Sidor

fredag 16 mars 2018

Paradiset.

Vilken dag!
Solen har skinit från en klarblå himmel stora delar av dagen. Så härligt!
Redan i morse stod jag på balkongen en stund och solande näsan. Jag åkte in ovanligt sent.
Att komma in klockan 9 känns som att halva dagen gått, även om det är då de flesta dyker upp. :-)

Förmiddagen rann iväg och sen gick vi iväg och käkade lunch. Jag och tre killar. :-)
Gott och trevligt.
Jag pep iväg på ett litet uppdrag efter lunch och jag fick plocka fram solglasögonen! wow!
Det känns som att solen varit borta hur länge som helst.
 Jag uträttade det jag skulle och åkte sen för att handla lite inför morgondagens fika.
Skönt att ha det gjort redan nu, så kan jag ägna förmiddagen i morgon åt att träna och städa.

Solen sken även när jag kom hem och jag kunde bara inte låta bli att sätta mig på balkongen med en kopp kaffe.
Solen var varm!
Så fantastiskt att kunna sitta ute och dricka kaffe. Äntligen. Det känns som det varit en lång vinter!

 Nu längtar jag till vår!
Jag har inte vågat så några frön än, för jag vet hur snabbt dom växer när jag ställer dem i vardagsrummet. Och när det är -15 på morgnarna nu så känns det som att utplanteringen är långt borta.

Boken jag fick igår är helt underbar! En trädgårdsbok som man liksom läser.
Och det finns flera härliga texter om hur man sköter en trädgård med minsta insats! :-)

Genväg för lata... :-D
 Jag älskar texterna och bilderna!
Det är precis en sån här trädgård jag vill ha. Vildvuxen och busig.
Där växterna är tätt planterade, klängiga, växer upp i träd och liksom bestämmer själva var dom vill växa.
 Det ska se ut som att trädgården liksom bestämmer själv vad som växer vart och hur.
Det ska se slarvigt ut.
Jag kan gillar trädgårdar som är perfekta, med raka kanter och tillrättalagda, men vildvuxna är charmigare.
Det är lite så som "ni anar inte hur dyrt det är att se så här billig ut" :-D
En trädgård som ser ut som att den är lite bortglömd, men man vet att det finns en tanke och en strategi i den.
DET gillar jag.
Sen är det lite kul att boken heter Paradiset.
Jag har ju så många planer för min trädgård. Just nu är den ju helt söndergrävd. Totalt.
Men, jag har en plats som jag har planer för.
Det ska bli något helt annat än det är just nu.
Sen kommer det ju upp nya hus och där ska det ju planteras bakom och runt.
I år ska det sättas mängder med marktäckande och grönt. Och jag ska sätta klätterrosor på lite nya ställen där dom inte ska klättra, utan dom ska åka lite längs med och runt.

Det ska bli så skönt att bygget snart är klart den här vändan. När friggan och attefallet är klart, ska vi andas ett år eller så.
Ställa i ordning och få fix på allt inne och ute.
Det ska bli skönt.
Vi behöver vila lite från lera och skit.
Tanken var ju att vi skulle söka bygglov för växthus så snart vi fick byggstartsbesked för attefallet, men nu har det gått mer pengar till markarbete än vi tänkt, så det måste vänta lite.
Och det är inte så dumt.

Våren kan inte komma fort nog! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar