Sidor

måndag 23 augusti 2021

Vilken helg!

Oj vilken helg!
Jag har idag otroligt ont i fötterna, är trött och lite "tom" faktiskt. 
Svärsonen friade på alla hjärtans dag i år och sen meddelade paret att dom planerade att gifta sig denna sommar. 
Exakt datum kom när dom fått svar från vigselförrättaren att det fanns tid att viga dem. 
Sen är det ju extra kul att det blev 2021-08-21 :-)
Först tog vi in offerter på lite olika platser där bröllopet kunde hållas, men precis när jag fått svar som vi skulle ta hänsyn till, så köpte dom ju fastigheten bredvid där vi bor och då var det ju inte aktuellt att  hålla ett dyrare bröllop.
Nu gällde det att göra det så kostnadseffektivt som möjligt. Och det är ju en härlig utmaning! Allt går! :-)
Till när brudparet är jordnära och gillar naturen. Nu valde även dom att viga sig på samma brygga som storebror gjorde förra sommaren. 
Vi erbjöd oss att ha middagen hos oss igen, vi har ju en stor och platt tomt, men dom valde att ha middagen hos sig, trots att dom är mitt uppe i en renovering. 
Dom har städat och städat på tomten senaste veckorna. :-)
Som grädde på moset, så blev dottern erbjuden ett nytt, bättre jobb, precis innan sommaren! Det gick inte att tacka nej till det, så hon har jobbat mycket och lärt sig en massa nytt senaste halvåret. 
Även blivande maken har jobbat hysteriskt mycket, först på jobbet och sen med egen renovering, så vi har försökt att han inte ska behöva vara med så mycket i planeringen. 
"Fixa dina kläder, välj ring och dyk upp på rätt plats rätt tid" typ. :-)
Sen har dottern och jag planerat och fixat. 
Som alltid finns det grejer som inte kan göras förrän dagarna innan. 
Sen finns det saker som måste göras samma dag och nu har det ju regnat och regnat så många saker har inte gått att göra.
Kvällen innan, när vi skulle göra en del saker, fick vi ställa in dem för det åskade och regnade så att det öster ner.
Lite gick pulsen upp då! 
Men det var bara att gå upp extra tidigt på själva dagen och sätta igång!
Jag åkte ut till landet redan på onsdagskvällen och på torsdag och fredag morgon åt dottern och jag frukost ihop och sen betade vi av de långa "att göra" listorna en grej i taget tills vi inte kunde göra mer. 

Som tur var vakande vi till strålande sol på lördagen! Yey!
Jag var vaken tidigt och hoppade i skorna och satte fart. Det fanns liksom inget att vänta på. :-)


Jag dukade och dekorerade alla bord. Sånt som vi hade gjort kvällen innan om det inte regnat (eller vi haft tak, som ett tält tex)

Vi hade solrosor som huvudtema och dom är ju så vackra! Underskattad blomma kan jag tycka. 
Vi var iväg och plockade 100 stycken på självplock på torsdagen och alla gick åt! :-)

Jag gjorde en stor vas till brudparets bord och sen vaser till alla bord. 


Och jag band dotterns brudbukett. Vi gjorde den lite högre än brukligt. Ofta är ju buketter helt runda eller droppformade. 
Den blev väldigt vacker tycker jag själv. :-)


I större vase och hinkar, satte vi solrosor, vass och ormbunke. Det blev jättefint! Och vass och ormbunke är ju helt gratis! 

Vi åkte ner och dekorerade bröllopsbågen som blivande maken och hans bror ställde fram sent kvällen innan, när det slutat regna. 
Det blev verkligen jättefint! 


Sen pep vi iväg hem och jag rullade dotterns hår och yngsta dottern sminkade henne. Under tiden hon gjorde det, band jag det sista i buketten, gjorde killarnas korsage och gjorde mig själv klar. 
Det är första gången jag gör en festfrisyr och jag är inte helt nöjd med resultatet, vi borde ha övat lite mer, men det blev helt ok. 


Med sminket, diadem, klänning och skor så var hon ju fantastisk vacker!! 
Skorna hon hittat på nätet var ju galet fina! Och diademen fick hon låna av min svägerska. Så fint!


Vigseln skulle hållas 12:00 men vigselförrättaren fick problem med bilen så han var lite sen och det var ju tur, för även gäster var sena. 
*suck* Sånt kan irritera ihjäl mig! En vigsel kommer man inte för sent till, det är oförskämt! 
Man åker så att man kanske får sitta i bilen och vänta en stund hellre. Vi var tydliga i programmet vi skickade ut att vi förväntade oss gäster på plats från 11:30. 
Nåja, nu blev det ändå bra, för att vi blev lite försenade. 

Och sen blev det vigsel i strålande sol!


Det var den "snabba" varianten och brudparet hade valt bort extra musik eller att någon läste en dikt eller så. Dom läste heller inga löften utan tog dem vid middagen. 
(sonen hade två som läste dikter och ett längre "tal" från vigselförrättaren så det tog 20 minuter ca)

Sen stannade dom på bryggan för fotografering och vi andra traskade upp till deras hus.  
Vi hade en tipspromenad för gästerna att göra medans vi väntade på att dom skulle komma tillbaks och då blev det brudskål. 
Sen blev det middag och flera riktigt roliga tal. Sonen höll ett otroligt roligt tal! Jag skrattar fortfarande åt det!
Dottern sjöng för den nyblivna maken och inget öga var torrt kan jag lova!
Han höll ett romantiskt tal till henne. 


Efter lite mingel, kaffe och efterrätt, gick vi över till vår stora altan och där dansades det bröllopsvals. 
Sen blev vi kvar där och folk minglade runt och pratade med brudparet.
De utsattes också för lite lekar. :-)


Vigseln var ju klockan 12 och vi hade ju varit uppe och i farten sen 06 på morgonen, plus att brudparet varit lite nervösa (nyblivna maken var inte så nervös, ända tills han såg dottern när hon klev ut i full mundering. Då blev han svettig och fick fjärilar i magen! :-D ) så var dom ganska trötta när klockan närmade sig 19.
Vi skrev redan i inbjudan att brudparet kommer att avlägsna sig, så det var ingen överraskning att bilen kördes fram, med en massa burkar skramlande bak och så åkte dom iväg på bröllopsweekend. 


Och jag vet ju att det är jättemysigt att efter att ha haft en spännande dag, åka till ett hotell och lägga sig på sängen! 
Dom tog med sig alla presenter och det är ju jättemysigt det med, att i lugn och ro dagen efter öppna dem.

Vi höll igång ett par timmar till, men klockan var inte mycket när jag kröp i säng och verkligen njöt av en kall säng.
Hundarna som knappt sett mig på hela dagen, kröp upp intill mig och så sov vi som tre grisar! 

Stora sonen med familj sov kvar, så vi åt lite frukost morgonen efter och jag var över och plockade undan sånt som jag inte ville att skatorna skulle dra runt på tomten. 
Lite möblering blev kvar för brudparet att ta rätt på nu i veckan. 

Sen packade vi ihop oss och åkte tillbaks till stan. Jättekonstigt!
Förra året hade vi fortfarande semester, så vi var kvar i själva bröllopskänslan lite längre.

Nu kändes det lite..konstigt.
Tomt och nostalgiskt! 
Men fint! Men det är speciellt att gifta bort en dotter, det är bara så!
Men jag är glad att hon gifter sig med en man som jag genuin gillar! :-)

Samtidigt är det ju coolt att dom nu är gifta! Nu kan liver rulla på!
Och vår höst rullar på. 
Det är ju ingen höst vilken som helst!
Ett barnbarn ska födas, Dottern fyller 25, Lilleman fyller 15 och Minime 13. Och Bella 1.
Vips så var den hösten över och så är det jul! 
Det växer inte mossa på oss någonstans alls. 

Nu ser jag fram emot att snart gå på en fest, som gäst! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar