Sidor

söndag 23 september 2018

Full fart och familjehelg

Så, äntligen. En helg på landet.
Det är 6 veckor sen vi flyttade hem efter sommaren och har alltså inte varit där sedan dess.
Inte klokt!
Som tur är så har ju grannen klippt gräs två gånger, annars hade vi nog fått leta fram en lie eller så.
Vi kan inte vara borta så länge, det går inte.
Det är lika illa som det år där vi inte hann ut på hela maj. Vi hade ett litet helsicke att hinna få ordning på precis allt innan midsommar.
Så, minst en helg i månaden när det inte är säsong är ett måste.

Det var så skönt att kliva ur bilen! Det blåste ganska rejält men både jag och Lilleman ställde oss på gräsmattan med händerna ute och näsan mot himlen och bara andades in doften. Det doftar så speciellt, av hav, skog, gräs och blommor. Underbart!

Till min stora förvåning, såg jag att rhododendronbusken blommade! Igen!
Det har jag aldrig varit med om faktiskt.
Och som det blommar nu överallt.
Det är fascinerande hur det som var så torrt, så torrt när vi lämnade, nu vuxit åt alla håll och kanter när det regnat lite.
Så härligt att se. Båten blir precis så fin som jag tänkt mig.
 Här hade det helt ballat ur! Fyra klematisar och tre rosor blir såhär! :-) Helt galet!

 Så jag fick snällt klippa ner en hel del för att inte hela skiten skulle vicka iväg och sen inse att en av rosorna nog måste vräkas...eller helt enkelt omplaceras. Det går inte annars.
Så, nu hoppas jag att det funkar att flytta den redan nu, även om den inte är på väg att "ta vinter"...
Nästa helg ska jag klippa ner den och gräva upp den och sätta den ute vid vägen i stället.
 Hemma i radhuset har vi en ros som också gått helt bananas och den ska jag kippa ner nu i veckan och sen ska maken få gräva upp den.
Jag klarar det nog inte själv. Sen får den flytta ut den med.
Det finns många hål att stoppa i! :-)

En stund efter att vi klev ur bilen, dök den här lilla killen upp!
Han är så söt som man bara dör!
Som han pratar och sprattlar! Det kommer att bli ännu en pratkvarn! Vi har ju några i familjen redan... :-D
Just fredagen var han inte riktigt i topp. Dagen hade blivit lite konstig och han hade sovit för lite, sen fick han sin 3 månaders vaccinering på eftermiddagen.
Så han skrek tills han nästan kräktes på kvällen. Men efter lite Alvedon och en lång natt, så var han rena solskenet hela lördagen! :-)

 Fredagen blev utöver hans härdsmälta också lite dramatisk.
Jag påbörjade middagen och hade ju förutom lilla familjen också sagt till dottern med sambo att titta förbi.
8 Pers skulle alltså käka.
Korv i ugn och potatis på spisen - och då gick strömmen! Va fasen!
Det blåste rätt duktigt och det hade ju varnats för stormen "knud", men SÅ blåste det inte.

Maken hade tagit en sväng till en granne och jag messade honom att strömmen gick.
I samma minut ringde sonen och undrade varför han inte kunde öppna bommen. Nä, det går ju inte utan ström! (Vi ringer bommen)
Så maken fick snällt hoppa på fyrhjulingen och åka för att öppna med en blipp som vi har.
Jaha, så vad gör vi nu?
Maten var ju halv lagad. Jag surfade runt för att se om det fanns någon info på nätet och fick se att man var ute och felsökte och skulle vara klar runt 21!
Då var klockan 17:30..

Vi vågade inte chansa utan ringde till lokala pizzerian! Det visade sig ganska snabbt att det var vårt område, området bredvid och området en bit bort och med tanke på att det var mitt i middagen, så lär det ju inte vara bara vi som ville ha pizza! :-)
Vi mumsade våra pizzor och ett par timmar efter det så kom strömmen tillbaks! Skönt!

Annars är ju landet perfekt ställe att vara på om strömmen går! Vi har värme, vi kan göra mat på flera grillar, "huvudhuset" där dottern håller till har vedspis.
Det enda som blir lite jobbigt efter ett par timmar är att man inte får upp vatten ur brunnen. Men, en granne har en generator, så med lite jobb så kan man fylla hydrofonen.
Här i stan är man ju lite rökt om strömmen är borta länge.

Nåja, strömmen kom tillbaks men plötsligt vräkte regnet ner och det ösregnade!
Mysigt! :-)
Maken och jag tassade över till en granne som fyllt år precis och fikade en liten stund.
De unga paret sprang hem till sig när det började åska, för att inte behöva gå hem i värsta åskstormen.
Lilla familjen gick in till sig, när lillskrutten somnat.
Och de två små låg i varsitt soffhörn och tittade på film när vi kom hem.

Lördagen gick åt till att klippa ner rosor, binda upp rosor, klippa gräs och snygga till lite allmänt.
Maken åkte iväg med Lilleman en sväng för att han skulle få gå på ett "jätteviktigtkalas"...

Lille killen vill mest prata och har lite svårt att komma till ro när det är så mycket nytt, så vi fick tvinga honom att tagga ner lite med en barnvagnstur.
När vi kom tillbaks hade grannen varit över och lämnat bullar! Alltså dessa bullar är det godaste man kan hitta _någonstans_.
Så att sätta sig i solen, dricka en kaffe och äta en sån här bulle... alltså, man behöver inte mer i livet liksom! :-)
 När maken kom tillbaks, drog vi igång grillen och fixade tokgod mat!
Och då fick vi till den där familjemiddagen som är så mysig! :-)
Tänk att vi är 9 pers nu!
Det är så härligt att stå här och njuta av elden och värmen. Både i luften och i familjen! :-)

 Det blir en massa skratt och bus. Ingen är lättkränkt direkt så det kan bli ganska höga vågor! :-)

I morse vaknade vi till strålande sol, men lite svalare i luften. Men, ändå inte den där höga klara luften som jag älskar.
Det är fuktigt och lite rått, men mysigt.
Jag kunde ju inte låta bli, utan ställde mig här, på min favoritplats och drack mitt morgonkaffe.
Här alltså.
 Och det här. Det här kan jag inte leva utan!
Havet! Doften och ljudet av våg som slår mot sten. Helt magiskt.
Jag kommer inte att kunna bo någonstans där jag inte kan ha kontakt med vatten, i någon form.
Sjö går också, men måste då vara stor! :-)

Vi hann fixad det mest akuta så att det inte ser helt vildvuxet ut.
Humlen växer och blommar så fint!
Det är enkelt men ändå vackert!
 Och rosen i björken har gått bananas! Den har vuxit massor och har nu en mängd med nyponfrukt!
Den har verkligen tagit hela björken och är på väg att växa in i även nästa.

 Så coolt!
Det var jätteskönt att även börja "höstsäsongen" med en familjehelg, precis som vi avslutade sommaren med att ha hela familjen där.
Myspys!
Nu blir det varje helg hela oktober där ute vilket blir skoj.
Sen drar födelsedagsfirandet igång, med stora dottern, sen namngivningskalas, sen Lilleman, sen Minime, sen maken och så lucia och jul.
Tjopp.

Men, nu ska vi först njuta av en riktigt fin höst, hoppas jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar