Sidor

söndag 11 mars 2018

Så najs!

Vissa helger känns mycket längre än andra. Skumt det där.
Ibland känns en helg som är fullspäckad kort, eller lång. Vissa helger där man inte gör något alls, känns kort..
Nåja, den här helgen har varit toppen och känts lång.

Vi pep i väg på lite shopping igår och gick även in för att kika på bokrean. Jag har med vilje inte gått på den, för att jag har böcker på lager som ska läsas.
Och jag är ju med i Låna & Läs...men det gick ju inte att låta bli när det var "ta tre och betala för två" av reaböckerna.
Och jag hittade tre.:-) Sture Bergwalls bok har jag hållit i tidigare. Och även den om fångarna i Syrien så de blev det. Och sen en som såg bra ut. :-)

 När vi kom hem bestämde jag mig för att börja läsa  "mannen som sökte sin skugga", trots att jaginte läst ut boken innan.
Den har jag tragglat med länge och den kommer inte igång! Nu ligger den på landet.
Men jag bara känner att jag måste läsa ut den här före jag börjar på de andra. Jag vill nämligen hinna byta ut den här mot en annan innan låneperioden går ut.
Det gäller ju att ha en riktigt bra bok kvar på slutet, för den får man behålla.

Så, nu läser jag den här och det går bra, för man får lite information om vad som hänt i boken innan.
Den ska jag faktiskt skumma när vi kommer ut nästa gång. Helt enkelt hoppa över bitar, för det är alldeles för mycket detaljer i den och för lite personbeskrivning..

Så nu är jag inne i läsperioden igen. :-) Även det går i perioder.

Barnen var ju ute och for, så vi var hemma alldeles ensamma i flera timmar. Det är lite skumt och det är ju bara att inse att det kommer att bli mer av ensamtid vad det lider. :-)
Det är ju lite nytt för mig det här, även om det kanske är svårt att tro. Men, som jag tidigare beskrivit, så var det ju så att när de stora barnen började hänga hos kompisar, då hade jag fullt upp med bebisar, så jag mins inte hur det var. Tomt var det i alla fall inte! :-)

Men, stora sonen och svärdottern dök upp och vi lagade middag ihop. Så mysigt.
Den gravida svärdottern satt på en stol med fötterna högt och drack alkoholfritt bubbel, medans vi andra lagade mat.
Jag pep iväg och mötte upp farmor, som hade mött upp minime som varit på Mello.
Hon hann precis hem för att byta kläder och hämta presenten innan hon gick på kalas. Lite mallig över att stora storebror gick med och lämnade henne. :-)
Vi gjorde pizza och jag testade glutenfri LCHF recept och det blev jättegott! Tom maken tyckte det, då är det gott! :-)
Så, nu är det slut med "köptecit"!

 Vi mumsade pizza och efterrätt blev det glass och bär.

Sen spelade vi spel och garvade så att vi grät.
Vissa spel är så galna!
Och vissa frågor är sådär skitpinsamma när man ska svara på dem med barnen! :-D
Fast det är ju tokhärligt!
Att ha barn, som man kan umgås med och gillar att umgås med. Och att dom gillar att umgås med OSS. Det ska man inte ta föregivet alls.
Men det är för jäkla härligt!
Jag tänker på det ibland när personer säger att dom inte vill ha barn, utan valt bort det. (Vilket jag inte har något som helst problem med, det är ju helt upp till var och en och man kan garanterat leva ett perfekt liv utan. Det är bara det att jag inte skulle vilja det! :-) )
Men, jag undrar om personer som väljer bort det, mest tänker på att barnen är små och jobbiga.
För det är dom ju. Skitjobbiga.
Men - dom blir ju stora! Och när dom blir stora, så är det ju bara härligt.
Redan de små, som nu är 9 & 11 är ju skitroliga. Vi har jättekul med dem, varje dag.
Så, det är ju första 5 åren som är meckiga. Men sen är det ju bara roligt!
(förutom att man ju oroar sig konstant, för att någon ska hända dem, hur gamla dom än blir..)

Nåja, kul hade vi igår och Minime var på kalas tills mellon var slut. Då gick den andra brodern och hämtade henne.
Hon var rätt slut efter en sån fullspäckad dag och somnade först av oss alla. :-)
Och sov längst i morse.:-)

Maken var uppe med tuppen och jag strax efter och vi drack kaffe tillsammans. Bara vi.
Som sagt, barn som sover läääänge är supermysigt! ;-)

Sen åkte han på möte och jag - gick ner i gymmet! VA! Jag chockade mig själv faktiskt och gymmade. (Jag hatar ju gym och vill bara köra löpband, men det går ju inte..)
När jag kört ett par vändor dök Lilleman upp och hade kvicknat till. Så han körde lite han med! :-)
Han slog på säcken en stund och lyfte sen lite vikter.
Jäkla unge att vara vältränad!!
Men det kändes jättebra, verkligen. Det gick så bra och det kändes att jag nu, faktiskt, tränat ett par vändor senaste veckan.
Det känns direkt när jag kommit igång. Jag mår så bra! Blir piggare, sover bättre, mår bättre. Får mer gjort.
Det är ju rena glädjeendorfinerna.
Så - VARFÖR TRÄNAR JAG INTE DÅ???
Kan man undra...

Nåja, förra veckan, gjorde Lilleman en övning i skolan, som hör till "genpepp" rörelsen.
Han fick helt galen träningsvärk. Galen.
Så jag bad honom skriva ner övningarna, för dom vill jag göra! :-)
Och här är dom!
5 varv med 20 armhävningar, 20 situps, plankan i 20 sekunder, 20 upphopp och 20 sekunder jägarstolen.
Fem varv.
Jag ska börja köra det här på morgnarna. :-) Och se hur mycket jag orkar nu (typ 5 av varje troligen) och sen öka tills jag klarar 20 och 5 varv.

Och - det här löser mitt problem med hur och vad jag ska träna på landet.
På sommaren är det inget problem, då har vi ju mängder med bra spår att jogga i och man kan lätt köra "utegym" på olika sätt.
På vintern är det lite svårare. Promenera kan man ju, men tja.
Så det här blir ju toppen att riva av inomhus. :-)

Lilleman pep iväg mitt på dagen för att bygga lite koja i skogen och när han kom hem frågade jag om han ville gå ut med mig. Jag var sugen på att gå och se hur långt nya skolan kommit.
Vi övertalade maken att följa med och så gick vi en promenad.
Då, hade jag kunnat springa en sväng faktiskt! Så sjukt det är.
Ju mindre man tränar ju segare och latare blir man.

Nåja, den här helgen lägger jag som en bomullstuss i minnesbanken. Och - drar igång veckan med ett leende på läpparna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar