Sidor

söndag 30 september 2018

Hösten är här.

Plötsligt blev det höst!
Hela veckan har varit kall på morgnarna, vi har till och med haft minusgrader! 
Och så har det regnat och regnat. 
Rätt mysigt ändå! 
Men det gäller att vara ute så mycket det går de dagar som det är sol. Jag passade på att ta en lunchprommis i början av veckan och då var det bara ljuvligt. 
Jag tog en sväng ner i den park som ligger ett stenkast från jobbet. Så vackert! 

Jag har vari i en period där jag behöver samla tankarna.
Den där lilla lampan lååångt bort, lyser liksom klarare och klarare. :-) Någonting är på gång. Jag känner det tydligt.
Men jag vet inte vad det är riktigt.
Och jag är inte helt nöjd just nu. Vilket irriterar skiten ur mig, för jag borde vara det, för nu är allt bra. Och lugnt.
Men, då ringer det en liiiiten liiiiten klocka långt bak i huvudet! :-)
Så svårt att förklara..
Men, det innebär att jag behöver dra mig undan och gå in i mig själv lite. Tänka.
Och sen sätta mig och skriva ner lite.
För jag kan inte förändra andra, jag kan inte förändra strukturer.. men jag kan förändra hur jag tar emot det. Och jag har egna val.
Så, nu har jag skrivit ner nuläget och känslan. Och önskat läge. Och en liten tidslinje.
Och vips kändes det lättare.
Sen blir jag som sagt lite irriterad på mig själv och skäller lite på mig! "Herregud. sluta gnäll!" :-D

Men, en kul grej är ju kursen jag påbörjat! Ojojo. :-)
Jag läser finska en gång i veckan fram till jul. Folk undrade när jag började på nybörjarkurs, för jag har ju språket liggande latent någonstans i bakhuvudet, men jag behöver verkligen det.
Första kurstillfället hade jag kanske inte behövt, men boken är bra, för att väcka minnet.
Så, nu pluggar jag glosor. :-)
Och nu har jag bestämt mig för att faktiskt prata när jag får chansen och så får det bli hur fel som helst.
Jag har inget problem alls att läsa texten i boken och förstå den. Plättlätt!
Men - jag kan inte översätta det från svenska till finska. Då tappar jag ord. Men det kommer nog! :-)
Jag ska läsa mer och lyssna mer och passa på att prata lite när jag träffar på finskspråkiga, som jag faktiskt har ganska många av i min närhet.
Kul är det att använda de små grå hårcellerna lite mer än vanligt! :-)

Men, det är som sagt ganska mysigt med höst ändå.
Vi har fått massor med äpplen av farmor som jag borde göra något med...
I veckan testade vi en limpa som var jättelätt att göra, utan jäst. Man har bikarbonat i stället.

 Den blev riktigt god! Mums!
Dock har veckan varit lite märklig.
Det är så skumt efter en så fin och varm sommar, så är ändå barnen hängiga! Småsjuka liksom.
Ont i magen och huvudvärk lite till och från.
Sen vet jag ju att det inte är den bästa miljön i skolan just nu. Trångt, hög volym och dålig luft.
Vi längtar alla till vårterminen när de flyttar in i helt ny skola. 
Så härligt det ska bli! :-)

Men, veckan har varit lite halvhackad och då är det skönt att båda ha flextid och kunna jobba hemma en stund.
Det är värt mycket!
Sen även att dom är så stora! Jag nämnde till en kollega idag, vars barn är 1 & 3 att Lilleman vaknat med huvudvärk i morse och jag bara ställde in ett glas vatten, en Ipren, pussade på honom och åkte till jobbet! :-)
Det är ju helt galet i hennes värld och obegripligt att dom ska bli så stora. :-) Och så är det ju när man är mitt uppe i det. 

Men, nu är det lördag och vi har landade på landet igår kväll! Så najs! 
Det regnade och var ganska kallt, men det är ju så mysigt att dra igång en brasa och tända ljus! 

 Det är aldrig lika mysigt i radhusuet, även om jag knarkar ljus där med!
På vägen ut stannade vi och handlade lite och jag kunde inte låta bli att gå till hörnet med garnen och köpa ett par nystan.
Jag har varit sugen på att sticka ganska länge men det har inte blivit av. Jag kan ju få ett otroligt sug att sticka.
Precis som jag får sug att rita, måla, läsa eller fixa i trädgården. Göra något med händerna!
Nåja, inte läsa dådå, men skriva! :-)
 Jag stannade också till en snabbis på granngården och köpte lite höstblommor. Det var i sista minuten för utbudet var inte stort.
Men blommorna vackra! Så fina färger!

Dessa ska kunna stå även när det blir frostnupet.

 Jag ska plantera om de pelargoner som är hyfsat fina fortfarande och ta in dem.

Det var en riktigt fin dag idag!
Vi satte oss mitt i solen och drack förmiddagskaffet. Najs!

Sen klippte vi ner en hel del hasslar som är ut mot vägen. Dom är ganska stora, men har ju mest löv högt upp.
Nu klippte vi ner dem för att dom ska bli rundare i formen och grönare nertill för att vi ska få mer insynsskyddat.
Och jösses vad mycket risk det blir bara av att toppa lite! 
Fy fasen. Vi har släpat ris hela dagen. 
Nästa helg är det städhelg och eldningshelg. Jag hoppas att det inte blåser, för vår rishög är gigantisk!
Men det var skönt att få det gjort.
I morgon ska vi städa av lite och plocka undan lite möbler. Sen är det hyfsat vinterstängt. 
Det började blåsa och regna framåt kvällen och är nu ganska mulet. 
Det är inte utan att jag längtar efter kyla och snö! :-)

Hest skulle jag vilja sanna här en månad nu och bara läsa, elda, sticka, baka, gå långa promenader och vara....
Lite semester skulle sitta fint! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar