvar i stan. Och tack vare hundarna så är jag ju ute massor ändå. 
Det som är lite märkligt nu på morgnarna, är att det är mycket färre hundar ute än det var i våras. 
Så jag misstänker att folk har börjat jobb igen och hundarna är på dagis!

Vi har precis fått veta hur vi ska jobba fram till jul från den första oktober. Vi börjar med en dag i veckan och utökar succesivt fram till januari, sen ska vi utvärdera hur vi känner att det fungerar. 
Tanken är att vi ska vara på kontoret 50% av vår arbetstid, men det är väldigt flexibelt. 
Vi lägger ju mycket av vår tid på andra ställen när samhället öppnar upp, så även om man är på jobbet fysiskt 50% av tiden så innebär det inte att rumpan sitter på en stol på kontoret. 
Själv känner jag att jag kommer att vara inne när mina kollegor är och behöver träffa mig, inte annars. Och jag är gärna inne en stund varje dag hellre än ett par långa dagar. 
Vi har centraliserats rätt hårt senaste året, så vi har inte plats för alla om alla plötsligt skulle jobba heltid, så det är en av orsakerna till att vi helt enkelt inte kan vara på plats. 
Nåja, det var ändå skönt att vi inte fick order om att pallra oss in på 80% som det först var sagt, det vete sjutton om jag hade pallat och även fått ordning på livet. 
Samtidigt är det ganska coolt att vi är tillbaks till något sorts normalt, efter två år!
Hade någon sagt det, när vi ställde in en stor gala i mars 2020, att vi två år senare inte skulle vara tillbaks på heltid hade vi ju garvat!

Nåja, nu känns det att hösten är här, det är lite kallare på morgnarna nu igen. I morse var det bara ett par plusgrader och frost på taken. 
Heidi fryser!
Hon kröp i under täcket hos maken på morgonen och petade in näsan under hans arm! :-D
Så nu blir det jacka på när vi går ut. Hon är inte helt lycklig över det, men hon tycker nog att det är lite mysigt ändå. 

Det är rätt mysigt att det är kallare. 
Att komma in och äta frukost och dricka något varmt är så härligt. 

Jag har svårt att äta kärnfrukter. Jag är inte direkt tokallergisk men får ofta kli i munnen av tex äpplen, nektariner och andra med stor kärna i.
Häromveckan såg jag ett matprogram där dom gjorde flera olika sorters frukostar och dom stekte nektariner i en torr stekpanna och hade till youghurt.
Det måste jag ju bara prova och jäklars vad gott det var!
Och jag kunde äta utan att få något kli precis som att jag kan äta varma äpplen.  Härligt! Så nu kommer jag att köpa alla kärnfrukter som finns och värma dem. :-)


Jag har tagit några längre promenader i helgen med Bella där Heidi inte fått hänga med, för att kunna träna Bella lite och så att hon får springa så mycket hon vill och orkar. 
Hon har sån turbo att hon måste få springa både fort och lånt. 

Men en morgon  fick lillfjanten följa med och det tyckte hon var kul. Skogen är spännande!


Däremot har hon varit lite risig i magen i helgen. Hon sover ofta hela nätterna och går inte ens ut och kissar när Bella gör det, men en natt var hon uppe flera gånger och var ganska rutten. 
Mysigt ändå att hon faktiskt väcker mig och inte bajsar i sängen. 
Sen kräktes hon ett par gånger, men åt sen lite lax och har drack bra och varit väldigt pigg så det var ingen fara med henne. 

Att hon är rutten i magen förvånar mig inte alls. Hon är en liten dammsugare! Och hon äter sitt eget bajs om hon bara får en chans och allt annat hon kan komma över. 
Plus att hon ibland vräkte i sig mat hon och dom fick också lite av vår mat ett par gånger med.
Det älskar båda (köttfärs innan det kryddats, lite äggröra osv) att få vår mat, men det är inte bra alls. 
Det är inte första gången jag bestämt att nu får dom bara torrfoder ett par veckor. Då mår faktiskt magen bäst. 
Även Bella har varit lite i "olag" även om inte lika mycket, men hon är ju betydligt större. 
Det är ju verkligen lustigt att jag plötsligt har två små att vara orolig över när barnen äntligen är större! :-)
Oron ska som vara konstant... tydligen!
Men vi är helt överens alla att vi aldrig mer kommer att vara utan hund i huset! 

Det har varit skönt med helg hur som. Det finns ju alltid något att pyssla med och jag har fortsatt med att rensa i olika hörn som är röriga. 
Vi har tittat på film och käkat frukt! Det är så härligt på vår butik att man säljer stora brickor med frukt, klara att peta i munnen. 
Så mycket lyxigare än att köpa och skära upp själv! :-)

En ny vecka är på gång och det rullar på i lagom takt. 
Jag längtar faktiskt efter riktig höst. :-) Kallt och mörkt. Visst är det konstigt?
Ibland tror man ju att man skulle vilja bo i Spanien där det är varm jämt, men det hade jag nog inte gillat alls. 
Jag älskar alla årstider och rutinerna runt det. 

Nu längtar jag till landet för att göra höstkransar, ta in dahlia lökarna och städa lite runt huset.
Det är ju galet att vi är i oktober snart!
Vips så är det jul. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar