Sidor

måndag 9 augusti 2021

Regn i mängder!

I lördags vaknade vi till regn och det fortsatte hela dagen. Det verkligen öste ner med lite varierande hastighet! :-)
Ganska mysigt, eller jättemysigt faktiskt, när man haft en varm och fin sommar. Jag gillar ju regn generellt. 
Båda hundarna höll med och chillade stora delar av dagen. (Det togs igen sen, jäklar vad dom busar!)

Bella gick jag en ganska lång promenad med på morgonen, men efter ville hon knappt ut och kissa! :-)

Vi började dock dagen med att sanera kräks från lillfjanten.
Hon har varit lite knasig i magen ett tag, inte dålig, men lite väl lös. 
Inte konstigt egentligen då vi hade annat foder än hon var van vid. Vi fick med en liten påse av den mat hon var van vid när vi hämtade henne som jag blandat med vårt valpfoder och det gick bra.
Men så började hon nalla av storasysters torrfoder, som också gick bra, men sen även mjukfoder och det gick inte så nu har jag sett till att hon bara äter sin egen mat.
Hon är ju så liten så hon kan stå på köksön och äta! 🙂
Jag försöker mata dom lite i omgångar eller åtskilt tills Bella ätit klart, sen kan hon nalla av Heidis utan problem.

Jag kokade torsk och ris åt henne som hon glatt åt och så lite eget torrfoder på det och inom ett dygn hade det ordnat upp sig. 

Hon har sovit jättebra på nätterna men i natten till lördag hoppade hon ur sängen utan att jag hörde det och bajsade på golvet. Jag vet inte vad jag vaknade av men hon hann äta en del innan jag hann plocka bort det. 
Sen sov hon gott och var pigg som vanligt på morgonen men efter att vi varit uppe en stund och dom sprungit runt och busat då började hon plötsligt kräkas. 
Och sen gjorde hon det till och ifrån en timme.  *suck*
Hon var riktigt ynklig stackarn. 

Men efter ett par timmar så drack hon vatten och sen somnade hon och sov ganska länge.
Sen testade jag med torsk och potatis med smör och lite laktosfri mjölk. Först ville hon inte ha, men när jag handmatade henne så slickade hon först lite och sen åt hon en jätteportion som jag var bombsäker på skulle komma ut igen en eller annan väg, men det stannade och hon somnade om som i värsta matkoman!


Sen åt hon en vända till och det gick bra och sen är hon som vanligt igen. Full av energi! 
Det får bli potatis och fisk ett par dagar nu för att stabilisera lite och lustigt nog så gillar hon FortiFlora pulvret som jag strödde över maten. (Bra magbakterier) Bella har rynkat på nosen åt det när jag gett henne, men idag åt även hon!
Jag ska beställa hem mer sånt och ha på lite då och då. Små hundar har en förmåga att lätt bli bråkiga i magen. 
Det är inte så stor mage som ska jobba med det som ramlar ner. 
Så här små hundar blir ju lätt mätta på godis man använder vid träning och tuggpinnar, så man får vara restriktiv med vad dom får tugga på. 

Jag var förbi butiken där vi klippte klorna och la lite torrfoder på lager, när dom hade utförsäljning häromdagen. 
Jag hoppas att det inte var den maten hon reagerade på, för hon fick smaka igår kväll. 
Jag får helt enkelt testa igen när hon är helt bra i magen och se om hon reagerar. 
Det vore konstigt, då det är lamm och ris. 
Dock är det i fiskfodret faktiskt ganska mycket kyckling såg jag när jag googlade maten, men jag hoppas att det går bra ändå. 
Vi får se. 


Just mat är ju en djungel av rang! Även kosttillskott, men jag vill ju att dom ska må så bra som möjligt. 
Det lustiga är att när vi hade hundar när jag var yngre och bodde hemma, då åt dom till stor del vår mat rakt av. 
Det som blev över när vi ätit helt enkelt. Och bra mådde dom! :-)
Men nu är det nya tider..

Igår fick hon följa med på morgonpromenaden för första gången.
Och som hon travade på!! Hon orkar mycket längre än man tror, men jag bar henne ganska mycket ändå, just för att det inte är helt nyttigt för en så ung hund att springa så långt.
Sen, när vi kom hem, började det regna igen och så spöade det stora delar av dagen och tydligen ska det fortsätta så.
Jag hoppas att det är uppehåll den 21 när vi ska ha bröllop igen här ute. Det blir inte skoj om det öser som de senaste dagarna. 

Nåja, det har varit en otroligt sköna dagar. Riktiga semesterdagar! :-)
I lördags låg jag och barne i en hög i soffan och tittat på serier. Det är så najs när dom är så stora att man tittar på samma serier. :-)
Och även att dom är så stora att regn inte gör något. Dom kan roa sig ändå.
Har man små barn och inte kan gå ut på hela dagen blir man ju smått knäpp, men nu bara softade vi.
Igår var vi ute korta svängar mellan skurarna och plockade lite på tomten och så. 
Och - hundarna som sov bort lördagen, har farit runt som dårar!

Nu går vi så in i sista semesterveckan och sista lediga veckan för barnen som börjar skolan den 18:e. Det har gått jättefort samtidigt som det känns länge sen skolavslutningen. 
Vi har bott här länge nu igen. Det är en konstig känsla när vi varit här så lång period och ska tillbaks till stan. 
Man glömmer som bort det livet. Här är vi i en bubbla.
Jag vill verkligen inte tillbaks, samtidigt som jag vet att när jag väl är där, så är jag där. Jag vet ju det. 
Det brukar gå jättefort att landa där med. 
Och - den här veckan som kommer har jag jour, så jag måste logga på mig en gång om dagen och läsa mail i ett par lådor och godkänna fakturor. 
Men det blir ett bra sätt att smyga igång jobbet. Telefonen har jag fortsatt avstängd. 
Det ska bli spännande att dra igång jobbet igen, för vi får en ny kollega som jag ser fram emot. Det blir ju som en nystart för oss.
Sen får man se hur själva jobbandet blir, med tanke på att smittspridningen drar igång nu igen. 
Jag misstänker att när skolorna är igång, så kommer våg 4 och så får vi dra i handbromsen -igen. 

Samtidigt tänker jag nu på hur det kommer att bli, då, när vi sålt radhuset och inte åker tillbaks till stan, utan stannar. För alltid!
Möter hösten och vintern på plats. :-)
Jag ser verkligen fram emot det. 
Och den drömmen har varit så långt bort jämt, men nu börjar jag känna doften av den faktiskt. 
Lilleman har ETT år kvar i skolan, sen börjar han gymnasiet. Var vet vi ju inte än.
Och Minime har tre år kvar. Tre år är ingen lång tid alls. Tre år rullar ju bara iväg när man kommer upp i min ålder! :-)
Sen vet vi ju inte vart hon tar vägen heller. Men- om 2,5 år tar Lilleman körkort och är sen bilburen. 
Då går Minime första året på gymnasiet och rent teoretiskt kan vi bo här ute då när vi är tre bilburna och kan skjutsa henne, beroende på var hon går i skolan.
Och vart vi jobbar förstås. 
Jag har inga planer på att byta jobb i första taget, men är det det som behövs för att det ska gå att bo här, så får det bli så. 
Man vet aldrig vad som väntar runt hörnet. :-)

Nu tar ju bröllopet upp mycket av mina tankar och jag kan inte riktigt tänka på hösten innan det är genomfört. 
Sen får vi ju en bebis till i höst! Det blir spännande! 
Och lilleman ska ta moppekort. 
Så det händer ju saker hela tiden som vanligt och jag misstänker att hösten kommer att rinna iväg och plötsligt är det jul.
Det är ju alltid så när vardagen drar igång igen. 
Plus att jag ju ska fostra två hundvalpar mitt upp i allt.:-) Jag vet hur man roar sig liksom! :-D
Flera har sagt det till mig att jag ju är smått galen som skaffar två hundar nu. Men jag vill ju ha dem och har längtat i många, många år.
Det är mycket och bitvis tufft NU, men sen släpper det och då blir det bara roligt. 
Och Bella har gett oss som familj så mycket och barnen säger båda att dom vuxit under tiden vi haft henne. Båda mår generellt bättre bara av att hon finns. 
Och att få lära sig hur hundar fungerar som unga är ju ovärderligt. 

Jag gillar ju också hösten som årstid. Att klä på sig jeans och tjock tröja och var ute, solen värmer men det är hög och klar luft. Det är en favorittid. 
Och nu blir det ännu mer tid ute när två hundar ska ha motion, men jag ser så fram emot långpromenader i skogen med dem. 
Så det blir som vanligt bra när vardagen drar igång, nu ska jag bara få igång min sega semesterhjärna. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar