Sidor

torsdag 5 augusti 2021

Doften av höst.

Plötsligt har jag känt första stråket av höst. 
Det är otroligt varmt på dagarna, rent brännande varmt, men nätterna är kalla. 
Flera morgnar har varit bara 10-12 grader. Brrr..
Fördelen är all dagg som vattnar trädgården.
Och då och då kommer den snabba doften eller känslan av höst. Som en förnimmelse.. en snabb doft bara, men ändå. 

Vi har haft dagar av åkande hit och dit. 
En lång utredning har avslutats i rekordfart. Jag är så tacksam för det.
Nu är vi halvvägs och ska påbörja medicinering på prov. 
Sen återstår två andra mindre utredningar, men redan nu har vi kommit långt. Det förtvivlade läget som var i början av året är inte längre så förtvivlat, utan hoppfullt på så många sätt.
Och som jag har lärt mig saker senaste halvåret! 
Allt har nog en mening tänker jag och av någon anledning så skulle jag lära mig just det här, just nu. 

Sen var vi med om en rätt snopen upplevelse.
Lilleman plockade bort en fästing i början av veckan. 
Efter ett par dagar visade han mig var den suttit och berättade att det kliade som sjutton.
Om jag vet att någon plockat en brukar jag lägga på en kompress med bakteriedödande salva och ofta brukar det gå bra.
Nu hade det gått ett par dygn men vi testade ändå och gav det ett par timmar. Han kände sig inte dålig i övrigt. 
Men, jag tycker ändå att det inte ser bra ut, fläcken blir större och större trots att det inte är en specifik ring runt. 
Vi var mitt uppe i fix och skulle ha folk på middag, jag kände inte för att åka in till närakuten, men kände ändå att vi bör kolla upp det.
Så, för första gången så bokade jag en tid hos en nätläkare på KRY. (vi testade Alltid öppet först, men fick då en tid först på torsdagen 2 dagar bort.)
Vi fotade benet och skickade in i förväg som efterfrågat, sen fick vi prata med en läkare. 
Hon var väldig nonchalant redan från start kände jag, som att en ung person inte kunde få Borrelia...
Sen tittade hon på benet. Vi var inne, pga att det var folk på altanen och det var ganska mörkt. Men man kunde ändå se bettet tydligt.
Direkt sa hon "han har fått en allergisk rektion på bettet". Borrelia får man inte inom ett par dygn, det tar 14 dagar! 
Jag försökte protestera och säga att så är INTE fallet! Man kan få det mycket snabbare än så!
Men nejdå, det här var inte Borrelia. Hon skrev ut antihistaminer som han skulle ta 3 gånger om dagen i 14 dagar!
VA?
Jag blev helt mållös! 
Så, morgonen efter väckte jag honom och vi åkte till Akuten och hängde på låset när dom öppnade klockan 8.
Där ifrågasattes vi varför vi inte sökt hjälp just på nätet och jag berättade hur det mötet gått.
Sköterskan höjde på ögonbrynet när hon såg benet, för hon kunde ju direkt se att det var Borrelia hon med.
Så vi satt och väntade i 5 minuter, träffade en läkare i lika många minuter och gick ut med recept på Antibiotika!
Vi var där 8:05 och hemma igen efter att ha varit på apoteket ätit frukost på vägen klockan 10. Tjopp!
Men jag är heligt förbannad!
Så ska det inte få gå till! 
Jag har varit i kontakt med Kry och klagat och ska ringa och göra en formell avvikelseanmälan. Tänk om jag inte varit så erfaren som jag är? Tänk om vi inte tidigare haft Borrelia så att vi visste hur det brukar se ut?
Då hade han gått i 14 dagar med den infektionen i kroppen och kanske blivit riktigt jäkla sjuk lagom till skolstarten!
Jäkla dårar.
Och jag har ännu en gång fått vatten på min kvarn, att jag måste stå på mig, för jag vet oftast vad som är fel. 
Nåja. Nu äter han antibiotika och så hoppas vi på snar bättring. 


Barnbarnet har varit här en sväng och övat på att köra på sin sparkcykel. Det gick riktigt bra!
Han är inne i en enorm utvecklingsfas nu, där han är blöjfri och börjar prata mer och mer. Så härligt att höra. :-)
När barn börjar prata är det ju så kul med de "nya" ord som kommer. Lilleman sa "fickmus" om Fiskmås tex.
Barnbarnet säger "fyfan" om Flygplan! :-D
Så otroligt gulligt!


Det går också bättre och bättre med våra "bebisar".
Nu har ju Heidi varit hos oss i drygt två veckor och växer så att det knakar.
Och dom blir mer och mer gosiga och mindre osams. 
Bella har varit sotis, vilket inte är konstigt. Jag är ju hennes, så i början var det Minime som tog hand om Heidi för att vi skulle smyga in henne. 
Men, ju mer jag tagit hand om henne, ju surare har Bella blivit, men till slut landat i att den här lilla skiten nog ska bo i flocken nu. 
Det blir längre och längre mellan sammandrabbningarna och ofta är det nu pga. att Heidi börjar att kaxa sig och efter en stund ruttnar Bella och så får man sära på dem så att hon inte biter ihjäl lillskiten.
Inlärningskurvan på Heidi är lång! Hon glömmer så fort att hon fått spö! :-)
Men i det stora hela går det jättebra. 
Det är ju inte konstigt att den äldre hunden reagerar när det kommer en valp. Det hade nog varit ännu större omställning om vi köpte en äldre hund eller tom en vuxen. 
Jag ser lite här och där i olika hundgrupper att folk ger upp rätt fort, som med så mycket numer. 
Man tror att allt ska funka direkt. 
Vissa säljer vidare den äldre hunden efter ett par veckor, för att den "inte gillar den nya hunden". Va?
Man måste ju ge alla inblandade tid och då pratar vi månader, inte veckor. 
Jag ser ju också de som köper valp och säljer den ganska fort igen, för att det var jobbigt. Den är uppe på nätterna, kissar och bajsar inne, tuggar på saker, bits osv. (Flera gånger har jag sett att man säljer för att valpen på 10-12 veckor bitit barnen! De vuxna har alltså inte fattat att små valpar bits utan tror att små barn kan leka med små valpar!) 
Så, jag tycker att det här har gått över förväntan snabbt ändå. 
Oftare och oftare lägger dom sig bredvid varandra. 


När det åskade och regnade i veckan, då låg Heidi inne i soffan och Bella fick brådis in, hoppade upp i soffan och kurade ihop sig bredvid henne. Jag var inte hemma, kan jag tillägga :-)
Då sökte hon tröst hos Heidi och det är ju precis det vi önskade skulle hända. 


Även vi har fått in rutin på att ha två hundar nu. Det är ju ingen stor omställning, men det är ändå två som ska roddas, till innan lillan är rumsren. 
Men i natt, låg Bella kvar och sov när jag gick ut med Heidi, det är första gången. Tidigare har hon hela tiden hängt med ut vare sig hon behövt eller inte. 
I natt sov även båda i min säng, bredvid varandra vilket inte har funkat innan. Heidi har hela tiden börjat busa och bråka och Bella har hoppat ner. 


Det jag behöver justera nu är maten.
Första veckan gav jag båda valpmat, för Bella skulle hela tiden äta Heidis mat. Det gick ju bra, men den är lite för "fet" för Bella egentligen, hon behöver inte så mycket "bensin" nu när hon vuxit klart. 
Men veckan som gick började jag ge henne sin egen mat och då föredrog ju Heidi att äta av den också och jag testade hur det skulle gå. 
Det gick inte. Hon är jättelös i magen nu, vilket är onödigt. Hon ska ju äta valpfoder, så nu återgår jag till det till henne.
Dom får helt enkelt äta vid lite olika tider nu. Det är lite synd för jag hade precis fått in rätt rutin på Bella, som lätt blir knasig i magen och en period gick upp mitt i natten för att bajsa, utan att väcka mig.
Så hon fick ingen mat efter 18 ett tag och bara blötfoder en gång, till lunch, annars torrfoder. 
Men nu har ju det ruckats på lite, då Heidi behöver äta fyra gånger per dag. 
Så, nu går jag tillbaks till Max tre mål för Bella och två av dem är torrfoder. Heidi får bara torrfoder nu och kanske mjuk/blöt en gång i veckan för att vänja in magen. 
Båda föredrar blöt/mjuk mat, men ingen hund svälter ju självvalt ihjäl, så erbjuder man bara torrfoder så äter dom ju det till slut. 
Sen får dom ris, potatis och fisk då och då. 
Så nu är inskolningen över. :-) Nu ska det bli hund även av Heidi. 

Det blir ju mer och mer hund av henne när det gäller annat. Igår hjälpte hon mig att gräva i en rabatt! Hon hade så roligt! Hon är ju så liten så att hon ramlade ner i själva gropen och hade svårt att komma upp. Så kul! 


Rabatten finns vid den spaljé som vi satt vid uteköket. 
Bänkarna ska flyttas och stå vid själva spaljén och framför den ska vi ha en eldstad på höst och vinter.
Jag har nu satt lite klättrande växter som ska växa och ge insynsskydd. 


Det blir jättebra!
Vi gör lite insynsskydd lite här och där nu vilket känns bra. 

Den här sommaren har vi hunnit med en hel del pyssel. Det är så roligt att vi nu gör mer uppgraderingar än nya projekt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar